قائم وزیر میراث‌فرهنگی درگذشت دوتار نواز معروف کشور را تسلیت گفت

تهران- ایرنا- قائم وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درگذشت حاج‌ عثمان محمدپرست استاد پیشکسوت موسیقی سنتی و مقامی و دوتار نواز معروف کشور را تسلیت گفت.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنکی ایرنا، علی دارابی عصر پنجشنبه - ٢٩ اردیبهشت در پیامی درگذشت حاج‌عثمان محمدپرست از اساتید پیشکسوت و مشهور موسیقی سنتی و نوازنده دوتار را به خانواده ارجمند آن مرحوم، جامعه‌ میراث فرهنگی کشور، هنرمندان موسیقی سنتی، اهالی شریف خواف و استان خراسان رضوی تسلیت گفت.

دارابی در این پیام نوشت: با اندوه و تاثر «نوایِ نوایی آرام گرفت»؛ حاج عثمان محمد پرست، چهره‌ ماندگار، خیر مدرسه‌ساز و هنرمندی که جایگاه والای هنری او در پرونده میراث جهانی دوتار مورد توجه قرار گرفته و نام او در فهرست گنجینه زنده بشری میراث فرهنگی ناملموس ایران نقش بسته است.

قائم وزیر میراث‌فرهنگی درگذشت دوتار نواز معروف کشور را تسلیت گفت

به گزارش ایرنا، عثمان محمدپرست (سال ۱۳۰۷ در شهر خواف) استاد پیشکسوت و دوتار نواز معروف کشور و استان خراسان رضوی در سن ۹۴ سالگی روز پنجشنبه - ٢٩ اردیبهشت ١۴٠١ - در بیمارستان ۲۲ بهمن خواف دارفانی را وداع گفت.

این استاد شاخص موسیقی سنتی کشور از ۱۰ سالگی با دوتارنوازی مانوس بود و آثار مطرح و معروف مختلفی شامل چاوشی و سرحدی از خود به یادگار گذشته و در همایشها و آیینهای مختلف در داخل و خارج کشور به اجرای برنامه پرداخته است.

نام مرحوم محمدپرست به عنوان گنجینه زنده بشری در زمینه موسیقی مقامی در میراث فرهنگی ناملموس کشور طی سنوات گذشته به ثبت رسید. نسخه‌ای از گواهینامه ثبت جهانی "مهارت سنتی ساختن و نواختن دوتار"  که به ۲ زبان انگلیسی و فارسی نگارش شده است سال ۱۳۹۹ به مرحوم عثمان محمدپرست اهدا شد.

نخستین کاشی ماندگار خراسان ‌رضوی در راستای حفظ میراث ناملموس کشور سال ۱۳۹۶ از سوی اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌ رضوی بر سر در منزل عثمان محمدپرست نصب شد.

این استاد شاخص موسیقی سنتی کشور با بسیاری از استادان موسیقی ایران از جمله جلیل شهناز، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، فرهنگ شریف، اکبر گلپایگانی و اصغر بهاری کار کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha