آستان قدس رضوی برای دهه کرامت ۱۲۰ برنامه محوری آماده کرد

مشهد- ایرنا- رییس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: این آستان در دهه کرامت ۱۲۰ برنامه محوری در گستره حرم مطهر رضوی، مشهد، ملی و بین المللی برگزار خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، عبدالحمید طالبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: از این تعداد ۱۴ برنامه در حرم مطهر رضوی، ۳۱ برنامه با محوریت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس، ۲۷ برنامه توسط بنیاد کرامت رضوی، ۲۰ برنامه با همکاری بنیاد بهره وری موقوفات و ۲۸ برنامه توسط مرکز ارتباطات و رسانه آستان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: ترویج سنت و سیره رضوی در راستای ارتقای فرهنگ جهاد عالمانه و خستگی‌ناپذیر و تحقق تمدن نوین اسلامی و همچنین ایجاد فضای با نشاط و امیدآفرین در جامعه از ماموریتهای محوری در اجرای برنامه های این دهه است.

رییس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس با بیان اینکه برنامه‌های علمی و پژوهشی مختلفی در این دهه برگزار می‌شود، افزود: کنگره جهانی امام رضا(ع)، اجلاس جهانی امام خمینی(ره) و تمدن نوین اسلامی و مکتب اهل بیت(ع)، امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان و جشنواره کتاب رضوی و نشست های فرهنگ و معارف رضوی از جمله این برنامه‌ها است.

وی افزود: برنامه شکوه رضوان با محوریت برگزاری جشنهای دهه کرامت، برنامه ریحانه، ویژه سالروز میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر، صلای مهربانی با موضوع اجرای سرود ویژه میلاد حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع)، رواق هشتم با موضوع کتابخوانی، سیره رضوی با موضوع پرسمان دینی و سلسله نشست‌های تجلی نجابت با موضوع حجاب از جمله برنامه های تبلیغی و ترویجی این دهه است.

طالبی گفت: جشن اولین سال طرح ملی "من قرآن را دوست دارم"، جشن های شهر کرامت با بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های مردمی در چهار جهت حرم مطهر، اجرای برنامه "نقش ارادت" با اجرای نمایش‌های خیابانی و اجرای سرود عشق نیز از جمله برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی است.

رییس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس اظهار داشت: آیین شب میلاد و اختتامیه جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) و شب شعر ارادت رضوی از دیگر برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی است که در این ایام برگزار خواهد شد.

وی افزود: برگزاری جشنواره ورزشی ویژه مناطق محروم حاشیه شهر و جشن بزرگ مهدخت با هدف تکریم و بزرگداشت شخصیت والای حضرت معصومه(س) و معرفی الگوی مناسب به دختران از دیگر برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی دهه کرامت است.

طالبی اظهار داشت: ایجاد ایستگاههای استقبال از زائران در مبادی ورودی مشهد، اجرای طرح به سوی حرم، در خصوص تشرف زیارت اولی ها و زائران محروم، راه اندازی ۲۰ ایستگاه پذیرایی در خیابانهای منتهی به حرم با مشارکت مجموعه های مردمی شهرداری نیز از جمله برنامه‌هایی است که در بخش خدمت رسانی انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: ایجاد پاتوق خدمت اداری و استقرار دستگاههای خدمت رسانی در مدیریت امور مجاوران و ارائه خدمات خارج از نوبت برای محرومان، برپایی بازارچه کارآفرینی بانوان با هدف حمایت و پشتیبانی از بانوان کارآفرین سرپرست خانوار در اردوگاه خاتون، ارائه خدمات مشاوره ای همراه با تخفیف، مشارکت در طرح جهاد سلامت با استقرار گروههای پزشکی در روستاهای محروم و ارائه بلیت رایگان موزه های آستان قدس در سه روز پایانی دهه کرامت از دیگر برنامه‌های بخش خدمت رسانی است.

رییس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس گفت: برخی دیگر از برنامه‌ها محتوای ترویجی اقتصادی و عمرانی دارد که از جمله آنها جشنواره هشت است، این جشنواره یک رویداد ملی و دائمی تحت حمایت بنیاد بهره وری موقوفات است که به منظور شناسایی و توانمندسازی طرحهای فناورانه و نوآورانه با هدف تامین سرمایه توسعه بازار و تجاری سازی آنها برگزار می‌شود. برگزاری نمایشگاه دستاوردهای صنایع دانش بنیان و امضای یک تفاهم‌نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز جزو اقدامات ترویجی اقتصادی است که برای این دهه در نظر گرفته شده است.

وی گفت: برگزاری جشن "همه خادم الرضاییم" در تهران با همکاری شهرداری پایتخت، پویش ملی کتابخوانی، برگزاری شب شعر در شهرهای قم، طبس، شیراز و تبریز، برپایی کرسی‌های ملی تلاوت رضوی، در شب رحلت امام(ره) و ولادت امام رضا(ع) و برگزاری جشنهای زیر سایه خورشید در خصوص ارایه خدمات به نیازمندان، آزادی زندانیان و تشرف زائران محروم به حرم مطهر از جمله برنامه های فرهنگی و تبلیغی است که در سطح ملی برگزار می‌شود.

طالبی افزود: هفته های فرهنگ رضوی در کشورهای مختلف، حضور در "مرو" کشور ترکمنستان و آشنایی با سیره، سبک زندگی امام رضا(ع)، بررسی فرهنگ و میراث رضوی و برگزاری دوره تربیت مربی قرآن کودک و نوجوان به زبان های عربی، انگلیسی، اردو، آذری و فرانسه از جمله برنامه‌های علمی و فرهنگی در سطح بین المللی است.

رییس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس گفت: در دهه کرامت، فروشگاه بزرگ کتاب رضوی در قم، افتتاح و کتابخانه امام رضا در میبد و یک کتابخانه سیار در سرخس به بهره برداری می‌رسد. همچنین با مشارکت کمیته امداد ۲۰ واحد مسکونی و یک مدرسه در شهر رامیان گلستان و روستاهای اطراف آن، ۵۰ واحد در چاهک زابل، زهک، هامون و هیرمند، زمین ورزشی در منطقه توس، تعمیر و بازسازی ۲۲ واحد مسکونی در سرخس و بازسازی منازل سیل زده هرمزگان در شهرستان رودان و کلنگ زنی مرحله سوم زائرسرای رضوی اجرا خواهد شد.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی هم گفت: برای دهه کرامت برنامه های مختلفی در نظر گرفته شده است که از جمله آنها مراسم جشن های شکوه رضوان در صحن پیامبر اظعم(ص) که از شب میلاد حضرت معصومه(س) تا شب میلاد امام رضا(ع)، به جز سالروز ارتحال امام خمینی(ره) و قیام ۱۵ خرداد، برگزار می شود.

حجت الاسلام حسین شریعتی نژاد افزود: تعویض ضریح پوش حرم مطهر و پرچم گنبد رضوی، در سالروز میلاد امام رضا(ع) و گلباران حرم مطهر با حضور دختران مشهدی در سالروز ولادت حضرت معصومه(س) از دیگر برنامه های این ایام است.

اول ذی القعده، سالروز ولادت حضرت معصومه (س) تا یازدهم این ماه، زادروز امام رضا(ع) به نام دهه کرامت نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha