دامپزشکی خراسان رضوی نسبت به خطر تب‌کنگو از طریق کشتار غیر مجاز دام هشدار داد

مشهد- ایرنا-رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری تب‌خونریزی دهنده کریمه- کنگو از هرگونه کشتار غیر بهداشتی و غیرمجاز دام باید خودداری شود.

دکتر محمود قربان‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به افزایش دمای محیط در روزها و ماههای پیش روی و افزایش فعالیت کنه‌های حیوانی که باعث ایجاد و انتقال بیماری "تب خونریزی دهنده کریمه کنگو" (CCHF) می‌شود ، لذا به جهت جلوگیری از انتقال این بیماری ، لازم است از هرگونه کشتار غیر مجاز دام شامل کشتار در معابر، منازل، باغات و مراسمات مختلف جلوگیری شود.

وی ادامه داد: این بیماری یک عفونت ویروسی واگیردار در انسان و یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان است که بیشتر توسط کنه منتقل می‌شود و همچنین بیماری یادشده از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح حیوان و تماس با امعاء و احشاء آلوده آن در صورت عدم رعایت ضوابط بهداشتی به انسان منتقل می‌شود. 

 وی خواستار آن شد تا شهروندان از خرید و مصرف گوشت دامی‌هایی که بصورت غیر بهداشتی و خارج از کشتارگاههای مجاز، ذبح وعرضه می‌گردند، خودداری کنند و ضمن پرهیز از کشتار دام در محیط خارج از کشتارگاه از له کردن کنه بر روی پوست دامها  خودداری کنند.

قربان‌زاده بیان کرد: لازم است هنگام تماس با گوشت، خون و ترشحات دام‌های مشکوک از دستکش و وسایل حفاظت فردی استفاده شده، گوشت و جگر پس از پخت کامل مصرف شود، چراکه ویروس بیماری در فرآورده‌های خام دامی  پس از پخته‌شدن به مدت ۱۵ دقیقه و در حرارت ۸۵ درجه سانتی‌گراد از بین می‌رود.

وی در پایان از تمامی هم استانی‌ها خواست تا هنگام قطعه قطعه کردن گوشت، شستشو و بسته‌بندی آن حتما از دستکش مناسب استفاده کنند.

۱۰ درصد جمعیت دام کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون راس متعلق به خراسان رضوی است و سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در این استان تولید می‌شود.

استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی در تولید گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم‌مرغ رتبه‌های نخست تا سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha