افزایش چشمگیر بودجه نظامی فنلاند در آستانه پیوستن به ناتو

تهران – ایرنا – فنلاند در آستانه پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو"، هم زمان با نگرانی های فزاینده در سراسر اروپا و در پی نگرانی از واکنش نظامی روسیه، بودجه نیروهای نظامی خود را افزایش می دهد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از هفته نامه نیوزویک؛ درخواست فنلاند در شمال اروپا و با بیش از ۸۰۰ مایل مرز مشترک با روسیه، برای پیوستن به این ائتلاف نظامی با ۳۰ عضو در دوره جنگ روسیه با اوکراین مطرح می شود که از ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) آغاز شده است.

فنلاند و سوئد برای پایان دادن به ده ها سال بی طرفی نظامی و پیوستن به ناتو، ابراز تمایل کرده اند.

وزارت دفاع فنلاند اعلان کرده است که در بودجه دوم (متمم) دولت برای ۲۰۲۲ نزدیک به ۶۶۹ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو (۷۰۶ میلیون ۷۰۰ هزار دلار) به بودجه این وزارتخانه افزوده شده که از این مبلغ ۱۷۹ میلیون یورو به هزینه های عملیاتی و ۴۹۰ میلیون یورو به تامین سریع و فوری تجهیزات نظامی و تسلیحات اختصاص داده خواهد شد.

دولت فنلاند همچنین اعلان کرده که میان ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷ قصد هزینه کردن مبلغی نزدیک به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو برای تامین و خرید دراز مدت تجهیزات نظامی مانند تسلیحات ضد تانک و ضدهوایی، تجهیزات هواپیماهای جنگنده، مهمات توپخانه، تجیهزات نگهداری میدانی و موشک های دفاع دریایی و هوایی هزینه خواهد کرد.

همچنین کمک دولت برای مدیریت نظارت و توسعه آموزش نظامی داوطلبانه در سال جاری تا سه میلیون و ۲۰۰ هزار یورو افزایش خواهد یافت.

هلسینکی در پنجم آوریل نیز قصد خود ر ا برای بالا بردن هزینه های دفاعی تا ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو در چهارسال آینده اعلان کرد که در سال ۲۰۲۳ تا ۷۸۸ میلیون یورو و سپس تا ۲۰۲۶ سالانه ۴۰۸ میلیون یورو خواهد بود که نشانگر افزایش ۷۰ درصدی نسبت به بودجه نظامی سال گذشته این کشور است.

آنتی کایکونن وزیر دفاع فنلاند گفت که جنگ در اوکراین به صورت بنیادین محیط امنیتی ما را تغییر داده و به همین علت برای اختصاص دادن افزایش بودجه چشمگیر به نیروهای دفاعی تصمیم گرفته ایم.

هر چند امکان عضویت این ۲ در ناتو تا تابستان وجود دارد، اما تکمیل این روند تا تائید این درخواست در پارلمان های همه ۳۰ کشور عضو، بیشتر طول خواهد کشید. ترکیه به شدت با ورود این ۲ کشور به ناتو مخالفت کرده است.

 
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha