۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۴۲
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84771931
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

طرح آلمان برای مدرنیزه کردن ارتش در رویارویی با تهدید روسیه

تهران – ایرنا – دولت آلمان و گروه مخالف محافظه کار این کشور توافق کردند ۱۰۰ میلیارد یورو برای نوین سازی ارتش این کشور در مواجهه با تهدید روسیه اختصاص دهند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این توافق که شامگاه یکشنبه حاصل شد، بودجه ویژه برای تدارکات نظامی را فراهم می کند و به برلین امکان می دهد به هدف مورد نظر ناتو برای تخصیص اعتباری به ارزش ۲ درصد تولید ناخالص داخلی در بخش دفاعی دست یابد.

منابع آلمانی گفتند که این توافق که دربرگیرنده قوانین بودجه اصلاح شده در قانون اساسی ملی است، پس از هفته ها مذاکرات دشوار بین احزاب در ائتلاف حاکم و محافظه کاران حزب آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان منعقد شد.

سه روز پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در ماه فوریه (اسفند ۱۴۰۰)، اولاف شولتس صدراعظم کنونی آلمان متعهد شد بودجه ویژه ای به ارزش ۱۰۰ میلیارد یورو را برای مسلح کردن مجدد ارتش آلمان و مدرنیزه کردن تجهیزات آن طی چند سال آینده تخصیص دهد.

اما منتقدان از آن زمان به بعد شولتس را به مردد بودن در حمایت از کی یف و کوتاهی از اتخاذ اقدامات ملموس در زمینه تحویل محموله های تسلیحاتی متهم کرده اند.

براساس متن این توافقنامه، توافق مزبور به برلین امکان می دهد به هدف مدنظر ناتو برای اختصاص ۲ درصد تولید ناخالص داخلی در بخش دفاعی به طور متوسط ظرف چند سال نائل شود.

برای اختصاص این بودجه لازم بود قانونی مندرج در قانون اساسی که سقف استقراض دولت را محدود می کند، دور زده شود. به همین دلیل، دولت به حمایت گروه مخالف محافظه کار برای تصاحب آرا دو سوم اکثریت پارلمان که برای تصویب اصلاحیه قانون اساسی مورد نیاز بود، احتیاج داشت.

آزادسازی این بودجه برای ارتش یک حرکت بزرگ برای آلمان است که در سال های اخیر نسبت به پایبندی به تعهدات بودجه گذاری برای ناتو با کندی و تاخیر عمل کرده و صدای واشنگتن را به طور ویژه در آورده است.

آلمان از زمان پایان جنگ سرد، به طور قابل توجهی ابعاد ارتش خود را کاهش داد و از حدود ۵۰۰ هزار نفر در سال ۱۹۹۰ به ۲۰۰ هزار نفر در حال حاضر رساند.

براساس گزارشی که چندی پیش منتشر شد، کمتر از ۳۰ درصد از کشتی های نیروی دریایی آلمان به طور کامل عملیاتی هستند.

اما تهاجم روسیه به اوکراین، کشوری را که از دوره وحشت نازی ها در وضعیت صلح جویی بوده است، به کنش وا داشته است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه و ارسال تسلیحات به این کشور همچنان ادامه دارد. مسکو هشدار داده است تجهیزات نظامی که آمریکا و اروپا در اختیار اوکراین قرار می دهند، موجب تشدید مناقشه در اوکراین می‌شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha