۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱:۲۲
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84751841
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سازمان ملل: از برنامه تسلیحات بیولوژیک اوکراین آگاهی نداریم

نیویورک – ایرنا- نماینده عالی امور خلع سلاح سازمان ملل تاکید کرد که این سازمان از هیچ گونه برنامه تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین آگاهی ندارد.

 توماس مارکرام، مدیر و معاون نماینده عالی امور خلع سلاح سازمان ملل به  شورای امنیت درباره تهدیدات علیه صلح و امنیت بین المللی گفت که سازمان ملل در حال حاضر اختیار و ظرفیت فنی یا عملیاتی برای تحقیق در مورد اطلاعات به اشتراک گذاشته شده توسط فدراسیون روسیه را ندارد.

مارکرام افزود که کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی می‌تواند به اتهامات یا  سوء ظن های کشورهای عضو نسبت به همتایان خود رسیدگی کند. روسیه، آمریکا و اوکراین همه کشورهای عضو این کنوانسیون هستند.

او گفت که دفتر امور خلع سلاح آماده است تا از هر رویه ای تحت کنوانسیون سلاح های بیولوژیکی که کشورهای عضو ممکن است تصمیم به استفاده از آن تصمیم بگیرند، حمایت کند.

سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد ارتش آمریکا پروژه های بیولوژیکی "مخفی" در نزدیکی مرز روسیه انجام می دهد.

واسیلی نبنزیا، سفیر سازمان ملل در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در شورای امنیت سازمان ملل گفت، آمریکا "پاتوژن ( عوامل بیماری زا) خطرناک" جمع آوری کرده است.

سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین گفت که آمریکا در پی گسترش "آئروسل های(ذرات بیولوژیکی هوا-برد) سمی" از طریق استفاده از پهپادها است و  این آزمایش ها  مستقیماً اوکراینی ها را به خطر می اندازد.

 نبنزیا اضافه کرد که  پنتاگون "پیمانکاران فرعی" در زمینه سلاح های بیولژیکی به خدمت گرفته است.

پیش از این نیز، دیمیتری پولیانسکی معاون سفیر نماینده سازمان ملل اعلام کرده بود که روسیه شواهد جدیدی از فعالیت‌های بیولوژیک نظامی آمریکا در اوکراین را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا از اسپوتنیک، این دیپلمات روس گفت: ما خواستار تشکیل جلسه علنی شورای امنیت سازمان ملل شدیم تا شواهد جدیدی در مورد برنامه‌های بیولوژیک نظامی آمریکا در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین ارائه کنیم. این جلسه برای ساعت ۱۰ صبح (به وقت نیویورک) روز جمعه مورخ ۱۳ ماه مه (۲۳ اردیبهشت) برگزار خواهد شد.

پیش از این سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه گفت که باید درخصوص فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیک اوکراین تحقیقات صورت گیرد.

همچنین نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه در کنفرانسی درباره مسائل امنیتی در جنوب روسیه گفت که آمریکا از خاک اوکراین برای آزمایش سلاح‌های میکروبی استفاده می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین وارد سومین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه و ارسال تسلیحات به این کشور همچنان ادامه دارد. مسکو هشدار داده است تجهیزات نظامی که آمریکا و اروپا در اختیار اوکراین قرار می دهند، موجب تشدید مناقشه در اوکراین می‌شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha