به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالکریم درویشزاده چهارشنبه در پنجاه و یکمین جلسه رسمی در صحن علنی این شورا، با بیان اینکه راه آهن جنوب با ۴۷۴ کیلومتر طول و۲۰۰ کیومتر خطوط صنعتی رتبه چهارم حمل و نقل بار و مسافر در کشور را دارد، گفت: حمل و نقل بار در خوزستان از ۵ میلیون تن به ۱۱ میلیون تن در سال های اخیر افزایش یافته است که این ظرفیت همچنان در حال افزایش است.
وی ادامه داد: هم اکنون سه قطار مسافربری از اهواز به تهران، ۲ قطار مسافری از خوزستان به مشهد و ۱۰ قطار محلی در حال خدمت به مردم استان است ضمن اینکه قطارهای محلی هزینه تردد درون استانی را از بیش از یک میلیون ریال به ۶۰ هزار ریال کاهش داده است که این اقدام در کاهش بسیار زیاد هزینه مسافران در خطوط راه آهن استان شده است.
مدیرکل راه آهن جنوب با اشاره به طرح های توسعه ای در دست احداث این اداره کل ادامه داد: بزرگترین دپوی تعمیر لوکوموتیو در اهواز با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی آماده راه اندازی است.
وی افزود: اجرای طرح های دو خطه کردن مسیر راه آهن اهواز به اندیمشک به طول ۱۴۰ کیلومتر با اعتبار ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال و همچنین کمربندی نظامیه به میان دشت با ۳۷ کیومتر و اعتبار اولیه ۶۵۰ میلیارد ریال از جمله طرح های در دست اقدام اداره کل راه آهن جنوب است.
درویش زاده با اشاره به روند احداث خط ریلی اهواز به بندر امام به طول ۱۱۰ کیلومتر و اعتبار یک هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال گفت: بخش اول این طرح به طول ۸۰ کیلومتر از میاندشت به سربندر به بهره برداری رسیده است که با تکمیل این طرح سالانه ۲ میلیون تن شمش فولاد خوزستان از طریق ریل به بندر امام انتقال داده می شود.
تردد قطارهای باری از داخل شهر اهواز به صفر می رسد
مدیرکل راه آهن جنوب ادامه داد: تکمیل طرح های در دست اقدام راه آهن موجب می شود تا تردد قطارهای باری از بندر امام به شمال و بالعکس از کمربندی در حال احداث عبور کرده و تردد قطارهای باری در داخل شهر اهواز به صفر برسد.
وی اظهار داشت: هم اکنون طرح احداث ۲ خطه کردن مسیر اهواز به اندیمشک ۸۶ درصد و خط اهواز به بندر امام ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرکل راه آهن جنوب افزود: طرح راه آهن اهواز- ایذه - اصفهان از دیگر طرح های در دستور کار است که مناقصه قطعه اول این طرح تا رامهرمز به طول ۵۰ کیومتر برگزار و شرکت کیسون برنده این طرح شده است.
برخورد عابران با قطار چالش راه آهن خوزستان است
مدیرکل راه آهن جنوب ایجاد تعامل میان دستگاه های دولتی را اقدامی درست دانست و گفت: راه آهن جنوب به دلیل توسعه شهر و واقع شدن بخش زیادی از خطوط راه آهن در داخل شهر همواره در تلاش برای باز کردن گره های ترافیکی اهواز بوده است.
وی گفت: برخورد قطار با عابران و خودروهای عبوری در خطوط ریلی خوزستان به بزرگترین چالش راه آهن تبدیل شده است که همفکری با مدیریت شهری برای مدیریت این شرایط ضروری است.
وی با اعلام آمادگی برای همکاری با مدیریت شهری اهواز برای رفع چالش های ایجاد شده خطوط راه آهن درون شهری اهواز برای شهروندان گفت: پیگیری واگذاری زمین های در اختیار این اداره کل که امکان واگذاری آنها به شهرداری برای رفع مشکل ترافیکی این شهر است، در حال انجام است.
استفاده از ۳۴ کیلومتر خطوط راه آهن درون شهری اهواز برای ریل باس
درویش زاده با اشاره به غیرفعال شدن طرح ریل باس(اتوبوس ریلی) در این شهر گفت: در سال های گذشته پس از ارایه پیشنهاد احداث ریل باس و موافقت شهرداری وقت، کار مطالعه این طرح انجام و ۱۰ ایستگاه برای آن تعریف شد که بر اساس تفاهمنامه میان شهرداری و راه آهن، احداث ایستگاه ها به عهده شهرداری و تامین ریل باس ها به راه آهن واگذار شد.
وی ادامه داد: راه آهن در کمتر از یک هفته پس از این تفاهم یک دستگاه اتوبوس ریلی را در مسیر ایستگاه قدس اهواز به کارون راه اندازی کرد که به دلیل تاسیس نشدن ایستگاه ها حرکت این اتوبوس ریلی پس از ۲ ماه تردد و عدم استقبال مسافران متوقف شد.
وی با اعلام آمادگی برای فعال سازی مجدد طرح اتوبوس ریلی در اهواز گفت: اجرای متروی شهری هزینه بسیار زیادی برای اهواز در پی دارد و این در حالی است که خطوط راه آهن موجود در شهر اهواز برای اجرای ریل باس می تواند تهدید این خطوط راه آهن را به فرصت تبدیل کند.
مدیرعامل راه آهن جنوب گفت: راه آهن اهواز بر اساس نقشه های موجود، در خارج از شهر احداث شده است ولی به دلیل توسعه شهر هم اکنون ۳۴ کیلومتر از مسیر این راه آهن در داخل شهر اهواز واقع است.
درویش زاده با بیان اینکه نگهداری پل های راه آهن به عهده شهرداری است، گفت: حریم قانون راه آهن ۱۷ متر است و قانون پس از این حریم، ۳۰ متر پس از آن نیز برای عبور تاسیسات شهری در نظر گرفته است که پیشنهاد راه آهن استفاده شهرداری از حریم ۳۰ متر برای عبور تاسیسات خود است.
عوارض قانونی راه آهن به شهرداری اهواز پرداخت می شود
وی با اشاره به مطالبه بدهی های شهرداری از راه آهن جنوب، گفت: بدهی عوارض راه آهن به شهرداری اهواز تا سال ۹۴ پرداخت شده است ولی از آن سال به دلیل بروز اختلاف میان شهرداری و راه آهن این موضوع در کمیسیون ماه ۷۷ مطرح شد و معلوم شد که در هیچ جای کشور چنین عوارضی از راه آهن گرفته نشده است و این در حالی بود که این راه آهن تا سال ها عوارض را پرداخت کرده که نباید پرداخت می کرد.
درویش زاده افزود: راه آهن جنوب در چارچوب قوانین و مقررات و احترام به حقوق متقابل این آمادگی را دارد که عوارض قانونی خود را به شهرداری پرداخت کند.
وی برخی عوارض تحمیلی شهرداری به راه آهن را دور از انتظار دانست و ادامه داد: راه آهن جنوب برای احداث دپوی تعمیراتی ۲۲۰ میلیارد ریال هزینه کرده است و این در حالی است که شهرداری ۶۰۰ میلیارد ریال عوارض برای راه آهن برای این طرح درخواست کرده است و این موجب شده تا از احداث این زیرساخت مهم در اهواز پشیمان شویم.
راهآهن جنوب دارای سه مسیر اهواز - اندیمشک (تا ایستگاه هفت تپه)، اهواز - بندر امام خمینی(ره) – ماهشهر و اهواز - خرمشهر - شلمچه است که در مجموع دارای ۱۸ ایستگاه است.
طول خطوط اصلی و فرعی به ترتیب ۴۷۴ و ۱۹۲ کیلومتر است.
نظر شما