نظر بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های حوزه صادرات باید مورد توجه قرار گیرد

زنجان- ایرنا - رییس اتحادیه صادر کنندگان استان زنجان با اشاره به هدف‌گذاری صادرات یک میلیارد دلاری برای استان زنجان در سال جاری، گفت: درخواست ما این است که در تصمیم‌گیری‌های حوزه صادرات، نظر بخش خصوصی و متولیان تولید نیز مد نظر قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، مهدی رنگ‌رونا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در خصوص هدف‌گذاری ۶/۸ درصدی برای صادرات استان در سال ۱۴۰۱، با انتقاد از برخی تصمیمات خلق‌الساعه و بدون در نظر گرفتن نظرات بخش خصوصی و متولیان تولید، افزود: اگر قرار است به هدف‌گذاری صادرات یک میلیارد دلاری در استان برسیم، حداقل تا پایان سال در هر نوع تصمیم‌گیری‌ها در حوزه صادرات مبنی بر صدور بخشنامه، وضع عوارض، ایجاد محدودیت و ممنوعیت صادراتی و ... در بخش خصوصی، فعالان این بخش و متولیان تولید نیز در جریان قرار بگیرند.

وی با تاکید بر لزوم تلاش همه جانبه برای تحقق هدف‌گذاری صادرات استان برای سال ۱۴۰۱ گفت: هم اتحادیه صادرکنندگان و هم اتاق بازرگانی اقدامات اولیه را انجام دادند و یک سری هدف‌گذاری‌هایی هم صورت گرفت که اقدامات لازم نیز در این خصوص انجام می‌شود.

رییس اتحادیه صادر کنندگان استان زنجان تاکید کرد: پیش بینی ما این بود که قطعا به صادرات یک میلیارد دلار خواهیم رسید و در حال حاضر هم امیدواریم به این هدف برسیم چون هنوز اوایل سال است.

رنگ‌رونا با اشاره به رخداد برخی مسائل و مشکلات در حوزه صادرات در میانه فروردین ماه، اظهار داشت: برخی بخشنامه های خلق‌الساعه با وجود درخواست ها و تاکیدهای مکرر بخش خصوصی مبنی بر جلوگیری از صدور این نوع بخشنامه ها به ویژه در حوزه صادرات و واردات، اما متاسفانه شاهد بودیم که وزارت صمت در اجرای دستورالعمل ستاد تنظیم بازار، بخشنامه را با رویکرد وضع عوارض صادراتی برای برخی از اقلام صادراتی  ابلاغ کرد که در عمل موجب ایجاد وقفه در صادرات شد.

وی با بیان اینکه چند مورد از این اقلام صادراتی مشمول عوارض که بالغ بر ۶۰ تا ۶۲ قلم کالا بود، مربوط به استان زنجان است گفت: شمش روی از جمله این اقلام است.

پیشنهاد عوارض ۱۱ درصدی برای شمش روی کاملا غیرکارشناسی بوده است

رییس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان، با اشاره به اینکه برای شمش روی عوارض ۱۱ درصدی را پیشنهاد داده بودند اظهار داشت: این رقم کاملا غیرکارشناسی بوده و کسی که چنین اعداد و ارقامی را عنوان کرده و پیشنهاد داده بود، به هیچ وجه کارشناس این حوزه نبوده است.

رنگ‌رونا با تاکید بر اینکه عوارض ۱۱ درصدی برای حوزه صادرات مخصوصاً در حوزه سرب و روی قابل قبول نیست تصریح کرد: چون مواد اولیه و فروش محصول نهایی حوزه سرب و روی که همان شمش روی است، از نرخ های جهانی تبعیت می کند به هیچ عنوان قابل قبول نبود و عملاً باعث شد که در صادرات این حوزه، مدتی وقفه ایجاد شود.

وی گفت: اجرایی شدن بخشنامه و لزوم پرداخت این عوارض واقعا امکانپذیر نبود و صادرکنندگان ما عملا در صادرات این حوزه متوقف شدند.

 رییس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان، با بیان اینکه با  جلسات مختلف و مکاتبات و پیگیریهای لازم، غیرکارشناسی بودن این موضوع را اعلام کردیم اظهار داشت: اعداد و ارقامی هم که به طور مستند اعلام کردیم، حاکی از این بود که ما در حوزه روی دارای مازاد تولید هستیم و بیش از ۶۰ درصد تولید مازاد بر مصرف داخل بوده و سازمان صمت استان هم کاملاً در جریان این امر است.

رنگ‌رونا با بیان اینکه بعد از مکاتبات لازم، با خبر شدیم بخشنامه تعدیل و خوشبختانه شمش روی از عوارض صادراتی معاف شده است تاکید کرد: چنین اقدامات و بخشنامه های غیرکارشناسانه، چند هفته ذهن فعال اقتصادی صادر کننده را به چالش کشیده و باعث می شود که صادر کننده نتواند برای فردای خود برنامه ریزی کند.

به دنبال ایجاد تنوع در سبد کالاهای صادراتی و افزایش تعداد کشورهای هدف صادراتی استان هستیم

رییس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان در ادامه از اقدامات انجام شده و یا در حال انجام برای تحقق اهداف صادراتی استان نیز گفت و افزود: به شدت دنبال ایجاد تنوع در سبد کالاهای صادراتی استان هستیم و علاوه بر آن درصدد هستیم تعداد کشورهای هدف صادراتی استان را هم افزایش دهیم.

رنگ‌رونا خاطرنشان کرد: هدف گذاری خوبی صورت گرفته و در حال کار روی چند کشور عمده از جمله عراق هستیم و در آینده نزدیک قرار است که یک هیات تجاری را به عراق اعزام کنیم.

وی با اظهار  امیدواری به افزایش تعاملات با کشور عراق در حوزه های مختلف و انعقاد قراردادهای خوب گفت: مقدمات این کار در دست انجام است و با توجه به سفر اخیر هیات عراقی به استان زنجان  و ابراز علاقه آنها به همکاری و تعامل در حوزه‌های مختلف با استان زنجان، نسبت به همکاری با آنها امیدوار هستیم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان اظهار داشت: هیات اعزامی فعالان اقتصادی از زنجان هم در همان حوزه های اقتصادی هیات عراق خواهد بود و امیدواریم بتوانیم به اهداف از پیش تعیین شده برسیم.

رنگ‌رونا با اشاره به اینکه خوشبختانه شاهد کاهش شیوع کرونا هستیم گفت:  انتظار داریم با کاهش شیوع کرونا در این حوزه گشایش هایی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد گشایشی در حوزه رفت و آمد و اعزام هیات های تجاری استان و نیز پذیرش هیات های تجاری در استان را شاهد باشیم افزود: البته چند کشور دیگر را هم مد نظر داریم  که اگر نهایی شود اطلاع رسانی خواهد شد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با تاکید بر اینکه یکی از کارهای اصلی در حوزه تجارت خارجی گشایش و مراودات تجاری است، تصریح کرد: اگر این مهم انجام شود می توانیم به هدف صادراتی  پیش بینی شده برای استان دست پیدا کنیم.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha