گفت وگوی اردوغان و پوتین درباره مسائل منطقه‌ای و جنگ اوکراین

تهران - ایرنا - روسای جمهوری ترکیه و روسیه درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای که مهمترین آنها جنگ روسیه و اوکراین است، گفت وگو کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه امروز (دوشنبه) تلفنی گفت وگو کردند.  

بر اساس بیانیه ریاست جمهوری ترکیه، در این گفت وگوی تلفنی، اردوغان تصریح کرد که امکان ایجاد منطقه پاکسازی شده از تروریسم در عمق ۳۰ کیلومتری مرز سوریه وجود ندارد. 

رئیس جمهور ترکیه به ادامه حملات گروه «پ ک ک» و «وای پی جی» (PKK/YPG) علیه غیرنظامیان در ترکیه و سوریه اشاره کرد و گفت، بر اساس توافق اکتبر ۲۰۱۹ ایمن‌سازی فوری منطقه مرزی ترکیه و سوریه یک ضرورت است. 

توافق اکتبر ۲۰۱۹ توسط اردوغان و پوتین در سوچی با هدف مبارزه با تروریسم، تضمین تمامیت ارضی و وحدت سیاسی سوریه، بازگشت آوارگان و سازماندهی گشت‌های ترکیه و روسیه در شرق و غرب منطقه عملیات «چشمه صلح» در عمق ۱۰ کیلومتری امضا شد. 

بر اساس بیانیه ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان گفت که آنکارا آماده است به عنوان یک ناظر در جریان نشست احتمالی روسیه، اوکراین و سازمان ملل در استانبول نقش آفرینی کند. 

وی ایجاد مجدد زمینه صلح میان روسیه و اوکراین در اسرع وقت را ضروری خواند و بر شکل گیری اعتماد به منظور کاهش اثرات منفی جنگ تاکید کرد. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha