مقام روس: جزایر مورد مناقشه با ژاپن باید به زبان روسی نامگذاری شود

تهران - ایرنا - دیمیتری روگوزین مدیرکل آژانس فضایی روسیه (روسکوسموس) که به خاطر اظهارات تند خود معروف است تاکید کرد که جزایر کوریل (موضوع مناقشه ارضی با ژاپن)، را باید به اسم کشتی‌های روسی و رویدادهای جنگ روسیه و ژاپن در اوایل قرن بیستم تغییر نام داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنابه نقل از رویترز دیمیتری روگوزین، مدیرکل آژانس فضایی روسیه به رادیو دولتی اسپوتنیک گفت که جزایر کوریل، موضوع مناقشه ارضی با ژاپن، می‌تواند به نام کشتی‌های روسی و رویدادهای جنگ روسیه و ژاپن در اوایل قرن بیستم تغییر نام دهد.

مناقشه ارضی بر سر جزایر کوریل - که روسیه بخشی از زنجیره آن است و ژاپن نیز آنها را سرزمین های شمالی خود می نامد، مانع از دستیابی توکیو و مسکو به یک معاهده صلح شده است که به طور رسمی به جنگ جهانی دوم پایان می دهد.


مقام روس: جزایر مورد مناقشه با ژاپن باید به زبان روسی نامگذاری شود

روگوزین، معاون سابق نخست وزیری که بر صنعت تسلیحات روسیه نظارت داشت، گفت: به افتخار کشتی رزمی که غرق شدن آن آغازگر جنگ روسیه و ژاپن در سال ۱۹۰۴ بود، پیشنهاد می شود یکی از جزایر را به «واریاگ»   نامگذاری کرد.

روگوزین، که به خاطر اظهارات تند خود معروف است و از زمان حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه در رسانه های اجتماعی پر سر و صدا بوده است، همچنین پیشنهاد کرد که جزایر هابومای را می توان مجمع الجزایر دریانوردان قهرمان روسی نامید.


مقام روس: جزایر مورد مناقشه با ژاپن باید به زبان روسی نامگذاری شود

روگوزین به شبکه رادیویی دولتی اسپوتنیک گفت. «همیشه، زمانی که دولت ها سرزمین هایی را اضافه می کردند، نام خود را به آنها می دادند اکنون چرا این جزایر(کوریل) نام روسی ندارند؟ "این بسیار منطقی‌تر از نام‌هایی است که ما اکنون این جزایر را با آن‌ها می‌خوانیم و زبان روسی را از بین می‌برند.»

ژاپن پس از عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین در تحریم های اقتصادی علیه این کشور به متحدان غربی خود پیوست. اوکراین و متحدانش می گویند که روسیه یک جنگ بی دلیل آغاز کرده است.  

روسیه نیز متقابلا از مذاکره های معاهده صلح با ژاپن خارج شد و پروژه های اقتصادی مشترک مربوط به جزایر مورد مناقشه کوریل را به دلیل تحریم های ژاپن به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین متوقف کرد.

به گزارش ایرنا، پیشتر نیز دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفته بود: نامگذاری جزایر کوریل جنوبی را حق خود می دانیم زیرا این جزایر بخشی از قلمرو ملی است.  


مقام روس: جزایر مورد مناقشه با ژاپن باید به زبان روسی نامگذاری شود

جزایر کوریل جنوبی در خاور دور روسیه واقع شده و از مجموعه جزایر مسکونی و غیرمسکونی تشکیل یافته و جزایر مسکونی ان شیکوتان، کوناشیر، ایتوروپ و هابومای نام دارد و چندین جزیره غیرمسکونی و کوچک هم در قالب مجمع الجزایر قرار دارد و دولت ژاپن این جزایر را متعلق به خود می داند.
تاکنون بخشی از این جزایر به روسی نامگذاری شده که اعتراض شدید  ژاپن را در پی داشته است.

جزایر کوریل جنوبی به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز، ذخایر آبزیان و واقع شدن در اقیانوس آرام موقعیت اقتصادی و راهبردی زیادی دارد که پس از پایان جنگ دوم جهانی به تملک شوروی در آمد.

روسیه حاکمیت خود را بر این جزایر قابل تردید نمی داند و به نتایج کنفرانس یالتا، بیانیه پتسدام و برخی اسناد تعیین کننده شرایط بین المللی پس از جنگ دوم جهانی به عنوان موید آن تاکید می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha