۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۲۸
کد خبرنگار: 750
کد خبر: 84771101
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

۱۹ تُن چوب و زغال تاغ قاچاق پارسال در شاهرود کشف شد

شاهرود- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه سال گذشته ۱۰ تن چوب تاغ و ۹ تن زغال در حوزه شهرستان شاهرود کشف و ضبط شد، گفت: بیشترین موارد کشف شده از خودروهای عبوری توسط پاسگاه شهید نوری این شهرستان انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جعفر مرادی حقیقی روز یکشنبه در آیین تجلیل از رییس پاسگاه انتظامی شهید نوری افزود: کشف این موارد به همت و هوشیاری کارکنان پاسگاه شهید نوری شاهرود انجام شد که با درایت خود اجازه عبور خودروهای قاچاقچیان و مافیای چوب و زغال را از این محور نمی‌دهند.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۳۳ محموله چوب و زغال تاغ قاچاق در شهرستان شاهرود شناسایی، کشف و خودروی متخلفان توسط نیروی انتظامی توقیف شد، ابراز داشت: قطع درختان با ارزش تاغ می‌تواند لطمه جبران ناپذیر از جمله بروز ریزگردها را به دنبال دارد و موجب آسیب به زیرساخت‌ها شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه شهرستان شاهرود در حوزه کاشت درختان تاغ و گز بسیار فعال هستند، اظهار داشت: عده‌ای سودجو بلای جان تاغ‌زارها شدند که این اقدام آنها تخلف و خلاف قانون محسوب می‌شود.
مرادی حقیقی با اشاره به اینکه گرد و غباری که امروزه در کشور و استان سمنان شاهد آن هستیم اثراتش به شهرستان شاهرود هم رسیده است، تصریح کرد: یکی از دلایل بروز ریزگردها از بین رفتن درختچه تاغ است که امیدواریم با اقدام‌های ترویجی و اطلاع رسانی از طریق صدا سیما، ارسال پیامک، فرهنگ سازی رسانه‌ها در بین مردم و حضور پر رنگ نیروهای یگان حفاظت این موارد به حداقل برسد.
وی با بیان اینکه به ازای هر هکتار کاشت و آبیاری درختچه تاغ در مرحله ابتدایی هشت تا ۹ میلیون تومان هزینه می‌شود، ابراز داشت: در مدت طولانی برای نگهداری و حفاظت از این گونه گیاهی تا ۲۰ میلیون تومان هزینه می‌شود که نگهداری آن عزم عمومی را نیز می‌طلبد.
در این آیین که با حضور سرهنگ علیرضا ابوطالبی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و محمد رضا کشاورزیان رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود برگزار شد از تمام نیروهای انتظامی پاسگاه شهید نوری این شهرستان تجلیل شد.

گیاه تاغ گونه ای کویری و مقاوم در برابر کم آبی است که با هزینه فراوان کاشته و نگهداری می شود و نقش مهمی در حفظ روستاهای در برابر شن‌های روان دارد.

این نوع درختچه نقش مهمی در پیشگیری از بیابانزایی و روند پیشروی مناطق بیابانی به مناطق مسکونی حاشیه کویر دارد که به خاطر تولید زغال از این چوب، مورد دستبرد سودجویان قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، وسعت مراتع و عرصه های بیابانی شهرستان شاهرود به ترتیب حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار و ۲ میلیون ۳۰۰ هزار هکتار است.
از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha