۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۵۲
کد خبرنگار: 2981
کد خبر: 84744737
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز برداشت طلای سبز از باغ‌های مازندران

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۵۲
کد خبر: 84744737
آغاز برداشت طلای سبز از باغ‌های مازندران

نوشهر – ایرنا – برداشت نوبت بهاره برگ سبز چای از باغ‌های شهرستان‌های عباس‌آباد ، تنکابن و رامسر در استان مازندران آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، شاید خیلی از ایرانی ها تصور می کنند که باغ های چای تنها در استان گیلان وجود دارد و شهر لاهیجان مرکز تولید این محصول است اما بر خلاف تصور ، در غرب مازندران حدود ۲ هزار و ۳۵۰ هکتار باغ چای فعال و غیر فعال وجود دارد که یک هزار و ۲۵۰ هکتار آن در شهرستان های تنکابن و عباس آباد و یکهزار و ۱۰۰ هکتار آن در شهرستان رامسر واقع است.

رییس اداره چای شهرستان های تنکابن و عباس آباد روز یکشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می‌گیرد و به ازای هر پنج کیلوگرم برگ سبز یک کیلوگرم چای خشک استحصال می‌شود.

کیومرث نعیمایی افزود : پارسال سه هزار و ۷۰۵ تن برگ سبز چای برداشت شد که ۴۷ درصد آن درجه ۱ و بقیه درجه ۲ بود و در مجموع ۸۳۳ تن چای خشک تولید شد.

وی با بیان اینکه ۷ کارخانه چای در این دو شهرستان فعالیت می کنند ، اظهار داشت : طبق مصوبه شورای قیمت‌گذاری هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در سال ۱۴۰۱ با قیمت ۹ هزار و ۲۰۰ تومان و برگ سبز درجه ۲ با قیمت هفت‌هزار و ۱۰۰ تومان خریداری خواهد شد.

نعیمایی خاطرنشان کرد : حدود هفت هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در این دو شهرستان به تولید چای مشغول هستند که با احیای باغ های غیر فعال این تعداد به چندین برابر افزایش خواهد یافت و زمینه خوبی برای اشتغالزایی فراهم خواهد شد.

به گفته رییس اداره چای شهرستان های تنکابن و عباس آباد ، در راستای احیای باغ های رها شده ، برای هر هکتار ۳۵ میلیون تومان تسهیلات کم بهره با بازپرداخت سه ساله در اختیار باغداران قرار می گیرد.

وی یادآور شد : به منظور بهبود کیفیت برگ سبز چای تولیدی ، حدود ۳۰ تن کود فسفات و ۴۸ تن کود پتاس بین باغداران توزیع شده است.

در رامسر نیز حدود یکهزار باغدار و سه کارخانه در زمینه تولید چای فعالیت می کنند و تاکنون ۱۳۵ تن برگ سبز از باغ های این شهرستان برداشت شده که ۳۰ تن آن به چای خشک تبدیل شده است.

لازم به ذکر است که قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۷.۵ درصد و درجه دو ۴۸ درصد افزایش یافته‌است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha