به گزارش خبرنگار ایرنا،حمزه ذاکری چهارشنبه شب در سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران که به صورت مجازی در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد افزود: باید به سمت بهینه سازی حرکت کنیم تا بهتر بتوانیم مدیریت کنیم و یکی از مهمترین موضوعاتی که در این راستا باید به آن توجه شود سامانه های مدیریت روسازی است.
وی ادامه داد: حتی ایجاد یک سامانه به صورت پیشرفته نمی تواند در یک سازمان و شبکه بزرگ به موفقیت منجر شود و لازم است سامانه مدیریتی با یک روند مشخص، منسجم در سطح کشور ایجاد شود و باید بیشتر سامانه های مدیریتی زیر ساختی شبیه به یکدیگر توسعه پیدا کنند تا به حد بلوغ برسند ؛ با وجود اینکه این سامانه از سال ۹۴ رسما آغاز به کار کرد همچنان نیازمند توسعه است.
ذاکری افزود: هر چند سال هاست توسعه سامانه مدیریتی در دستور کار سازمان راهداری قرار دارد تا امروز چهار نسل از سامانه مدیریت روسازی راهها تولید شده است ؛ در این سامانه قابلیت های مدیریتی و فنی در آن طراحی شده است که بسیاری از زیر ساخت ها و آسیب های جدی حوزه راهداری را رصد می کند.
وی ادامه داد: این سیستم ابزاری هدفمند برای مدیران و مهندسان به منظور افزایش کارایی در تصمیمگیری جهت ارزیابی، ترمیم، تعمیر ، حفظ ونگهداری راههاست.
مدیر کل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: از مجموع۲۹۳ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در کشور، ۲۲۰ هزار کیلومتر ان آسفالته است و ۳۶۴ هزار دستگاه پل، ۳۸۰ دستگاه تونل به طول ۲۰۷ کیلومتر وجود دارد.
وی افزود: بیش از ۱۰ هزار باب راهدارخانه در کشور فعال است که ۲۱ هزار نفر راهدار وظیفه نگهداری راه ها بر عهده دارند.
استادیار دانشگاه صنعتی امیر کبیر نیز در ادامه این کنگره گفت: تحقیقات نشان داده است که روند اضمحلال روسازی راه باگذشت زمان به صورت فزاینده ای کاهش می یابد.
امیر گلرو افزود: برنامه ریزی بهینه پیشگیرانه تعمیر و نگهداری روسازی راه مشخص می کند که چه قطعه ای از راه در چه زمانی و با چه عملیات تعمیر و نگهداری مورد ترمیم قرار گیرد تا از روند اضمحلال سریع روسازی جلوگیری کند.
وی ادامه داد: بنابر گزارش مرکز تحقیقاتی راه ایالات متحده به ازای هر یک واحد پول سرمایه گذاری در انجام برنامه ریزی بهینه تعمیر و نگهداری راه به میزان ۳۹ تا ۱۰۰ واحد صرفه جویی در هزینه نگهداری راه برای متولیان آن به ارمغان خواهد داشت.
این استاد دانشگاه افزود: اگر هزینه های کاربران راه شامل استهلاک خودرو، اتلاف زمان و تصادفات درنظر گرفته شود میزان صرفه جویی به میزان ۲۵۰واحد افزایش می یابد.
گلرو اظهار کرد: راه بعد از پنج سال مورد تعمیر اساسی ( تراش و روکش و بازسازی) قرار می گیرد و هر ساله تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ( درزگیری، لکه گیری سطحی و عمقی ) انجام می شود.
سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران به منظور ارائه آخرین دستاوردهای علمی و فناورانه متخصصان دانشگاهی و فعالان صنعت ساخت و ساز شامل مشاوران، پیمانکاران و دیگر ارائه دهندگان خدمات مهندسی روزهای ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت امسال در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
در حاشیه برگزاری این کنگره ملی سه نشست تخصصی با حضور نخبگان و صاحبنظران بهصورت مجازی برگزار شد.
همگرایی نخبگان چهار استان مجاور برای رفع چالشهای آب زایندهرود ، اهمیت پیاده سازی سیستم مدیریت روسازی در کاهش هزینههای نگهداری جادهها و رویکردهای نوین طراحی روسازی سرفصل نشست های این رویداد علمی است.
نظر شما