به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، بهرام عین اللهی در مراسم بیست و سومین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی، پانزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری و چهارمین جشنواره ایده های برتر دانشجویی که در مرکز همایش های بین المللی رازی تهران برگزار شد، اظهارداشت: یکی از آفت های دوران کرونا آموزش مجازی بود، آموزش مجازی باید به عنوان یک روش مکمل در علوم پزشکی مورد توجه قرار گیرد نه روش اصلی، چرا که آموزش اصلی، تاثیر و انگیزش بیشتری دارد.
وی ادامه داد: خوشبختانه در وزارت بهداشت با وجود مشکلات ناشی از کرونا هیچگاه، کلاس های آموزشی در مقاطع مختلف، تعطیل نشد. البته روش هایی مانند پزشکی از راه دور یا کنفرانس از راه دور برای افرادی مانند دانشمندان خارج از کشور که امکان حضور ندارند، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
وی یادآور شد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، افراد قبل از اشتغال به عنوان استاد دانشگاه، باید دوران استادی را بگذرانند و در ایران نیز دوره های فلوشیپ و آموزش های کوتاه مدت آشنایی با روش های تدریس، انتقال مطالب به دانشجویان و استفاده از شبیه سازها و فناوریهای آموزشی، ضروری به نظر می رسد.
آفت مهم آموزش کشور جزوه محوری است
وزیر بهداشت تاکیدکرد: یکی از آفتهای مهم آموزش کشور، جزوه محوری آن هم جزوه های مربوط به ۱۵ یا ۲۰ سال پیش است؛ در حالی که مهمترین و موثرترین روش آموزش، مشارکت فعالانه فراگیر در فرآیند آموزش است و در کلاس های درس باید مطالب مهم و اولویت دار، تدریس شود. بنابراین معاونت های آموزشی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی باید به اساتیدی امتیاز دهند که روش های تدریس خود را تغییر داده و از روش های نوآورانه استفاده کرده باشند.
وی با تاکید بر لزوم تقویت بینالمللی سازی آموزش پزشکی در کشور، گفت: امروزه ارتباط با دانشگاه های معتبر جهان با رعایت دیپلماسی علمی، ضرورت دارد.
وزیر بهداشت تصریح کرد: هدف ما در آموزش پزشکی، رسیدن به مرجعیت علمی است و راهکارهای تحقق این هدف باید تدوین و اجرایی شود؛ چرا که مرجعیت علمی، قابل دستیابی است.
وی افزود: خودباوری و بازگشت به هویت خود بسیار مهم است؛ چنان که تک رقمی شدن آمار مرگ و میر روزانه بیماران کووید۱۹ در بیش از ۱۰ روز گذشته، نوعی خودباوری و اعتقاد به "ما می توانیم" را تحقق بخشید.
عین اللهی با بیان مثالی از مرجعیت علمی ایران گفت: در حوزه سلول های بنیادی مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی تحولی ایجاد کرد که امروز نه تنها در ایران، بلکه در جهان باعث افتخار کشور ماست.
وی با اشاره به مساله دین زدایی در برخی دانشگاه ها گفت: وقتی از سلامت معنوی و نقش معنویات در درمان بیماران صحبت می کنیم، عده ای به انکار و تخریب رو می آورند، در حالی که در کشورهای غربی هم به سلامت معنوی توجه می شود و دین زدایی در مراکز دانشگاهی و بیمارستانی، قابل قبول نیست چراکه معنویات در درمان بیماران آثار مثبت بسیاری دارد.
وزیر بهداشت با اشاره به وظایف وزارت بهداشت، از آموزش به عنوان اساسی ترین فعالیت و تکلیف این وزارتخانه یاد کرد و گفت: آموزش، پایه و بنیان همه فعالیت هاست و بخشی از مشکلات امروز حوزه بهداشت و درمان، ناشی از نارسایی در آموزش است. دانشگاه ها اگر نیروی تخصصی و متعهد تربیت کنند، آینده کشور بیمه می شود.
عین اللهی با بیان اینکه عوامل مختلفی از جمله دانشجو، استاد، برنامه های درسی، تجهیزات آموزشی و فضای فیزیکی در کیفیت آموزش، اثرگذار است، افزود: در آموزش همه عوامل بهم پیوسته است و فعالیت گروهی است که می تواند به موفقیت منجر شود؛ به طوری که ادغام علوم پایه و بالینی در پیشرفت آموزش پزشکی بسیار موثر است.
وی مهمترین عامل موفقیت در حوزه آموزش را وجود استادان متخصص و متعهد دانست و گفت: استادانی همچون استاد دکتر قریب به این دلیل برای ما الگو به شمار می آیند که مهمترین شاخصه آنها، دانشجوپروری بوده است. متاسفانه برخی اساتید، دانشجو را نمی بینند و یا به اسم نمی شناسند؛ حال آن که دانشگاه هایی برترند که استادان دانشجوپرور داشته باشند.
نظر شما