۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۳۳
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84769585
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

توافق ژاپن و مالزی برای همکاری در زمینه واکنش به بحران اوکراین

تهران – ایرنا - «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن و «اسماعیل صبری یعقوب» همتای مالزیایی وی ضمن مخالفت با نقض حاکمیت هر کشوری، توافق کردند در واکنش به تاثیرات تهاجم روسیه به اوکراین بر اقتصاد جهانی و مقابله با مسائل بشردوستانه ناشی از این بحران همکاری داشته باشند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری کیودو، این دو بر اهمیت حفظ نظم بین المللی مبتنی بر حاکمیت قانون تاکید کردند و کیشیدا مخالفت شدید خود را نسبت به تلاش های یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود در دریای شرق و جنوب چین ابراز کرد.

نخست وزیر ژاپن همچنین درصدد جلب حمایت مالزی برای تحقق یک منطقه آزاد و باز هند – اقیانوسیه بر آمد، چشم اندازی که ژاپن و آمریکا برای مقابله با نفوذ رو به رشد چین در منطقه ترویج می کنند.

در پاسخ نیز اسماعیل صبری ابراز امیدواری کرد که دو کشور مالزی و ژاپن شراکت راهبردی شان را تحکیم بخشند.

در جریان مذاکرات مقام های ژاپن و مالزی همچنین نگرانی ها از آزمایش های اخیر موشکی در کره شمالی مورد بحث طرفین قرار گرفت و درخواست ها برای همکاری توکیو و کوالالامپور برای کاهش انتشار گاز کربن مطرح شد.

با توجه به اینکه سال جاری شصت و پنجمین سالگرد تاسیس مناسبات دیپلماتیک بین ژاپن و مالزی است، رهبران دو کشور توافق کردند ارتباطات دو جانبه را در حوزه های مختلفی از جمله جوانان و مبادلات ورزشی و همکاری در صنعت هوانوردی تقویت کنند.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha