مردم بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به کمیته امداد کمک کردند

بیرجند - ایرنا - معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سال گذشته در چهار حوزه مشارکت مردمی به‌صورت نقد، کالا و خدمات به کمیته امداد کمک شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حبیب‌الله آسوده روز چهارشنبه در نشست خبری با اشاره به چهار قالب همکاری شبکه خیران با کمیته امداد اظهار داشت: یک قالب طرح اکرام است که در حال حاضر یک میلیون و ۱۵۰ هزار حامی در سطح کشور با کمیته امداد همکاری دارند و نزدیک به ۴۰۰ هزار فرزند یتیم و محسنین را حمایت می‌کنند.

وی افزود: بخشی از خیران در قالب صدقات خانگی کمک می‌کنند که بیش از پنج میلیون صندوق صدقه در منازل و محل کسب و کار مردم است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با بیان اینکه بخشی از مجموعه خیر و احسان در قالب زکات است عنوان کرد: سال گذشته هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در قالب زکات کمک شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۹ هزار مرکز نیکوکاری عمومی و تخصصی با ۶۰ هزار عامل در سطح کشور گفت: کل کمک‌هایی که مردم در سال گذشته انجام داده‌اند از مجموع این چهار حوزه و صدقات معابر بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در سه بخش نقد، کالا و خدمات کمک شده است.

آسوده ادامه داد: ۵۰ درصد این کمک ها معادل پنج هزار میلیارد تومان از طریق شبکه‌های مردمی مراکز نیکوکاری جمع‌آوری شده است.

وی اظهار داشت: هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان توسط شورای زکات کشور جمع‌آوری و هزینه شده است. 

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مربوط به حوزه اکرام است که مردم مستقیم برای کمک به حساب فرزندان یتیم و محسنین واریز کردند.

وی با بیان اینکه مراکز نیکوکاری قالب تخصصی به خود گرفته است افزود: این مراکز در حوزه فرهنگی ، رسانه، زکات، اشتغال سلامت و درمان فعالیت دارند لذا ۲۰ درصد مراکز نیکوکاری محورشان فعالیت تخصصی است.

آسوده با اشاره به اینکه  شرایط کرونا ایجاب می‌کرد کمیته امداد و نهادهای مردمی به شرایط فقر ایجاد شده کمک کنند گفت: آمار ورود به کمیته امداد در شرایط کرونا بیشتر شده از همین‌رو حدود پنج میلیون نفر تحت پوشش هستند اما توسعه مراکز نیکوکاری باعث افزایش خدمات به محرومان شده است.

وی شرایط استان خراسان جنوبی را در جذب مشارکت‌های مردمی خوب توصیف کرد و اظهار داشت: نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان کمک‌هایی بوده که در سال گذشته از این استان جمع‌آوری شده است. 

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با بیان اینکه درخصوص سرانه ایتام نیز خراسان جنوبی جزو رتبه‌های برتر کشور است اظهار داشت: بیش از ۹۰۰ هزار تومان در هر ماه سرانه کمک به ایتام در خراسان جنوبی بوده که از میانگین کشوری که بیشتر است.

وی درخصوص توانمندسازی مددجویان کمیته امداد عنوان کرد: در سه حوزه ازدواج، اشتغال و تحصیل توانمندی مد نظر است که هر زمانی محرز شود مددجو از چرخه حمایت خارج می‌شود.

آسوده یادآور شد: با توجه به شرایط بی ثباتی اقتصادی و ارزش پول ممکن است مددجویان دچار اختلال شوند لذا ملاحظاتی هم داریم که صیانت می‌کنیم و مددجویان به طور یکدفعه از مسیر حمایت خروج نمی‌شوند. 

وی گفت: پایان سال گذشته ۵۴ هزار خانواده در حوزه اشتغال به خودکفایی رسیدند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) درباره واگذاری صندوق به مراکز نیکوکاری نیز اظهار داشت: بحث واگذاری صندوق به مراکز نیکوکاری جزو برنامه‌های جدی کمیته امداد است اما مفهوم آن پیمانکاری نیست بلکه با نظارت صندوق‌های فیزیکی به همکاران مردمی در مراکز نیکوکاری واگذار می‌شود لذا صیانت از صدقه و نظارت بر هزینه آن از سوی کمیته امداد وجود دارد.

وی با اشاره به توجه کمیته امداد به جمع‌آوری صدقه از روش‌های الکترونیکی گفت: گرچه سال گذشته بیش از سه میلیارد تومان صدقه از روش الکترونیکی جمع آوری شده اما با توجه به اینکه مردم اعتقادات و نیات خاص دارند، پرداخت صدقه به روش الکترونیکی نیازمند کار فرهنگی است.

آسوده همچنین به لزوم شفاف‌سازی کمک‌های مردمی به کمیته امداد تاکید کرد و افزود: کمک‌های مردمی چه در حوزه مراکز نیکوکاری ، ایتام و یا زکات مستقیم به خود مردم باز می‌گردد و امداد در جا به‌جایی آن نقشی ندارد.

وی با بیان اینکه کمک‌های جمع‌آوری شده در زمینه تحصیل، ازدواج، بهسازی منزل و درمان هزینه می‌شود عنوان کرد: سال گذشته بیش از ۱۳۵ هزار وسایل گرمایشی و سرمایشی بین خانواده‌های نیازمند توزیع شد.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با اشاره به توزیع بیش از ۷۰ هزار سری جهیزیه در سال گذشته ادامه داد: بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی و بیش از ۲۰ هزار واحد سرویس بهداشتی  نیز ساخته و تحویل متقاضیان شد. 

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ هزار دانش‌آموز مورد حمایت هستند افزود: به هیچ‌وجه وجوهات مردم از شهری به شهر دیگر منتقل نمی‌شود مگر جایی کمک نیت شخص به محل خاص در شهر یا کشور دیگر باشد. 

آسوده با یادآوری اینکه پشت نوبتی ایتام و جهیزیه نداریم ادامه داد: افزایش سرانه حمایت در بحث ایتام و محسنین را دنبال می کنیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha