دکتر حسن بختیاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رتبهبندی تأثیرات دانشگاهها برای اولین بار سال ۲۰۱۹ از سوی نظام رتبهبندی بینالمللی تایمز انجام شد که در این رتبهبندی دانشگاهها را بر اساس اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) ارزیابی میکند.
وی با بیان اینکه اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد ۱۷ مورد است که مؤسسه تایمز برای این رتبه بندی از آنها استفاده کرده است، اظهار داشت: تایمز از شاخصهای دقیق برای ارائه مقایسههای جامع و متعادل در چهار زمینه گسترده تحقیق، مدیریت، دسترسی و آموزش استفاده کرده است.
به گفته این مسوول، تحقیق بارزترین و سنتیترین راهی که دانشگاه میتواند در ارائه اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDG) کمک کند و منظور از تحقیق موضوعات مرتبط با این اهداف است.
وی با بیان اینکه مدیریت از دیگر مولفههای مهم این بخش است، اظهار داشت: دانشگاهها متولی منابع قابل توجهی از جمله منابع فیزیکی و منابع انسانی شامل کارمندان، اعضای هیات علمی و دانشجویان هستند که نحوه عملکرد آنها در مدیریت این منابع یکی از عوامل اصلی رسیدن به توسعه پایدار مدنظر است.
بختیاری با اشاره به اینکه دسترسی، دستیابی به آموزش عالی بسیار مهم است افزود: کاری که دانشگاهها با جوامع محلی، منطقهای، ملی و بینالمللی خود انجام میدهند یکی دیگر از راههای اصلی تأثیرگذاری آنها بر توسعه پایدار است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان آموزش را از دیگر شاخص های تاثیر گذار در این رتبه بندی بیان کرد و گفت: آموزش اهمیت زیادی در اهداف توسعه پایدار دارد زیرا هم به اطمینان از وجود پزشکان ماهر و کافی برای ارائه خدمات سلامت کمک میکند و هم به دانش آموختگان برای رسیدن به آینده شغلی مناسب کمک میکند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس معیارهای نظام بینالمللی تایمز اگر دادههای مرتبط با هر دانشگاه حداقل با سه هدف مرتبط بوده در این رتبه بندی مورد ارزیابی قرار گرفته که تقسیم بندی نمرات هر یک از اهداف را در روش تحقیق خود تشریح کرده است.
نظر شما