۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۰۳
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84765593
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بایدن تلاش می‌کند عادی سازی روابط عربستان و تل آویو را به دستاورد دولت خود تبدیل کند

تهران-ایرنا- پایگاه خبری آکسیوس با اشاره به تلاش مخفیانه دولت جو بایدن برای میانجیگری در مذاکرات عربستان، اسرائیل و مصر نوشت: بایدن به دنبال آن است که این توافق را به دستاورد دولت خود تبدیل کند.

به گزارش ایرنا، این رسانه به نقل از پنج منبع آمریکایی و رژیم صهیونیستی افزود: این تلاش شامل نهایی کردن انتقال دو جزیره راهبردی در دریای سرخ از مصر به  حاکمیت عربستان است.

آکسیوس نوشت: در صورت دستیابی به توافق،  این امر دستاورد مهمی برای سیاست خارجی دولت بایدن در خاورمیانه خواهد بود.

بایدن تلاش می‌کند عادی سازی روابط عربستان و تل آویو را به دستاورد دولت خود تبدیل کند

منابع آمریکایی و اسرائیلی گفتند توافق هنوز کامل نشده و مذاکرات حساس ادامه دارد.

این منابع از روند مذاکرات مطلع هستند ولی اجازه نداشتند درباره آن به صورت علنی و آشکار صحبت کنند.

منابع مذکور گفتند: کاخ سفید می خواهد این توافق قبل از سفر آینده بایدن به خاورمیانه در پایان ماه ژوئن بدست آید که می تواند شامل توقف در عربستان باشد.

جزایر تیران و صنافیر در تنگه تیران به عنوان یک گذرگاه آبی راهبردی به بنادر عقبه در اردن و ایلات در رژیم صهیونیستی نزدیک است. مقامات مصری و صهیونیستی می گویند عربستان به مصر اجازه کنترل بر این جزایر را در سال ۱۹۵۰ میلادی اعطا کرد و این جزایر بعدها به عنوان بخشی از توافق صلح مصر و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۹ غیرنظامی شدند.

کاخ سفید و نخست وزیر رژیم صهیونیستی از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده اند و سفارتخانه های عربستان و مصر از پاسخگویی  به سوال آکسیوس درباره این میانجیگری آمریکا خودداری کردند.

مقامات مذکور گفتند دولت بایدن بر این باور است که نهایی شدن این توافق می تواند بین این کشورها اعتماد ایجاد کرده و به روابط گرم بین رژیم صهیونیستی و عربستان که فاقد روابط دیپلماتیک هستند کمک کند.

آکسیوس نوشت: مذاکرات موفقیت آمیز همچنین می تواند تنش ها بین دولت بایدن و عربستان را کاهش دهد.

بایدن در دوره ای وعده داد عربستان را «منزوی» خواهد کرد و روابط دو کشور بر سر برخی مسائل از جمله قتل جمال خاشقچی نویسنده منتقد روزنامه واشنگتن پست تیره شد.  اطلاعات آمریکا می گوید محمد بن سلمان ولیعهد عربستان مسئول آن است؛ ریاض این موضوع را رد کرده است.

بِرِت مک گورک هماهنگ کننده دولت بایدن در تلاش های اخیر برای میانجیگری است.

به گفته این منابع، عربستان سعودی موافقت کرده جزایر مذکور را غیرنظامی نگه دارد و متعهد شده آزادی کامل دریانوردی برای همه کشتی‌ها را حفظ کند، اما خواستار پایان دادن به حضور ناظران چند ملیتی در جزایر است.

به گفته این منابع، مقامات صهیونیستی موافقت کردند که به حضور نیروهای چند ملیتی پایان دهند، اما خواستار ترتیبات امنیتی جایگزین شدند که نتایج مشابهی را به دست آورد.

دو منبع آمریکایی و دو منبع اسرائیلی گفتند که رژیم صهیونیستی همچنین از عربستان سعودی می‌خواهد تا گام‌های خاصی را به عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای دستیابی به توافق بر سر چندین موضوع بردارد.

منابع افزودند، رژیم صهیونیستی از عربستان سعودی درخواست کرده که به خطوط هوایی این رژیم اجازه دهد از حریم هوایی عربستان سعودی عبور کنند که این امر به طور چشمگیری پروازهای هند، تایلند و چین را کوتاه خواهد کرد.

پس از اعلام توافقنامه صلح «آبراهام»، ​​عربستان سعودی اجازه داد خطوط هوایی رژیم صهیونیستی برای پرواز به امارات و بحرین از برخی از حریم هوایی شرقی خود عبور کنند.

صهیونیست ها همچنین از عربستان می خواهند اجازه پرواز مستقیم از سرزمین های اشغالی به عربستان برای مسلمانان جهت شرکت در مراسم حج در مکه و مدینه صادر کند.

اولین بار شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: بایدن قصد دارد به عنوان بخشی از سفر خود به خاورمیانه به عربستان عزیمت کند.

اگر این سفر انجام شود اولین دیدار بایدن با بن سلمان خواهد بود. چندین منبع عربی تایید کرده اند که این سفر همچنین شامل نشست با رهبران عربستان، امارات، بحرین، عمان، قطر، کویت، مصر، اردن، عراق خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha