حدود ۵۰ هزار تُن گندم مازاد تولید سال قبل کشاورزان گلستانی خریداری شد
عکس آرشیو است

گرگان- ایرنا - سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: ۴۸ هزار و ۶۰۰ تُن گندم مازاد تولیدی سال زراعی قبل در اختیار شرکت فرآوری تولید بذر، کشاورزان و بازرگانان استان به قیمت تضمینی سال جاری از طریق ۲ مرکز سیلو در فاضل آباد شهرستان علی آباد و گالیکش خریداری شد.

محمدرضا افشار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: شرکت طرح خرید گندم مازاد باقی مانده از سال قبل را در استان از هفتم فروردین ماه سال جاری آغاز و تا چند روز آینده ادامه داد.
وی ادامه داد: امسال استقبال از اجرای طرح شرکت برای خرید گندم مازاد در گلستان بسیار خوب بوده به طوری که این اداره کل خرید ۳۰ هزار تُن گندم را برنامه ریزی کرده بود.
افشار در حوزه پرداخت بهای گندم تحویلی یادآور شد: پنج هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال از بهای محصول گندم پرداخت شده و فقط ۱۰ میلیارد ریال از مطالبات و کمتر از یک درصد باقی مانده که به زودی تسویه حساب کامل انجام خواهد شد.
به گفته وی این مقدار گندم مازاد خریداری شده توسط این نهاد در انبارهای مجاز شرکت های تولید بذر و کشاورزان و بازرگانان استان نگهداری می شد.
امسال دولت برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم ۱۰۵ هزار ریال و ۱۰ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم پرداخت پاداش تصویب کرده است.
در گلستان سالانه ۴۰۰ تا ۳۵۰ هزار هکتار گندم پاییزه کشت می شود و کار برداشت این محصول از مزارع زیر کشت از ابتدای خردادماه آغاز و تا مرداد ادامه می یابد.
کارشناسان زراعت جهادکشاورزی گلستان برآورد می کنند که امسال از سطح ۳۷۵ هزار هکتار گندم کشت شده در این استان ۹۲۰ هزار تُن محصول برداشت شود که حدود ۶۳۰ هزار تُن آن از سوی کشاورزان به مراکز خرید تضمینی تحویل داده شود.
استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای ظرفیت کشاورزی همچون فارس و خوزستان است و علاوه بر این به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است..
گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.
سالانه مازاد گندم تولیدی کشاورزان گلستان برای تامین نان به بیش از ۱۰ استان کشور حمل می شود.
گلستان با ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی پاییزه در کشور به شمار می رود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha