قزوین میزبان برگزاری مسابقات نغمات دینی کشور خواهد بود

قزوین- ایرنا- رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم در سالجاری خبر داد و گفت: در این دوره از مسابقات بخش نغمات دینی به میزبانی قزوین برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید مجیدی مهر روز یکشنبه در نشست خبری در جمع رسانه‌های جمعی استان که در سالن اجتماعات اداره کل اوقاف و امور خیریه قزوین برگزار شد ،افزود: مسابقات قرآن کریم امسال به سبک جدید در رشته‌های مختلف قرآن کریم و نغمات دینی برای برادران و خواهرانِ بالای ۱۸ سال برگزار خواهد شد.

وی بابیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی اصلی برگزاری مسابقات قرآن کریم در کشور اظهار داشت: این مسابقات در ۲ بخش اجرایی و فنی تدوین شده و برای اولین بار رشته‌های نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و مدیحه‌سرایی و همخوانی در ۲ بخش بانوان و آقایان به مسابقات اضافه شده است.

مجیدی مهر تاکید کرد: چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن در ۱۲ رشته شامل رشته‌های حفظ کل قرآن، ۲۰ جز، ۱۰ جز (مرحله شهرستانی و استانی)، حفظ پنج جز (مرحله شهرستانی و استانی)، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، تفسیر عمومی قرآن کریم، اذان، ‌ دعاخوانی، مدیحه‌سرایی، ترجمه نهج‌البلاغه، ترجمه صحیفه سجادیه است.

این مسوول تصریح کرد: متقاضیان به‌طور هم‌زمان می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در یکی از رشته‌های انفرادی آوایی (قرائت تحقیق و ترتیل، تمام رشته‌های حفظ، اذان و دعاخوانی) و یک رشته گروهی (مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم) اقدام کنند.

مجیدی‌مهر با تاکید بر اینکه بخش نغمات مسابقات شامل رشته‌های اذان، دعاخوانی و مدیحه‌سرایی به لحاظ مکانی و زمانی از مسابقات قرائت مجزاست، گفت: در آذرماه مرحله نهایی مسابقات بخش نغمات دینی به میزبانی استان قزوین، در دی‌ماه مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن در رشته‌های قرائت و حفظ به میزبانی خوزستان و در اواخر بهمن‌ و اوایل اسفند نیز مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: داوران ممتاز جمهوری اسلامی ایران برای داوری بخش نغمات دینی که جزو پرطرفدارترین بخش‌های مسابقات قرآن کریم است، به شهر قزوین خواهند آمد.

مجیدی مهر خاطرنشان کرد: همچنین آثاری که در رقابت‌های بخش نغمات دینی شرکت می‌کنند باید به تأیید سازمان اوقاف و امور خیریه برسد تا مردم شاهد پخش بهترین و زیباترین نغمات قرآنی باشند.

قزوین میزبان برگزاری مسابقات نغمات دینی کشور خواهد بود

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: در حوزه مسابقات بین‌المللی امسال کشورهای مختلفی را از حوزه آمریکای لاتین دعوت خواهیم کرد و فعالیت‌های مستمری در این حوزه آغاز شده است و از برخی کشورهای آفریقایی، که در چند سال اخیر در مرحله نهایی مسابقات غایب بوده‌اند، نیز شاهد حضور شرکت‌کننده‌هایی خواهیم بود.

مجیدی مهر با بیان اینکه ایران یکی از معتبرترین کشورهای برگزار کننده مسابقات قرآنی در دنیاست ، اضافه کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها انجام شده مسابقات بین‌المللی پیش رو باید رکورد گذشته خود را که ۸۵ کشور بود، ارتقا دهد و از ۹۰ کشور بیشتر شود.

این مسوول خاطرنشان کرد: مرحله مقدماتی چهل و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به میزبانی استان خراسان رضوی و بخش پایانی به میزبانی استان تهران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برای اولین بار مسابقات قرآن کریم در آمریکای لاتین به سه زبان اسپانیایی، پرتقالی و فرانسوی در حال برگزاری است و در سال‌جاری دوره جدید مسابقات قرآنی در کشورهای آمریکایی و آفریقایی برگزار می‌شود و بر روی ۲۳ کشور آمریکای لاتین سرمایه گذاری کرده‌ایم.

دبیر عالی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران افزود: شعار امسال مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی "یک کتاب یک امت" است تابه دنیا نشان دهیم جمهوری اسلامی ایران سرزمین صلح است و مهم‌ترین هدف ما در برگزاری این مسابقات عدالت محوری است و امیدوارم بتوانیم بار دیگر این پیام را به دنیا مخابره کنیم که جمهوری اسلامی در همه عرصه‌ها عدالت‌محور است

مجیدی مهر اضافه کرد: در دنیا ۲۷ کشور مسابقات قرآن کریم برگزار می‌کنند که معتبرترین مسابقات قرآن کریم به جمهوری اسلامی ایران اختصاص دارد و در طول چهار دهه بیش از  ۴۰۰ رتبه ممتاز بین المللی توسط قاریان کشورمان به ثبت رسیده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha