۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۲۳
کد خبر: 84746685
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کارشناس مسائل اقتصادی: انگلیس یکی از آسیب‌پذیرترین اقتصادها در جهان است

لندن – ایرنا – موسس یک شرکت مشاوره در حوزه مسائل اقتصادی و سرمایه‌گذاری در انگلیس هشدار داد این کشور که در رده پنجمین اقتصاد برتر جهان قرار دارد، یکی از آسیب‌پذیر ترین اقتصادها بشمار می‌رود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا،‌«مایک هریس» در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی گفت یک خصلت اقتصادی در بریتانیا وجود دارد که آن را به «یکی از آسیب پذیرترین کشورهای جهان تبدیل می کند».

وی به شبکه سی‌ان‌بی‌سی افزود که یک مشکل بزرگ در بریتانیا این است که بازار وام مسکن آن "به شدت کوتاه مدت" است. در حالی که در ایالات متحده و سایر بخش‌های اروپا شهروندان وام‌های مسکن طولانی مدت با بهره ثابت را دوست دارند، بسیاری از انگلیسی‌ها وام‌های کوتاه‌مدت کمتر از پنج سال با بهره نوسان‌دار را انتخاب می‌کنند.

وی گفت: این یک مشکل است زیرا افزایش نرخ بهره بین بانکی فوراً به درآمد خانوارها ضرر می‌زند. او با بیان اینکه انگلیس کشوری است که تورم وارد می‌کند، عنوان کرد؛ تأثیر افزایش نرخ بهره بین بانکی توسط بانک مرکزی انگلیس در عرضه و تقاضا تعادل ایجاد نمی‌کند تا رشد قیمت اجناس را مهار کند.

هریس اضافه کرد: «در اینجا ما واقعاً با یک وضعیت خالص روبرو نیستیم که در آن سعی کنیم اقتصاد را مهار کنیم، ما در نهایت در تلاش هستیم تا انتظارات را مجدداً متعادل کنیم. ما در شرایطی گیر کرده‌ایم که تورم جهانی تورم ما را هدایت می‌کند، و به جای اینکه تمایل به خرج کردن در آینده را کاهش دهیم، در واقع پول بیشتری را از درآمد خانه خارج می‌کنیم که در ایالات متحده اتفاق نمی افتد.

بانک مرکزی انگلیس هفته پیش نرخ بهره بین بانکی را یک چهارم درصد افزایش داد و نرخ پایه خود را به 1 درصد رساند. این بالاترین نرخ بهره از سال 2009 بوده و چهارمین افزایش متوالی بشمار می‌رود. بانک مرکزی انگلیس همچنین پیش‌بینی کرده که تورم در سال جاری به 10 درصد خواهد رسید و افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی به دلیل حوادث در اوکراین تشدید خواهد شد.

هریس گفت که دو بار از بانک مرکز انگلیس پرسیده که چه مقدار وام در این کشور برای یک دوره دو ساله و چه مقدار برای پنج سال واگذار شده است، اما به او گفته شده که چنین اطلاعاتی موجود نیست. وی این نقص در اطلاعات را دیوانه‌کننده توصیف کرد که «بانک مرکزی یک کشور تأثیر اقتصادی مرتبط با افزایش نرخ بهره را درک نکند».

کمیته سیاست های پولی بانک مرکزی انگلیس هفته پیش با صدور بیانیه‌ای هشدار داد که اقتصاد کشور در اواخر سال جاری وارد دوره رکود خواهد شد. این درحالیست که شاخص تورم در انگلیس هم به دلیل شرایط جدید ناشی از جنگ در اوکراین، همه‌گیری کرونا و برگزیت به سرعت در حال افزایش است و از محدوده ۲ درصد در سال گذشته به ۷ درصد رسیده است. کارشناسان هشدار داده‌اند که با ادامه جنگ اوکراین و افزایش قیمت کالاهای اساسی نرخ تورم افزایش بیشتری را تجربه کند.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس می‌گوید که اقتصاد کشور در حال گذراندن یک "دوران سخت" است اما نسبت به زمانی که از رکودهای قبلی رنج می بُرد، انعطاف پذیرتر شده است. اما تحلیل‌گران اقتصادی معقدند که شرایط سختی در انتظار مردم انگلیس خواهد بود. هنگامی که افزایش قبوض انرژی در زمستان سر به فلک می‌کشد و خرید هفتگی مقرون به صرفه نباشد کشور به گفته کارشناسان، وارد یک دوره رکود اقتصادی می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha