۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۵۰
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 84771170
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نگاهی به سفر خارجی شهردار همدان/ از متن تا حاشیه

۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۵۰
کد خبر: 84771170
نگاهی به سفر خارجی شهردار همدان/ از متن تا حاشیه

همدان- ایرنا- شهردار همدان به دعوت رسمی سازمان ملل متحد برای شرکت در کنفرانس جهانی «کاهش خطرپذیری» به اندونزی سفر کرد و به عنوان یکی از سه سخنران اصلی انتخاب شد تا مدل تاب‌آورسازی همدان را در این کنفرانس ارائه کند.

به گزارش ایرنا، سفر «سید مسعود حسینی» به اندونزی با انتشار یک فیش پرداختی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی حاشیه ساز شد به گونه ای که اظهارنظرهای متفاوتی درباره این سفر انجام شد تا اینکه بالاخره شهردار در واکنش به این اتفاق در صفحه شخصی خود با انتشار تصویری از دعوت نامه رسمی سازمان ملل متحد گفت: برای حضور در کنفرانس شهر تاب آور به دعوت رسمی سازمان ملل متحد عازم اندونزی شدم و تمامی هزینه‌ها برعهده این سازمان بود.

وی ادامه داد: شهردار همدان تنها مدیر شهری دعوت شده از کشورمان در این نشست است که با دعوت نامه رسمی سازمان ملل متحد این فرصت ایجاد شد و سایر شهرداری‌ها که متقاضی شرکت در کنفرانس بودند باید هزینه سفر را پرداخت می‌کردند.

وی به اهمیت حضور در این کنفرانس اشاره کرد و افزود: تلاش ۹ ساله همکاران حوزه مدیریت بحران شهرداری همدان باعث شده تا توسط مجمع جهانی ریسک به عنوان الگوی تاب آوری (با نام مدل همدان) معرفی شویم.

حسینی با ابراز تاسف نسبت به برخی اظهارنظرهای عجولانه و به دور از واقعیت توضیح داد: دعوتم به صورت رسمی توسط سازمان ملل متحد به عنوان یکی از سخنرانان اصلی روز اول انجام شد و تمامی هزینه‌های این سفر توسط خود سازمان ملل متحد پرداخت شده و حتی بلیت رفت و برگشت از قبل توسط این سازمان رزرو شد.

شهردار همدان خاطرنشان کرد: تمامی مراحل اخذ مجوز برای حضور در این کنفرانس از نهادهای مرتبط انجام شد و حتی برای هماهنگی‌های انجام سفر نیز ماه گذشته با استانداری همدان مکاتبه صورت گرفت.

وی با بیان اینکه توصیه نامه وزارت کشور مبنی بر حضور وبیناری برای عموم شهرها بوده است، گفت: شهرداری همدان به عنوان سخنران اصلی در اولین روز همایش توسط سازمان معرفی شد که تصاویر این همایش و سخنرانی بنده در رسانه‌های رسمی منتشر شده است.

وی افزود: حتی توصیه نامه وزارت کشور به شهرداری همدان که توسط استانداری به شهرداری ابلاغ شده پس از خروجم از کشور و در روز یکم خردادماه جاری بود و با امضای معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری انجام شد.

حسینی در خصوص اعتبار اختصاص یافته به شخص وی برای این سفر از سوی شهرداری گفت: مبلغی که توسط شهرداری به صورت علی الحساب به بنده برای این سفر داده شد، به صورت رسمی مستند شده و فقط برای موارد اضطراری لحاظ شده است و پس از بازگشت از سفر این مبلغ مشخص به شهرداری برمی گردد.

«سید حسین معصوم زاده» رئیس حوزه شهردار همدان در خصوص سفر شهردار همدان به اندونزی به منظور شرکت در هفتمین نشست جهانی سه سالانه کاهش خطر پذیری با رسانه ها مصاحبه ای داشتند که علاوه بر آگاهی بخشی به شهروندان در خصوص اهداف و دستاوردهای سفر به برخی حواشی به وجود آمده نیز پاسخ های مناسب داده شود که متن آن به شرح زیر است.

به عنوان اولین سوال بفرمائید دلایل و اهداف این سفر چه بوده است؟

پاسخ: با توجه به ضرورت ارائه حضوری مدل تاب آوری شهر همدان و احترام به دعوت سازمان مربوطه و بهره گیری از دیپلماسی شهری استقرار دبیرخانه کشوری تاب آورسازی شهر ها در شهرداری همدان، ارائه مدل همدان به مجمع جهانی ریسک (سوئیس)که موفق به ثبت مدل به نام پر افتخار همدان شد، پذیرش مدل همدان از سوی مرکز آموزش سازمان ملل اینچون کره جنوبی، از جمله دلایل حضور شهردار در این کنفرانس است.

ارائه مدل تاب آورسازی روستایی با اراه هفت اصل و اجرای آن در منطقه آزمونه(روستای تاج آباد ، امزاجرد و رضی آباد)، اولین شهر ایران که موفق به کسب رتبه سی در کمپین شهرهای تاب آور جهان شده است، فعالیت مستمر شهر و استان همدان در چهار سال گذشته در خصوص تاب آور سازی شهرها را از دیگر دلایل حضور حسینی در این کنفرانس عنوان کرد.

 آیا انجام این سفر با مصوبه شورای شهر بوده است؟

پاسخ: بله شورای اسلامی شهر همدان در جلسه شماره ۸۲ مورخه بیست و یکم فروردین امسال انجام سفر موافقت کرده و همچنین هیات تطبیق نیز برابر با نامه شماره ۹۵۶/۱۱/۳۱۰/۹۵۳۵ در مورخه بیست و یکم اردیبهشت امسال مغایرت قانونی اعلام نکرده است.

برخی اشاره می کنند به نامه وزارت محترم کشور که انجام سفر را غیر ضروری می داند و از شهرداران کشور می خواهد که به صورت وبیناری در اجلاس شرکت کنند. پاسخ شما چیست؟

 پاسخ: بله درسته این نامه به همه شهرداران سراسر کشور ابلاغ شده و اشاره می کند که برای کاهش هزینه های غیرضرور شهرداران حضوری در اجلاس شرکت نکنند. لکن این نامه در مورد شهردار همدان مصداق نداشته است. به دلیل اینکه مدل همدان برگزیده سازمان ملل بوده و شهردار همدان به عنوان یکی از سه سخنران اول باید در اجلاس مدل همدان را به مهمانانی از سراسر دنیا ارایه می کرده است. همچنین اینکه همه هزینه های سفر از جمله بلیت هواپیما و هزینه های اقامت و پذیرایی از سوی میزبان پرداخت شده است و عملا این سفر هیچ هزینه ای برای شهرداری همدان نداشته است.

نکته قابل تامل استقرار دبیرخانه کشوری تاب آورسازی شهرها در شهرداری همدان است و تعامل این دبیرخانه با دفتر کاهش بلایای طبیعی سالهاست برقرار است و در آینده نیز ادامه خواهد داشت و باید از این فرصت بی نظیر برای معرفی شهر همدان به رهبران محلی از سراسر دنیا استفاده کرد و در صورت عدم حضور شهردار همدان می توانست انتقادات زیادی از بیرون و داخل کشور به این فرصت سوزی ایجاد شود.

سوال بعدی اینکه سندی منتشر شده مبنی بر پرداخت دویست و هشتاد میلیون تومان برای هزینه های سفر اندونزی در وجه آقای شهردار.این مبلغ چرا و به استناد به کدام قانون پرداخت شده است؟

 پاسخ: پرداخت مبلغ فوق به صورت تنخواه و علی الحساب به صورت کاملا قانونی صورت پذیرفته است تا در صورتیکه در مدت سفر هزینه ای یا پرداختی غیر پیش بینی شده و ضروری بوجود آید مشکلی وجود نداشته باشد و همگان می دانند در یک سفر خارجی همراه داشتن حدود هشت هزار دلار مبلغ زیادی نیست بلکه ضروری است و بعد از سفر به حساب شهرداری عودت خواهد شد.

سوال دیگری که مطرح می باشد اینکه ظاهرا ادعا می گردد که استانداری همدان با انجام ماموریت آقای شهردار موافقت ننموده است.پس چگونه این سفر انجام شده؟

 پاسخ: موافقت یا مخالفت با انجام سفرهای خارجی توسط کمیسیون سفر در وزارت کشور صورت می پذیرد لذا با توجه به تاخیر دریافت نظریه کمیسیون ۲ گزینه پیش رو داشتیم که یکی وصول تائیدیه کمیسیون سفر و موافقت با ماموریت و دیگری عدم دریافت به موقع آن بود لذا همزمان درخواست مرخصی نیز ارایه گردید و چون نظریه سفر به موقع به دست ما نرسید مرخصی برای آقای شهردار منظور و ثبت شد.

در خصوص فرد همراه آقای شهردار سوالاتی مطرح است از جمله اینکه آیا شهرداری تعهدی جهت پرداخت هزینه های ایشان دارد؟

پاسخ: خیر شهردار همدان هیچ همراهی نداشته و هیچ گونه هزینه ای برای کسی پرداخت نکرده و تعهدی نسبت به دیگری نداشته است.

لذا در کل اعلام می گردد که این سفر نه تنها هزینه ای در بر نداشته بلکه همدان را در سطح جهانی بالا برده که باید به این امر افتخار کرد.

حمایت قاطع مجمع ایثارگران جهاد و شهادت کارکنان مدیریت شهری همدان از شهردار

مجمع ایثارگران و پیشکسوتان جهاد و شهادت کارکنان مدیریت شهری همدان در راستای تنویر اذهان عمومی و بازگو کردن برخی حقایق و آگاهی رسانی در خصوص ‌ماموریت شهردار همدان با صدور بیانیه ای حمایت قاطع خود را از شهردار همدان اعلام کردند.

در این بیانیه آمده است: شهردار همدان نه به عنوان یک فرد حقیقی بلکه به عنوان یک جایگاه حقوقی رفیع باید با توجه به دعوت رسمی به عمل آمده سازمان ملل و علی الخصوص به عنوان یک سخنران ویژه شخصا و حضورا در این برنامه و گردهمایی موثر جهانی شرکت می کرد.

این بیانیه می افزاید: حضور وی از آن جهت با اهمیت است که ثمره تلاش خستگی ناپذیر چندین ساله ارکان مدیریت شهری همدان در امور مدیریت بحران که بسیار حائز اهمیت است در این محفل و جایگاه حساس منتج به نتیجه مثبت شده است و توانسته ایران اسلامی وعلی الخصوص پایتخت تاریخ و تمدن کشور ایران، همدان را به عنوان الگوی تاب آوری جهانی مطرح و معرفی کنند که این خود بسی مایه مباهات و سرافرازی برای شهروندان همدانی است.

مجمع ایثارگران و پیشکسوتان جهاد و شهادت کارکنان مدیریت شهری همداندر این بیانیه آورده اند: بر اساس اطلاعات واصله تمامی مراحل قانونی در راستای اخذ مجوز انجام مأموریت و سفر از مراجع ذیصلاح اخذ شده است.
 
در ادامه این بیانیه آمده است: بر اساس بررسی ها و اطلاعات واصله مطلع شدیم که تمامی هزینه های سفر و ماموریت از جمله ایاب و ذهاب اقامت و پشتیبانی و ... از سوی سازمان ملل بر اساس اسناد مثبته منتشره انجام شده فلذا انجام این سفر هیچ هزینه‌ای برای شهرداری همدان یا هیچ دستگاه اجرایی دیگری در بر نداشته است.

این بیانیه می افزاید: پرداخت هزینه سفر و ماموریت داخل یا خارج از کشور به استناد بند الف ذیل ماده ۱ آیین نامه پیش پرداخت  و علی الحساب موضوع ماده ۶۱ قانون محاسبات عمومی کشور بنابر تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی و یا مقام مجاز از سوی او مجاز بوده و دریافت کننده حداکثر ظرف ۱۵ روز موظف به عودت مبالغ دریافتی و یا مبالغ مازاد است که به طور قطع این موضوع محقق خواهد شد.

در این بیانیه تصریح شده است: هرگونه اظهار نظر انفرادی در خصوص ماموریت سفر شهردار همدان از جانب برخی افراد در شهرداری و مدیریت شهری همدان تنها بیانگر تفکر و نظریه و دیدگاه افراد مورد نظر است و الزاما و قطعاً مورد تایید مجمع ایثارگران و پیشکسوتان مدیریت شهری همدان نبوده و مطرود است.

عضو شورای شهر: سفر شهردار همدان به اندونزی با مصوبه شورا انجام شده است

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان اظهار داشت: سفر شهردار همدان به کشور اندونزی(شهر بالی) و شرکت در کنفرانس جهانی کاهش خطرپذیری همایش براساس دعوت رسمی کشور میزبان و با مصوبه شورای اسلامی شهر انجام شده است.

اکبر کاووسی امید روز گذشته در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوالاتی پیرامون انجام این سفر و هزینه های آن، اظهار داشت: شهردار همدان ۲۳ ماه می‌ برابر با دوم خرداد جاری به دعوت رسمی دفتر کاهش ریسک بحران سازمان ملل برای ارایه مدل تاب آورسازی، حاکمیت و مدیریت شهری همدان عازم کشور اندونزی شده است.

وی افزود: مجوز سفر شهردار همدان برای شرکت در این کنفرانس توسط شورای اسلامی شهر صادر و مصوب شده و در دعوتنامه نیز شخص شهردار برای حضور دراین همایش دعوت شده بود.

کاووسی امید با بیان اینکه عدم تایید مجوز سفر از سوی «کمیته سفر وزارت کشور» پس از سفر شهردار همدان به شورای شهر وصول شد، افزود: در زمینه پیگیری اخذ تاییدیه کمیته سفر وزارت کشور برای انجام این سفر، سهل انگاری شده که پذیرفتنی نیست اما در مجموع این سفر برای شهر همدان که توسعه گردشگری از اولویت های اصلی مدیریت شهری است، بسیار مهم بوده و باید آن را به فال نیک گرفت.

عضو شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه امیدواریم عده‌ای از روی خیرخواهی و یا ناآگاهی و مغرضانه با انتشار برخی مطالب در فضای جامعه اصل سفر و اهمیت آن را دچار التهاب و ابهام نکنند، گفت: روابط عمومی شهرداری همدان باید به موقع در زمینه این سفر، اهمیت و دلایل آن به خوبی اطلاع رسانی می‌کرد تا چنین شبهه افکنی را شاهد نباشیم.

کاووسی امید با بیان اینکه عده‌ای از روی خیرخواهی و یا مغرضانه فضای جامعه را نسبت به این اقدام شهرداری و شورا آلوده کرده‌اند، اظهار داشت: همین منتقدان معتقدند که باید ایده‌ها و تجربه‌های نوین برای پیشرفت و توسعه شهر اجرایی شود بنابراین سفر شهردار نیز در همین راستا انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های سرسام آور گذشته برای پروژه های همچون رویداد همدان ۲۰۱۸، تصریح کرد: برای معرفی همدان باید اقدامات موثر و دیگری همچون ساخت فیلم و تولیدات اثربخش فرهنگی و هنری نیز در دستور کار باشد اما سفر شهردار به اندونزی در واقع یک کرسی رایگان برای معرفی استان همدان به عنوان منطقه ای جذاب و گردشگر پذیر است که اگر این سفر انجام نمی شد همین منتقدان مدعی می‌شدند که شورا با دیپلماسی بیگانه است.

سرپرست مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری همدان هفته گذشته در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه مدل تاب‌آور سازی شهرداری همدان در هفتمین کنفرانس جهانی کاهش خطرپذیری در کشور اندونزی به عنوان یک مدل الگو برتر معرفی و ارائه خواهد شد، افزود: شهردار همدان ۲۳ ماه می برابر با دوم خردادماه بنا به دعوت رسمی و با هزینه دفترکاهش ریسک بحران سازمان ملل برای شرکت در این کنفرانس جهانی و ارائه مدل تاب آوری، حاکمیت و مدیریت شهرداری به کشور اندونزی سفر می کند. 

«محمد جواد زارعی» در خصوص موضوع و اهداف این کنفرانس جهانی، اظهار داشت: در این کنفرانس که با  حضور شهردارانی از شهرهای مختلف جهان برگزار می شود شهردار همدان به عنوان یکی از سه سخنران اصلی، مدل تاب آورسازی شهر همدان را ارائه خواهد کرد.

سرپرست مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری همدان درباره علت انتخاب همدان به عنوان مدل برتر در زمینه تاب آور سازی، گفت: این انتخاب به سه دلیل شامل تلاش ها و اقدامات آگاهانه شهرداری در زمینه تاب آور سازی، انتخاب همدان به عنوان دبیرخانه کشوری در زمینه تاب آوری و مدل تاب آوری حاکمیت و مدیریت انجام شده که برای این دیار و مدیریت شهری یک افتخار محسوب می شود.

وی با بیان اینکه این کنفرانس هر سه سال یکبار توسط دفتر کاهش ریسک بحران سازمان ملل برگزار می شود، افزود: یکی از اهداف برگزاری این کنفرانس بازنگری در زمینه راهبردهای مدیریتی در راستای کاهش تلفات طبیعی و انسان ساز  است  که هفتمین دوره آن در شهر بالی کشور اندونزی برگزار خواهد شد. 

زارعی اظهار داشت: تمامی هزینه های مرتبط با این سفر بر عهده دفتر کاهش ریسک بحران سازمان ملل است و مدیریت شهری هیچ هزینه ای را برای حضور و مشارکت دراین همایش پرداخت نمی کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha