۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۱۱
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 84761794
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

احصای مشکلات ۱۴۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور خراسان جنوبی

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۱۱
کد خبر: 84761794
احصای مشکلات ۱۴۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - مشکلات ۴۰ شرکت دانش‌بنیان و بیش از ۱۰۰ واحد فناور در استان خراسان جنوبی احصا و مشوق‌هایی برای حمایت از فعالیت این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی روز شنبه در نخستین نشست قرارگاه حمایت و تسهیل‌گری تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین که به ریاست استاندار برگزار شد گفت: بیشترین موانع و درخواست‌های این شرکت‌ها مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و به ترتیب در حوزه شهرداری، مالیات، محیط زیست، برخی بانک‌ها و موسسه‌های مالی، جهاد کشاورزی و بیمه گزارش شد.

مجتبی شریعتی‌فر افزود: مهمترین درخواست شرکت‌های دانش‌بنیان استان، استفاده از محصولات و خدمات تولیدی آنها در دستگاه‌های اجرایی استان است.

وی با اشاره به مشوق‌ها و امکان در نظر گرفته شده برای شرکت‌های دانش‌بنیان استان اظهار داشت: برگزاری جلسات کارگروه تسهیل برای این شرکت‌ها و واحدهای تولیدی دارای طرح دانش‌بنیان، صدور مجوزهای مورد نیاز شرکت‌ها طی سه روز، مساعدت در صدور تضامین بانکی و کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های تسهیلات بانکی شرکت‌ها از جمله مشوق‌ها است.

سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: همچنین رسیدگی خارج از نوبت به اسناد مالیاتی، رسیدگی به درخواست‌ها و اعتراضات مالیاتی طی ۴۸ ساعت، بررسی و صدور خارج از نوبت به اعتراضات بیمه‌ای و قسط بندی بلندمدت تامین اجتماعی نیز در فاز نخست در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به پروژه‌هایی که قرار است برای شرکت‌های دانش‌بنیان پیگیری شود تصریح کرد: تاکنون ۱۱ طرح در حوزه معدنی و فرآوری معدن با همکاری دانشگاه صنعتی بیرجند شناسایی شده است.

شریعتی‌فر عنوان کرد: ایجاد گلخانه‌های صنعتی و فناور، تولید علوفه و نهاده دامی مبتنی بر روش‌های دانش‌بنیان، گیاهان سازگار با آب‌های شور به روش‌های فناورانه، تجهیزات ارتقای بهره‌وری منابع آبی استان، تولید پلتفرم آموزش و خدمات افزایش بهره‌وری و ارتباط مستقیم با کشاورز، سامانه پایش رطوبت سنج خاک با استفاده از اینترنت اشیا از دیگر موضوعاتی است که با این شرکت‌ها پیگیری خواهد شد.

وی گفت: یکی از حوزه‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان به آن وابسته هستند حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است که در این زمینه ۶۳۱ مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت بالای ۱۰ مگاوات در استان شناسایی شد.

سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی با اشاره به شناسایی و اختصاص هزار و ۲۰۰ هکتار زمین برای این منظور افزود: این ظرفیت به شرکت ساتبا اعلام شده و به‌زودی به مزایده گذاشته خواهد شد که اگر حداقل نیمی از آن به شبکه برق استان متصل شود مشکل برق رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه فولاد سبز نیز با شرکت‌های دانش‌بنیان در حال پیگیری است یادآور شد: این روش به شکل سامانه سابق و استفاده از کوره بلند نیست بلکه مبتنی بر دانش بومی بوده و با اجرای آن مصرف آب به میزان قابل توجهی و زمین نیز به یک پنجم کاهش یافته است.

تشکیل سه گروه کاری ذیل قرارگاه حمایت از تولید دانش‌بنیان

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم گفت: بعد از تعیین شعار سال به عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» جلساتی با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استان برگزار شد که نتیجه این جلسات کارشناسی، تشکیل قرارگاه حمایت و تسهیل‌گری تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است.

جواد اشرفی افزود: ذیل این قرارگاه سه گروه کاری امکان‌سنجی تولید دانش‌بنیان در صنعت و معدن، تولید دانش‌بنیان در بخش‌های کشاورزی و تولید دانش‌بنیان در حوزه خدمات، فناوری اطلاعات و ارتباطات و گردشگری شکل گرفت.

وی بیان کرد: توسط این گروه‌های کاری سه‌گانه، طرح‌های تولیدی دانش‌بنیان و فناور در استان بررسی و ارزیابی شده و به قرارگاه واصل و در صورت نداشتن مشکل، تایید و تصویب می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: هر کدام از طرح‌های تولیدی دانش‌بنیان در صورتی که به مباحث مالی نیاز داشته باشد در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت.

وی افزود: دبیری این قرارگاه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان محول شد تا اگر به هر دلیل پروژه‌ها به بار مالی نیاز داشته باشند پیگیری شود و دستگاه‌های اجرایی دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشند.

اشرفی عنوان کرد: رسالت اصلی قرارگاه حمایت از تولید دانش‌بنیان در سطح استان اعم از شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور یا هر تولیدی در دستگاه‌های اجرایی که مبتنی بر دانش‌بنیان باشد، در نظر گرفته شده است.

وی گفت: در سه گروه کاری امکان‌سنجی شده ذیل این قرارگاه، سعی کرده‌ایم طرح‌ها مبتنی بر مزیت‌های اقتصادی استان باشد زیرا کشاورزی و معدن ۵۰ درصد تولید ناخالص و بخش خدمات و گردشگری نیز ۵۰ درصد دیگر را به خود اختصاص داده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: دبیری سه گروه کاری تعیین شده ذیل این قرارگاه نیز دانشگاه صنعتی بیرجند در نظر گرفته شده است.

حفظ شرکت‌های دانش‌بنیان موجود در اولویت قرار گیرد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی هم گفت: حفظ شرکت‌های دانش‌بنیان موجود باید در اولویت قرار گیرد و امروز واحدهای فناوری اطلاعات و ارتباطات یک ظرفیت توانمندساز هستند که باید مورد توجه واقع شوند.

مصطفی بهی افزود: براساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، خراسان جنوبی در زمینه توسعه زیرساخت‌ها دارای رتبه ۲۱ یا ۲۲، حوزه کاربری مبتنی بر فناوری رتبه ۲۶ یا ۲۷ و حوزه ظرفیت نیروی انسانی رتبه ۱۰ کشور را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور و دنیا از ظرفیت ICT استفاده می‌کنند و با استفاده از این ظرفیت می‌توانند توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را ارتقا دهند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور استان می‌توانند به کمک دستگاه‌های اجرایی استان بیایند این در حالیست که به دلیل نادیده گرفته شدن، چاره‌ای جز کوچ و مهاجرت به استان‌های دیگر ندارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha