۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۱۸
کد خبرنگار: 1422
کد خبر: 84765375
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خرمشهر؛ معبر ملکوتی مجاهدان و محراب ایثار عاشقان

ایلام - ایرنا - تاریخ پرفراز و نشیب نهضت اسلامی ایران سرشار و مشحون است از اسناد و مدارک با ارزشی از عظمت و افتخار ملت شریف ایران که روز سوم خرداد برتارک این افتخارات می درخشد و تاریخ گذشته و آینده این مرز و بوم پرگُهَر را فروزان و نورباران می کند.

به گزارش ایرنا، خرمشهر با توجه به اینکه محلِ تلاقی دو رودخانه حساس و کاربردی اَروَند و کارون بوده و با بستری فرو رفته و آبگیر در مُجاورت خلیج فارس و کشور عراق قرار دارد از موقعیت ممتاز اقتصادی، تجاری، سیاسی و مزیتهای‌ خاص نظامی برخوردار است.

این دِیار زرخیز و مَقَرِ فداکاری در آخرین و جنوبی ترین نوار مرزی خوزستان قرار دارد و با وسعت وسیع و قابل قبولی در هزار و ۱۰۰ کیلومتری جنوب تهران و ۱۲۵ کیلومتری جنوب غرب اهواز قرار دارد.

جزایر دلپذیر، تالابهای کم نظیر، تاسیسات مهم نفتی، مراکز حساس نیروگاهی، اسکله های سنگین حمل و نقل ، سازه های بزرگ و بنادر بین المللی و کشتیرانی خرمشهر را به یک منطقه عظیم داد و ستد تجاری تبدیل کرده است.

همین موقعیت جهانی باعث شد در نخستین روزهای آغاز جنگ تحمیلی در سال ۵۹ تصرف و تسخیر خرمشهر در دستور کار دشمن بعثی قرار گیرد.

صدام ملعون با اشراف به اهمیت همه جانبه این شهر با عظمت با دهها یگان مجهز و تازه نفس نظامی خرمشهر را مورد تهاجم بی رحمانه قرار داد و بر خلاف موازین مسجّل بین المللی به هر جنایتی دست زد و به هر خیانتی متوسل شد و سرانجام در یک نبرد نابرابر و پس از ۳۵ روز مقاومت جانانه مدافعان وطن در چهارم آبان ماه سال ۵۹ این نمادِ نجابت و میدان مردانگی رَخت قرمز پوشید و به تصرف متجاوزان درآمد.

آری؛ خرمشهر رنگ خون گرفت و چون پرنده ای پُر پژاره در قفس اِسارت اجانب مظلوم و ملول جامه جفا بر تن کرد و فغان سر می داد.

خُرمشهر این مَعبرِ ملکوتی مجاهدان و مِحرابِ عشق و ایثار، ۵۷۶ روز تمام از دردِ فراق یار برخود می پیچید و جنگجویان و جهادگران و راویان شعر شکوه و شهادت را به یاری فرا می خواند.

دشمن مغرور با تکیه بر استحکامات سنگین و شائبه های شیطانی خویش این شهر پرآوازه و معرکه اسارت و آزادِگی را نفوذ ناپذیر اعلام وآن را از آنِ خود تلقی و فتح این بندرِ استراتژیک را یک رویا و عملی غیر ممکن می دانست و با همین نگاه بر در و دیوار شهر و سیمای سیاه سنگرهای خود با زبان عربی نوشته بودند ( ما آمده ایم که بمانیم) لکن سپاهیان سربلند و ارتشیان سرافراز انقلاب اسلامی با تمسخُر مَکرِ مستانه متجاوِزان، عزم آزادی خرمشهر عزیز را به یک استراتژی عقلانی تبدیل و راهبرد اجرای آن را بر سطح صاف و مُصحف مبارک نقشه دفاع مقدس ترسیم و به توشیح و تائید امام(ره) و مقتدای مقتدر خود رساندند.

حضرت امام(ره) در ساعات منتهی به شروع عملیات بیت المقدس با رمز یاعلی ابن ابیطالب(ع) که به آزادی خُرمشهر انجامید دست سردار محسن رضائی فرمانده وقت سپاه پاسداران را گرفت و در دست امیر شهید صیاد شیرازی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی گذاشت و با یک لبخند بدون کلام یک عالم عشق و اِدراک و هماوائی و همدلی را تقدیم و پیروزی زود هنگام این دو سپاه سَرو قد را امضا کرد.

مراحل اولیه عملیات بزرگ بیت المقدس در دوم اردیبهشت آغاز و پس از ۲۴ روز رزم بی امان سپاه و ارتش و نیروهای مردمی با مشارکت سایر قوا و مساعدت بی بدیل مردم در روز دوشنبه مورخه سوم خرداد سال ۶۱ هجری وعده خدا محقق ، حق بر باطل پیروز و خرمشهر قهرمان به اعجاز فداکاری رزمندگان عزیز آزاد شد و به دامن پاک وطن ملحق شد.

ماموریتی معجزه آسا که توسط حماسه آفرینان خاطره ساز در میان بُهت و حیرت افکار عمومی عالم و غافلگیری سران ستمکار آمریکا و اسرائیل شهر شیدایان شب شکن را از دست دشمن نجات داد و بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از سپاه سُست بنیاد سردار نگون بخت قادسیه را به اسارت گرفت.

بدنبال آزادسازی خرمشهر حضرت امام راحل با صدور پیامی این نُصرت نورانی را به خدا نسبت داد و با جمله(خرمشهر را خدا آزاد کرد) این رویداد تاریخی را قدرت و قداستی فراتر از تصورات ما بخشید.

آن فقید سعید در ادامه پیام امید آفرین خودبه جنگآوران جهادگر فرمودند؛ در این فتح بزرگ دست قدرت حق از آستین فرزندان اسلام‌ و قوای سلحشور بیرون آمد و ندای الله اکبر در خرمشهر طنین انداز شد و پرچم پر افتخار لا اله الاالله ، محمدرسول الله (ص) بر فراز آن شهر خرم که با دست پلید جنایتکاران غرب به خون کشیده شد و خونین شهر نام گرفت به اهتزاز درآمد.

حضرت امام ره در ادامه فرمودند؛ من این پیروزی بزرگ را به ملت شریف و رزمندگان عزیز تبریک عرض نموده و از زحمات همه دست اندرکاران تقدیر و تشکر بعمل می آورم.

مقام معظم رهبری نیز که در آن زمان در کِسوَت رئیس جمهور مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده داشت با تاکید بر تبلیغ و تشریح ابعاد مختلف این عملیات گسترده و دستاوردهای آن تصریح کرد؛ حماسه خرمشهر کتاب قطوری است که از سَطرسَطرِ آن رایحه الهی و انسانی به مشام می رسد.

پس از این حادثه شگفت انگیز به همت سرخ جامگان شهادت طلب قدرت ما برای اهل عالم کشف شد و برتری نظامی جمهوری اسلامی در میادین جنگ به اثبات رسید، دشمن به انفعال افتاد و صدام در آستانه سقوط قرار گرفت و رسانه های استکباری به ضعف مطلق رژیم بعث عراق و اطاق فکر سران غرب در دفاع از صدام معدوم برای همه روشن و مبرهن شد.

آزادی خرمشهر این میدان مجاهدت و بهشت بِشارت باید در نهایت شوق و سُرور ایرانیان‌ و فرهاد وار بامِداد مَرحَمت بر شیرین دل و قاره قلبمان حک شود و به نسل های آینده منتقل شود.

یاد همه نقش آفرینان و برپا کنندگان این مُصاف بی امان گرامی و نام رزم آوران این محشر مردانگی ماندگار باد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha