۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۵۴
کد خبر: 84749017
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیت الله بوشهری: بشریت امروز تشنه معارف اهل بیت (ع) است

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۵۴
کد خبر: 84749017
آیت الله بوشهری: بشریت امروز تشنه معارف اهل بیت (ع) است

شهرری - ایرنا - رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بشریت امروز تشنه معارف اهل بیت (ع) است و شیخ صدوق نقش ارزنده ای در معرفی و نشر احادیث و سیره ائمه معصومین (ع) داشت.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری روز چهارشنبه در آئین بزرگداشت مقام شیخ صدوق در آستان این محدث شیعی اظهار داشت: شهرت استثنایی، تربیت شاگردان برجسته و بیان روایات ائمه اطهار (ع) از وجوه ممتاز این عالم وارسته شیخ صدوق است.

وی با بیان اینکه شیخ‌المحدثین (شیخ صدوق ) عالم برجسته و شخصیت بزرگی است که در قرن چهارم و بیش از هزار و شصت سال پیش می‌زیسته است، افزود: این شیخ بزرگوار روایات را به خوبی درک و نقل می‌کرد و چنین مومنی که به این جایگاه برسد، مقام بزرگی دارد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تالیف ۳۰۰ کتاب به دست شیخ صدوق، یادآور شد: اگرچه شیخ‌المحدثین دارای جایگاه فقاهت بوده اما نام او در میان فقهای دینی ما نیامده است.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه احادیث پس از قرآن کریم دومین سند دینی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: سیره ائمه اطهار (ع) در زمان حیاتشان این بوده که شیعیان را نسبت به حفظ، ثبت و ضبط روایات تشویق می‌کرده‌اند و این تاکیدات موجب نشر روایات ائمه در بین شیعیان شده است.

وی به نقش شیخ صدوق در جمع‌آوری روایات اشاره و تاکید کرد: در مباحث کلامی و اخلاقی نیاز به حدیث وجود دارد؛ روایات و کلمات اهل بیت (ع) کارساز بوده و در سبک زندگی و مسائل اجتماعی می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیان ویژگی‌ها و ابعاد شخصیتی شیخ صدوق، اظهار داشت: این عالم وارسته نظر کرده بوده، از آن رو که وجود قدسی بقیةالله بشارت ولادت او را داده است.

آیت الله حسینی بوشهری شهرت استثنایی و وجود شاگردان برجسته دینی را از ویژگی‌های شیخ صدوق برشمرد و خاطرنشان کرد: این عالم دینی و جامع‌العلوم پر سفر بود و در سفر به ری، بلخ، بخارا، عراق و برخی کشورهای دیگر روایات ائمه اطهار (ع)لام را نقل می‌کرد.

وی یادآور شد: پیام شیخ صدوق برای جامعه امروز این است که آثار وی به صورت جامع با ترجمه روان برای استفاده و بهره‌گیری نسل جوان به چاپ برسد.

لزوم معرفی شخصیت علمی شیخ صدوق 

حجت الاسلام سید محمد سیدی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری نیز در این مراسم گفت: طی سال برنامه‌های متنوعی برای معرفی ابعاد علمی و شخصیتی شیخ صدوق در حوزه‌های داخلی و برون مرزی اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری هر ساله بزرگداشت شیخ صدوق، افزود: امسال نیز در جوار آرامگاه این فقیه بزرگ گرد هم آمده‌ایم تا پاس‌داشتی از شخصیت علمی، معنوی و اخلاقی این عالم بزرگ داشته باشیم.

حجت الاسلام سیدی خاطرنشان کرد: اقدامات انجام شده برای معرفی این عالم وارسته محدود و منحصر به یک دوره محدود و کوتاه نیست، بلکه طی سال برنامه های  متنوعی برای شناساندن جایگاه شیخ‌المحدثین در شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌ای داخلی و برون مرزی اجرا می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری اضافه کرد: برای معرفی ابعاد شخصیتی، علمی، دینی و آثار شیخ صدوق به نسل امروزی، با همکاری آموزش و پرورش برنامه‌هایی برای جامعه دانش‌آموزی برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: در روزهای گذشته میزبان تعدادی از علما و دانشجویان خارجی مقیم ایران بودیم و برنامه‌های خوبی برای معرفی چهره شیخ‌المحدثین به این قشر از جامعه جهان اسلام برگزار شد.

شیخ صدوق ملقب به رییس المحدثین یکی از حدیث شناسان شیعه است که با جمع آوری روایات اهل بیت و تالیف آنها، خدمات بی‌بدیلی به اسلام و تشیع کرد.

هیچ یک از تذکره ها تاریخ ولادت وی را مشخص نکرده اند اما آن چه مسلم است، ولادت وی پیش از ۳۰۵ هجری نبوده و فقط به این اشاره شده که شیخ صدوق در یکی از سال های ۳۰۶ یا ۳۰۷ هجری در قم دیده به جهان گشوده، پدر وی علی بن حسین بن موسی بن بابویه از علما و فقهای بزرگ و از دانشمندان بنام شیعه بوده که بیش از ۱۰۰ کتاب در موضوعات مختلف به رشته تحریر درآورده است.

وی پیشوای شیعیان در قم و اطراف آن در زمان خود بود و در عصر امام حسن عسکری (ع) و غیبت صغرای حضرت ولی عصر (عج) و در عهد نیابت خاصه (حسین بن روح) می زیست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha