افزایش شرکت‌های دانش بنیان بوشهر به ۲۵۰ واحد هدف‌گذاری شده‌است

بوشهر- ایرنا- رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر گفت: افزایش شمار شرکت‌های فناور و دانش بنیان این استان به ۲۵۰ واحد هدف‌گذاری شده است و تحقق این مهم منوط به استفاده از ظرفیت و زیر ساخت‌های دانشگاه‌ها و همراهی دیگر دستگاه‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن حبیبی روز یکشنبه در نشست با استاندار بوشهر اعلام کرد: از مجموع ۱۶۵ واحد فناور فعال در اسن استان ۴۰ مورد دانش بنیان هستند و با هدف‌گذاری صورت گرفته این شمار به ۲۵۰ شرکت افزایش می‌یابد.

وی اظهار کرد: رسیدن به هدف‌های تعیین شده برای استان بوشهر در سند توسعه دانش بنیان نیازمند عملکرد اکوسیستمی شرکت‌های دانش بینان، دانشگاه‌ها، نهاد ها و دستگاه‌های دولتی وخصوصی است و خروجی آن رشد اقتصادی و استقلال کشور خواهد بود.

حبیبی افزود: تولید دانش بنیان در سال‌های اخیر از کلید واژه‌های اصلی فرمایش های رهبر معظم انقلاب بوده است و راه علم و فعالیت دانش‌بنیان مسیری است که می‌تواند به حل مشکلات اقتصادی کشور منجر شود.

رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس ادامه داد: استان بوشهر در این زمینه جلوتر از دیگر استان‌ها حرکت می‌کند زیرا  نخستین استانی است که سند توسعه دانش بنیان آن تدوین شد و نماینده ولی فقیه نیز ۱۲ سال پیش بر توسعه این نوع فعالیت اقتصادی تاکید کرد؛ بنابراین بوشهر باید در کمک به توسعه اقتصادی کشور با بهره‌گیری از دانش بنیان ها پیشرو باشد.

وی گفت: براساس این سند که سال ۹۸ در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شد، چشم انداز توسعه دانش بنیان استان بوشهر در بازه زمانی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ مشخص شده است که بر اساس آن، این استان باید در تبدیل ایران به قطب فناوری و نوآوری بویژه درمنطقه خلیج فارس پیشرو باشد.

حبیبی با اشاره به اولویت‌های تعیین شده برای استان بوشهر، عنوان کرد: حوزه زیست فناوری دریایی یکی از اولویت‌های این استان است و امروز بوشهر در تولید دارو و موارد بیولوژیک که از دریا استحصال می‌شود در میان استان‌های برتر کشور جای دارد و در تولید محصولات حوزه سلول‌های بنیادی در میان پنج استان برتر کشور قرار دارد.

وی اذعان کرد: برای رونق بیش از پیش فعالیت‌های دانش بنیان در این زمینه‌ها باید زیرساخت‌های لازم بویژه در تسهیل فرآیند مجوزهای تاسیسات دارویی ایجاد شود.

رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس اضافه کرد: صنایع دریایی یکی دیگر از اولویت‌های استان بوشهر است که در زمان حاضر ۲ شرکت دانش بنیان در زمینه تولید شناور فعالیت می‌کنند که با تبدیل به یک صنعت جدی، به تنهایی می‌توانند اشتغال ۲۰۰ تحصیلکرده دانشگاهی را در استان بوشهر تامین کنند.

حبیبی با اشاره به اهمیت معرفی شرکت‌های دانش بنیان در جامعه، اعلام کرد: فعالیت رسانه‌ای در این زمینه نقشی حیاتی در افزایش فروش محصولات دانش بنیان دارد.

وی اعلام کرد: در یک سال گذشته به اندازه ۲۰ سال پیش از آن مستندسازی و فعالیت رسانه‌ای در معرفی فعالیت‌های دانش‌بنیان صورت گرفته است و پارک علم و فناوری خلیج فارس در این زمینه در سطح ملی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس گفت: خروجی این فعالیت رسانه‌ای افزایش چشمگیر فروش شرکت های دانش بنیان بود طوریکه فروش یکسال گذشته این واحدها با  میزان فروش ۱۰ ساله آنها برابری می‌کند.

افزایش شرکت‌های دانش بنیان بوشهر به ۲۵۰ واحد هدف‌گذاری شده‌است

اولویت‌های استان بوشهر در اقتصاد دانش‌بنیان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر  در ادامه این نشست گفت:  سند توسعه دانش‌بنیان‌ها، استان بوشهر را برای تشکیل قرارگاه توسعه اقتصاد دانش بنیان به پیش برده است و این سند ۹ اولویت کلی این استان را برای این فعالیت‌ها تعریف کرده است.

علی درویشی عنوان کرد: حوزه صنایع دریایی مانند تولید شناور، تعمیر و صنعت فراساحل، حوزه انرژی و سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی پتروشیمی‌ها، تعمیرات و فناوری هسته‌ای، حوزه شیلات و کشاورزی شامل توسعه صنعت آبزی‌پروری، گلخانه‌ها و نخیلات، توسعه سامانه‌های آبیاری نوین و تولید انواع بذر از اولویت‌های استان بوشهر برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان است.

وی اضافه کرد: گردشگری، تجارت، شهرسازی و آب شیرین کن، زیست فناوری دریایی، فناوری ارتباطات و کنترل آلاینده های زیست محیطی همچون فلرهای گازی از دیگر اولویت‌های بیان شده در سند توسعه دانش بنیان استان بوشهر است.

درویشی با بیان اینکه این سند پنج هدف کلان را برای استان بوشهر در این زمینه تعیین کرده است، گفت: افزایش میزان سرمایه‌گذاری در فعالیت های عرصه نفت و گاز و پتروشیمی، حضور دانش آموختگان دانشگاهی در فعالیت‌های دانش بنیان، حجم فروش شرکت های کوچک و متوسط دانش بنیان، نسبت ارزش افزوده این محصولات به کل تولید ناخالص داخلی استان و رشد ۱۰۰ درصدی شمار مقاله‌های دانشگاهی در عرصه بین‌المللی بخشی از اهدافی است که در این قالب دنبال می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر ادامه داد: بهبود شاخص سهولت فضای کسب و کار استان بوشهر و افزایش ۳۰ درصدی سهم صادرات کالاها با فناوری‌های پیشرفته از کل صادران غیر نفتی استان از دیگر اهدافی است که در چشم اندازی چهار ساله دنبال می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha