۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۳۶
کد خبر: 84756118
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمریکا: هند در تصمیم خود برای محدود کردن صادارت گندم تجدید نظر کند

تهران- ایرنا- در پی زمزمه های جهانی کمبود غلات و مواد غذایی و افزایش چشمگیر بهای گندم و تصمیم هند مبنی بر اعمال محدودیت بر صادرات این محصول، آمریکا از دولت دهلی نو خواست در این مورد بازنگری کند و مانع تشدید بیشتر کمبود مواد غذایی شود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، قیمت جهانی گندم در گرماگرم بحران اوکراین بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. اوکراین و روسیه تا پیش از جنگ با تامین بیش از ۳۰ درصد تولید جهانی گندم، بخش عمده ای از صادرات این محصول را بر عهده داشتند.

اما در پی بروز جنگ در اوکراین و پس از آنکه دهلی نو در تاریخ ۱۳ مه (۲۳ اردیبهشت) سیاست صادرات گندم خود را تغییر داد، واشنگتن از هند می‌خواهد محدودیت‌های اعمال شده خود را بر صادرات گندم بازنگری کند.

«لیندا توماس گرینفیلد» سفیر آمریکا در سازمان ملل در یک نشست مطبوعاتی درباره امنیت غذایی جهانی گفت: ما کشورها را تشویق می‌کنیم که صادرات را محدود نکنند، زیرا این امر کمبود مواد غذایی را تشدید می‌کند.

«تام ویلسک» وزیر کشاورزی آمریکا نیز دیروز دوشنبه ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به اعمال محدودیت بر صادرات گندم از سوی هند، گفت: آنچه ما به آن نیاز داریم شفافیت در بازار و رساندن کالا به نیازمندان است.

انتقاد آمریکا از محدودیت های صادرات گندم هند چند روز پس از محکومیت شدید این اقدام دولت دهلی نو از سوی "گروه هفت" صورت می گیرد. «جم اوزدمیر» وزیر کشاورزی آلمان روز یکشنبه از هند خواست تا مسئولیت خود را به عنوان یکی از اعضای گروه ۲۰ بپذیرد.

اما هند ضمن رد انتقاد شرکای غربی خود، هدف از محدودیت های صادرات گندم را حفظ امنیت غذایی دانسته است.

دهلی نو استدلال می کند که تصمیم برای تنظیم صادرات گندم نه تنها به امنیت غذایی و کنترل تورم کمک می کند، بلکه از احتکار آن نیز جلوگیری به عمل می آورد.

پیش از آغاز اعمال محدودیت بر صادرات گندم، هند اهداف صادراتی خود را برای سالجاری از هفت میلیون تن در سال گذشته به ۱۰ میلیون تن تعیین کرده بود.

اما پس از آنکه این کشور جنوب آسیا گرمترین ماه مارس خود را در ۱۲۲ سال گذشته تجربه کرد؛  عاملی که تاثیر چشمگیری بر محصولات کشاورزی داشته است، تصمیم به بازبینی میزان صادرات گندم خود گرفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha