پوشش شبکه فاضلاب در خراسان شمالی ۱۲ درصد کمتر از میانگین کشور است

بجنورد- ایرنا- معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت مهندسی آب و فاضلاب گفت: پوشش شبکه فاضلاب در خراسان شمالی ۱۲درصد کمتر از کشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مسعود خشایی روز دوشنبه در آیین معارفه مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی اظهار داشت: میانگین پوشش شبکه فاضلاب در کشور ۵۳ و این رقم در خراسان شمالی ۴۱درصد است.

وی افزود: در عین حال، جمعیت تحت پوشش آب در شهرهای خراسان شمالی ۱۰۰درصد و در روستاها ۹۶ درصد است که از میانگین کشور بیشتر است.

وی با بیان اینکه ۱۷۰ هزار نفر از روستاییان استان تحت پوشش شبکه های آبرسانی قرار می گیرند، گفت: اکنون در آستانه فصل تابستان قرار داریم و با تدابیر در نظر گرفته شده امیدواریم بتوانیم تابستان بدون چالشی را پشت سر بگذاریم.

بحران بی سابقه آب در خراسان شمالی

سرپرست معاونت عمرانی استانداری خراسان شمالی نیز در این آیین اظهار داشت: بحران آب خراسان شمالی در ۵۰ سال اخیر بی سابقه است به طوری که هم اکنون مکلف شده ایم در حوزه کشاورزی تخصیص آب های زیر زمینی را کاهش دهیم.

مهدی رشیدی خاطرنشان کرد: اولویت نخست ما در سفر ریاست جمهوری به استان بحث آب است به طوری که به سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار میلیارد تومان نیاز داریم تا مشکلات آب شرب استان حل شود.

وی خواهان اختصاص منابع مالی لازم برای رساندن پوشش شبکه فاضلاب استان به میانگین کشور شد و افزود: مقدماتی فراهم شود تا حداقل در بجنورد نوع دوم تصفیه خانه این شهر را راه اندازی کنیم.

اجرای طرح های فاضلاب 

 مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان نیز در این جلسه اظهار داشت: یکی از مشکلات ما بهره مند نبودن همه شهرهای استان از شبکه فاضلاب است و در مرکز استان نیز ۵۵ درصد بجنورد تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد.

رضا نعیمی با بیان این که در شهرهای دیگر استان نیز ظرح های تاسیسات تصفیه خانه ها ردیف اعتباری دارند افزود: لازم است از این طرح ها که برخی ۷۰درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارند حمایت شود تا به پایان برسند.

وی گفت: ارتقای تصفیه خانه آب مرکز استان از برنامه هایی است که پیگیر آن هستیم و ارتقای تصفیه خانه های سد ها موجب می شود تا طعم  آب سدها که به مرور زمان تغییر یافته است بهتر شود.

وی با بیان این که در کنار منابع آب سدها نیاز به منابع آب پایدار داریم افزود:برای بجنورد ۱۳حلقه چاه و ۲۵کیلومتر خط انتقال در پلنگ دره در حال اجراست تا منابع آب این شهر پایدار شود.

در پایان این مراسم رضا نعیمی به عنوان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی معرفی شد.

اکنون ۲۸۳ روستای دارای تنش آب داریم و ۲۷ روستا دارای تنش حاد آب هستند.

 تقریبا ۹۶درصد روستاها و تمام شهرهای استان تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب قرار دارند.

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیش از ۲۰۰ هزار مشترک آب در شهرها، ۱۲۱ هزار مشترک آب در روستاها و ۶۰ هزار مشترک فاضلاب دارد.  

این استان شمالشرق ایران دارای ۸۶۳ هزار نفر  جمعیت است که ۴۴درصد آن ها در روستاها زندگی می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha