شکاف در اردوگاه غرب؛ اتحادیه اروپا در بن‌بست تحریم‌ روسیه

تهران – ایرنا - خبرگزاری رویترز امروز به نقل از پیش نویس بیانیه پایانی اجلاس دو روزه سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل نوشت که این کشورها ضمن اعلام پشتیبانی لفظی از اوکراین در برابر تهاجم روسیه، قادر به توافق بر سر بسته جدید تحریم ها علیه مسکو نیستند.

به گزارش ایرنا، پس از شکست رایزنی های دیروز (۸ خرداد) نمایندگان کشورهای عضو بر سر تدوین تحریم های نفتی علیه روسیه در کنار اعمال برخی معافیت ها برای جلب رضایت کشورهایی از قبیل مجارستان، بلغارستان، چک و اسلواکی، رویترز نوشت که سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا امروز و فردا (۹ و ۱۰ خرداد) در بروکسل گردهم می آیند تا در مورد بهترین نحوه کمک رسانی به اوکراین رایزنی کرده و به مشکلات ناشی از بحران اخیر از قبیل کمبود مواد غذایی، ملزومات دفاعی اتحادیه و افزایش بهای انرژی رسیدگی کنند.

پیش نویس بیانیه پایانی این رویداد که به دست رویترز رسیده نشان می دهد که گرچه اتحادیه اروپا در حمایت لفظی از اوکراین سخاوت به خرج داده ولی تصمیم خاصی در مورد موضوع های اساسی گرفته نشده است.

ملموس ترین تصمیم این اجلاس، حمایت سیاسی از وام ۹ میلیارد دلاری به اوکراین برای تامین هزینه های جاری آن کشور خواهد بود که همین مورد نیز زمانی به مرحله اجرا در می آید که کمیسیون اروپا پیشنهاد خود در مورد نحوه تامین این وام را ارائه دهد.

به نوشته رویترز، با وجود تلاش های یک ماه گذشته، دیروز نمایندگان دولت های اتحادیه اروپا به دلیل مخالفت مجارستان نتوانستند بر سر ششمین بسته تحریم های روسیه و ممنوعیت خرید نفت این کشور به توافق برسند.

اجرای بخش های دیگر تحریم های اروپا از قبیل قطع ارتباط اسبربانک (Sberbank) - بزرگترین بانک روسیه - با سوییفت، ممنوعیت رسانه های روس از فعالیت در اتحادیه اروپا، افزودن افرادی دیگر به فهرست توقیف دارایی ها و ممنوعیت آنان از ورود به خاک اتحادیه اروپا به تصمیم گیری در مورد تحریم نفتی موکول شده است.

به نوشته رویترز، پیش نویس بیانیه نهایی بدون اشاره به جزئیات نشان می دهد که سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا از تاسیس یک صندوق جهانی برای بازسازی اوکراین حمایت خواهند کرد و مصادره اموال توقیف شده روسیه را برای این هدف مد نظر قرار خواهند داد.

اتحادیه اروپا همچنین وعده داده که کمک به صادرات زمینی غلات اوکراین را افزایش داده و گامهایی را برای استقلال سریعتر از انرژی روسیه بردارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha