۹ خرداد ۱۴۰۱، ۷:۵۶
کد خبرنگار: 2108
کد خبر: 84771498
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نماینده مجلس: پایش ساکنان مرز ضروری است

۹ خرداد ۱۴۰۱، ۷:۵۶
کد خبر: 84771498
نماینده مجلس: پایش ساکنان مرز ضروری است

سنندج- ایرنا- نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: بعضی افراد که در مرزها ساکن نیستند از سهم مرزنشینان استفاده می کنند به همین دلیل باید بخشداری ها پایش ساکنان نوار مرزی را با دقت انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهزاد رحیمی یکشنبه شب در شورای اداری شهرستان بانه که در بخش آرمرده این شهرستان برگزار شد با اشاره به رانت ها و سو استفاده ها از ارز ترجیحی اظهار داشت: نقدهای زیادی به اجرای طرح حذف ارز ترجیحی شده اما مجلس در بودجه امسال زمینه حذف ارز ترجیحی را فراهم کرد و به دولت اجازه حذف ارز را داد.

وی اضافه کرد: در صورتی که این ارز در زمان مناسب و با شفافیت تخصیص می یافت شاهد نابرابری در این زمینه نمی شدیم اما این امتیاز، فرصتی برای عده ای مافیا فراهم کرده بود.

رحیمی گفت: شیوع کرونا و تحریم های ظالمانه تمام معادلات اقتصادی در ایران را تغییر داد و باعث شد که دولت برای تامین ارز و کالاهای اساسی با مشکل مواجه شو.

وی اضافه کرد: کاهش ارزش پول ملی و یارانه ای که به کالاها اساسی اختصاص می یابد یکی از آسیب های اقتصادی کشور است و این مهم باعث شده است که این کالا به کشورهای همسایه قاچاق شود.

نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه با بیان اینکه گرانی کالاها مانند دومینو است اظهار داشت: نگرانی معیشتی مردم به حق است و ما کولبری را به عنوان تامین معاش تعریف نکردیم و با حرمت و جایگاه مرزنشینان منافات دارد.

وی ادامه داد: مرز فرصتی مناسب برای مرزنشنینان است و باید مرزنشینان با امنیت و آرامش از این فرصت استفاده کنند و معیشت مرزنشینان با استفاده از فرصت های مرز مانند کارت های سوخت، کارت های مرزنشینی و بازگشایی معابر موقت مرزی تامین شود.

رحیمی گفت: باید زمینه برای مهاجرت معکوس فراهم شود تا روستائیان از خدماتی که براساس شاخص جمعیتی اختصاص می یابد، بهره مند شوند.
 

نماینده مجلس: پایش ساکنان مرز ضروری است


بخش آرمرده بیش از ۱۵۰ کوخ دارد

بخشدار آرمرده نیز در این نشست با اشاره به ضعف خدمات رفاهی، آموزشی و بهداشتی بخش آرمرده گفت: یکی از مشکلات بخش آرمرده کمبود خدمات در کوخ ها است که این وضعیت باعث شده است دولت نتواند خدماتی را که شایان این مردم است ارائه کند.

جلال شهیدی با بیان اینکه منطقه آرمرده طبیعتی بکر و دست نخورده دارد افزود: بخش آمرده بیش از ۱۵۰ کوخ دارد و و برای سهولت کارهای اداری تعدادی از ادارات در این بخش مستقر هستند و به مردم خدمات ارائه می دهند.

وی یکی از مشکلات مهم بخش آرمرده را نبود فوریت های پزشکی اعلام کرد و گفت: جاده آرمرده به لحاظ راه ارتباطی با مشکل مواجه است جاده بانه - آرمرده با ۱۳ کیلومتر طول ۱۰۵ پیچ دارد، سخت ترین پیچ این مسیر «کانی کوسته» است که بارها مسوولین وعده دادند آن را اصلاح کنند که اقدامی انجام نشده است.

شهیدی با بیان اینکه بخش آرمرده به لحاظ باغداری هر ساله نمونه کشوری است افزود: باغداران این بخش به لحاظ تولید انگور سیاه هر ساله تولید کننده برتر کشور هستند و ظرفیت خوبی برای تولید و رونق گردشگری است.

وی گفت: کمبود فضای آموزشی، نبود مدرسه متوسطه دوم، کمبود آب آشامیدنی سالم، جاده های نامناسب، ضعف آنتن دهی موبایل و بیکاری از مهمترین مشکلات بخش آرمرده است که خواسته مردم حل این مشکلات است.

بخشدار آرمرده اضافه کرد: مردم آرمرده بیشترین خودیاری را برای پروژه های بخش پرداخت کرده اند سال گذشته برای بازسازی پل های قه لاتان، ۲ پل سالوک و نیز رود کهن بیش از ۲۰ میلیارد ریال کمک مردمی جمع آوری شد.

شهیدی اظهار داشت: در سال گذشته سهم دهیاری ها یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون ریال و مشارکت های مردمی نیز ۳۲ میلیارد ریال بود که با وجود مشکلات اقتصادی همکاری مردم قابل تقدیر است.

شهر آرمرده با۱۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۲۵۰ سال قدمت دارد این بخش زمینه خوبی برای دامداری و کشاورزی دارد و کوخ نشینی یکی از شیوه های زندگی سنتی در این بخش است.

بخش آرمرده ۲۳ دهیاری دارد که سه دهیاری به صورت سرپرستی اداره می شود.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha