۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۵۱
کد خبر: 84765414
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز گرده افشانی انجیر در شهرستان استهبان

۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۵۱
کد خبر: 84765414
آغاز گرده افشانی انجیر در شهرستان استهبان
میوه برَ انجیر

شیراز -ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی استهبان از توابع استان فارس با بیان اینکه گرده افشانی انجیر در این شهرستان به عنوان قطب تولید انجیر دیم کشور و دنیا آغاز شد، گفت: امسال به رغم سرمازدگی، خشکسالی و بارش های کم، انجیرها از کیفیت مناسبی برخوردار است.

 مهدی اعیان منش  روز سه شنبه با بیان اینکه عمده بَر انجیر تولیدی استهبان با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی در شهر ایج با بیش از ۵۰۰ هکتار سطح کشت تولید می شود گفت : تنها ۱۵۰ هکتار بَر انجیر در مناطق دیگر استهبان وجود دارد.

وی اضافه کرد: باغداران در انتخاب بَر انجیر مناسب دقت کنند و با شکافتن میوه بَر انجیر از میزان گرده مناسب و تعداد زنبورها  نیز آگاه شوند، دقت کنند با لمس کردن ، بر انجیر، خنک و زرد رنگ و یا زیاد رسیده هم نباشد.

وی تاکید کرد: بَر انجیر مناسب سبز رنگ است و میزان گرده و تعداد زنبور مناسبی دارد که باغداران می توانند با کارشناسان جهاد کشاورزی هم مشورت کنند.

اعیان منش اظهار داشت: انواع بر انجیرهای تولیدی در استهبان، پوزدمبالی و دانه سفید ،تومسجدی ،جوهری ،سیبی ،خاکستانی  است و انواع بر انجیر کوهی نیز بدلیل کمبود بر و نیاز شهرستان از شهرهای شیراز، کارزون و داراب وارد استهبان می شوند.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان سطح زیر کشت بر انجیر را ۶۵۰ هکتار در استهبان اعلام کرد و ادامه داد: تولید بَر انجیر در سال جاری یک هزار و ۱۲۲ تن  برآورد شده که ۷۰ درصد نیاز شهرستان را برآورده می کند ضمن اینکه  ۶۰۰ تن کمبود تولید بر انجیر در استهبان داریم که از شهرها و استان های همجوار تامین می شود.

اعیان منش به ترویج و توسعه باغات بَر انجیر تاکید کرد و گفت :ارقام مختلف بَر انجیر توسط مرکز تحقیقات تخصصی انجیر استهبان در حال بررسی و تحقیق است تا بهترین ارقام را به باغداران معرفی کند.

اعیان منش افزود:  از آنجایی که میزان تولید و کیفیت مناسب  بَر انجیر تولیدی بر روی کیفیت و کمیت انجیر تولیدی در استهبان اثر  گذار است و ارتباط مستقیمی دارد، ایجاد باغات بر انجیر با کیفیت از مهمترین ضروریات انجیرستانهاست که باید مورد توجه باغداران قرا رگیرد.

بعضی از گونه های انجیراز جمله انجیر استهبان  احتیاج به گرده افشانی دارند و اگر گرده افشانی انجیر صورت نگیرد میوه انجیر بارور نشده و شروع به ریزش می کنند. این نوع انجیر را با گونه ای به نام بَر انجیر گرده افشانی می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha