اصلاح ارز ترجیحی هیچ تاثیری در قیمت دارو و واکسن دام و طیور ندارد

تهران- ایرنا- رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: اصلاح ارز 4200 تومانی، هیچگونه تاثیری در قیمت دارو، واکسن و مواد بیولوژیک صنعت دام ، طیور و آبزیان کشور نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، « سید محمد آقامیری» امروز سه‌شنبه در نشست خبری خود به منظور اختتامیه طرح ملی تشدید و کنترل نظارت های بهداشتی ایام نوروز و ماه مبارک رمضان افزود: با توجه به سیاست گذاری جدید سازمان دامپزشکی کشور برای دستیابی به هدف دولت از محل حذف ارز ترجیحی تلاش داریم برخی محصولات دارویی نسبت به سنوات گذشته کاهش قیمت نیز داشته باشد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: حذف ارز 4200 تومانی در بحث تامین کالاهایی همچون دارو و واکسن مشکل ساز نیست و به طور کامل بازار تحت کنترل است بنابراین انتظار می رود تولیدکنندگان نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

وی اظهارداشت: اکنون به میزان کافی و حتی بیش از حد نیاز کشور واکسن و دارو تولیدی داریم.

معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای واردکنندگان داروهای دامپزشکی

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در زمینه داروهای وارداتی که مشابه آنها در داخل وجود ندارد  و باید از محل واردات تامین شود، دولت معافیت مالیات برارزش افزوده درنظر گرفته که از امروز در سراسر کشور قابل اجراست.

وی این اقدام را حمایت از دامداران و تولید کنندگان دانست و اظهارداشت: البته این واردکنندگان باید ۳ درصد عوارض گمرکی را پرداخت کنند.

آقامیری از  تولید کنندگان خواست در صورتی که دارویی کیفیت لازم را ندارد به سازمان دامپزشکی کشور برای بهبود وضعیت اطلاع رسانی شود.

لبنیاتی های سنتی اجازه فروش شیرخام را ندارند

آقامیری درباره فعالیت لبنیاتی های سنتی در کشور افزود: واحدهای لبنیات سنتی  در کشور اجازه فروش شیرخام به مصرف کنندگان را ندارند و تنها می توانند فراورده های لبنی همچون ماست و دوغ و بستنی به بازار عرضه کنند.

به گفته وی، سازمان دامپزشکی کشور تمامی مراحل تولید و عرضه شیرخام را تا واحدهای لبنیات سنتی نظارت دارد و مابقی برعهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

پاکسازی گوشت مرغ در مراکز عرضه اشکالی ندارد

رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره قطعه بندی و عرضه گوشت مرغ در صنوف اظهارداشت: پاکسازی گوشت مرغ در واحدهای  صنفی برای مشتری اشکالی ندارد اما به طور  ۱۰۰ درصد نگهداری و عرضه مرغ قطعه بندی خارج از سیستم بسته بندی شرکتی اشکال دارد و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه تامین امنیت  بهداشت فراورده های خام دامی  مردم وظیفه سازمان دامپزشکی کشور است ادامه داد: قوانین سازمان دامپزشکی و پایین بودن رقم جرایم برای بازدارندگی با متخلفان کافی نیست که باید برای آن چاره ای اندیشید در عین حال برای کشتارهای غیرمجاز بخشنامه ای صادر و ابلاغ شده است که با این موضوع به طور جدی برخورد قضایی می شود.

گزارش دو مورد تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان

آقامیری درباره وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در کشور گفت: در منطقه سیستان و بلوچستان یک تا دو مورد بیماری تب کریمه کنگو گزارش شده اما از رخ داد همین نیز باید جلو گیری شود به همین منظور عملیات سمپاشی واحدهای دامی در مناطق جنوبی در حال انجام است.

وی اضافه کرد: عامل اصلی بیماری تب کریمه کنگو کنه است که باید از شیوع آنها در واحدهای دامی جلوگیری شود.

افزایش ۷۶ درصدی بازدید کشتارگاه ها و مراکز عرضه

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اجرای طرح ملی ۶۵ روزه تشدید کنترل و نظارت بهداشتی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان گفت: این طرح برای اولین بار در تاریخ دامپزشکی در کشور اجرا شد زیرا در سنوات گذشته این طرح از ابتدای نوروز شروع و تا انتهای تعطیلات ادامه داشت اما امسال حدود ۱۴ روز زودتر شروع و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه یافت.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات ما در اجرای این طرح کنترل مسائل بهداشتی و بازار از لحاظ میران عرضه و  قیمت مرغ در نوروز ۱۴۰۱ بود تا بازار آرامش داشته باشد افزود: در نوروز ۱۴۰۰ شاهد کمبود شدید و گرانی مرغ بودیم که منجر به تشکیل صف‌های طولانی شد اما امسال وضعیت بسیار بهتری نسبت به سال گذشته داشتیم زیرا با کارهای صورت گرفته هیچ کمبود و تشکیل صفی را شاهد نبودیم.

به گفته وی، برای آرامش بازار گوشت مرغ تمامی کشتارگاه های کشور از دوم فروردین ماه مجبور به فعالیت شدند زیرا در سالهای گذشته از روز ۶ فروردین کشتارگاه ها کار می کردند.

آقامیری اظهارداشت: طی ۶۰ روز اخیر در مجموع ۶۰۰ هزارتن گوشت مرغ و گوشت قرمز در کشور تولید شد که از این میزان ۴۷۶ هزارتن گوشت مرغ و ۶۶ هزارو ۷۰۰ تن گوشت گاو و گوساله و ۵۵ هزارو ۵۰۰ تن گوشت گوسفندی بوده است که از این میزان ۲ هزارو ۶۰۰ تن گوشت مرغ، ۵۹۰ تن انواع گوشت قرمز در کشتارگاه ها ضبط شده است.

وی اضافه کرد:  در مراکز عرضه ۲۱۷ تن گوشت قرمز ضبط شد که از این میزان ۱۵۴ تن معدوم و ۶۳ تن برای حرارت وارد صنایع شد و همچنین ۳۲۱ تن گوش مرغ معدوم و ۲۶۹ تن وارد چرخه  صنعت شد،

به گفته وی، از ۴۵۰ تن آبزیان ۹۰ تن معدوم و ۳۶۰ تن وارد چرخه صنعت شد، تخم مرغ و شیرخام ۷۱ تن ضبط و ۱۹ تن معدوم شده است.

وی با بیان اینکه طی این مدت ۹۵۰ اکیپ دو نفره فعالیت داشتند اضافه کرد: ۲۲۰ تن آلایش دام ضبط  شد که از این میزان ۲۰۰ تن معدوم شده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه در این ایام حدود ۴۱۶ هزار گزارش بازدید داشته ایم، گفت: امسال در ماه مبارک رمضان ۷۶ درصد افزایش بازدید از کشتارگاه ها و مراکز عرضه، ۷۵ درصد افزایش ارجاع پرونده های تخلف به مراجع قضایی، ۳۹ درصد افزایش ضبط و معدوم سازی فراورده های آلوده را داشتیم که این اقدام در بازار اثر مثبتی داشته است.

برنامه واردات گوشت قرمز از ونزوئلا و نیکاراگوئه

آقامیری از واردات گوشت قرمز از کشورهایی غیر از برزیل خبردادو افزود: سازمان دامپزشکی کشور برای تنوع‌بخشی واردات، حذف انحصار یک کشور و ایجاد رقابت سیاست واردات گوشت قرمز از ونزوئلا و نیکاراگوئه را با پروتکل های (ihr) و ممیزی کشتارگاه ها در دستور کار دارد تا واردات ایران تنها از کشور برزیل انجام نشود.

وی نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز را بین ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: اکنون حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن گوشت در داخل کشور تولید و نزدیک ۱۰۰ هزار تن آن از محل واردات تامین می شود که طبق آمار سال گذشته  حدود ۳۷ هزارتن گوشت قرمز از برزیل وارد کشور شده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور میزان تولید گوشت مرغ  کشور را بین ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون تن در سال دانست و افزود: متوسط سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور ما بین ۲۹ تا ۳۱ کیلوگرم است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha