۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۴۹
کد خبر: 84743338
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وقتی سلبریتی‌ها گوی سبقت از منتقدان می‌ربایند

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۴۹
کد خبر: 84743338
وقتی سلبریتی‌ها گوی سبقت از منتقدان می‌ربایند

تهران- ایرنا- عضو هیت علمی دانشگاه اصفهان گفت: نتایج یک پژوهش دانشگاهی نشان می‌دهد که در انتخاب فیلم برای تماشاگران عامه سینما، گروه‌های مرجع و سلبریتی‌ها نقش محوری دارند و منتقدان در رتبه‌های آخر قرار می‌گیرند.

احسان آقابابایی، در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در توضیح آخرین یافته‌های دانشگاهی در حوزه سینما و مصرف مخاطبان بیان کرد: افراد برای انتخاب یک فیلم از گروه مرجع کمک می‌گیرند. گروه مرجع مجموعه ای از افراد هستند که واجد مشروعیت و دانش تلقی می‌شوند. برای مخاطبان سینما در اصفهان، مهم‌ترین گروه مرجع، حلقه دوستان هستند که ۳۹.۶ درصد افراد توصیه آنان را عامل مهم انتخاب فیلم می‌‍دانند. این نشان می‌دهد که حلقه دوستان یک گروه مصرفی برای فیلم‌ها هستند و روابط دوستانه، سرمایه فرهنگی افراد را تکمیل کرده و افزایش می دهد.

نویسنده کتاب جامعه شناسی فیلم ادامه داد: بعد از آن ها، سلبریتی ها قرار دارند. ۳۱.۷ درصد افراد به توصیه سلبریتی ها گوش داده و با اتکا به رأی آنان، فیلم‌ها را تماشا می‌کنند.

این استاد دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: علاوه بر این، سلبریتی‌ها در جهت دهی مخاطبان موفق عمل کرده و در فضای مجازی مخاطبان را با خود همراه می‌کنند.

مولف کتاب فیلم و جامعه ایرانی اظهار داشت: بر طبق یافته های جمع آوری شده، در قعر این رده بندی، روزنامه نگاران با ۱۲.۴ درصد و سپس منتقدان سینما با ۷.۳ درصد کمترین تاثیر را برای افراد دارند. با کاهش میزان مطالعه روزنامه ها تعجبی ندارد که مردم کمتر با این گروه ارتباط برقرار کنند اما قرار گرفتن منتقدان سینما در رده آخر نشان می دهد  که شکاف عمیقی میان نخبگان سینمایی و مخاطبان عام سینما وجود دارد.

وی تصریح کرد: منتقدین سینما که داعیه فهم فیلم‌ها را دارند با اتکا به زبان تکنیکال، فیلم های عامه پسند را تحقیر می‌کنند. آنان یک حلقه بسته از مخاطبان خاص سینما را در اطراف خود می‌بینند و این امر باعث می شود که مخاطبان عام سینما با زبان پیچیده نقد ارتباط برقرار نکنند و تنها برچسب روشنفکرانه‌ ابتذال را بر علایق دست اول زندگی روزمره خود ببینند. برچسبی که سالهاست از سوی منتقدان سینما بر سلیقه‌ مردم زده شده است

آقابابایی تاکید کرد: منتقدان سینما، سینمای هنری را ستایش می‌کنند و محصولات فرهنگ عامه را بازاری و آبگوشتی می‌دانند. این نگاه الیتیستی به طور معکوس به آنان بازمی‌گردد. عامه مردم در درجه اول بزرگوارانه-تخصص گرایانه منتقدان را جز گروه مرجع می‌دانند اما وقع چندانی به آنها نمی‌دهند. آنها به طور متقابل منتقدان را جدی نمی‌گیرند.

عضو هیئت علمی جامعه شناسی دانشگاه اصفهان یادآور شد: منتقدان و عامه مردم سالهاست که در این دور باطل گرفتار شده اند. به نظر می رسد منتقدان باید به جای تحقیر مردم به ارتقاء دانش سینمایی عامه کمک کنند.

این نتایج حاصل پژوهشی است که از سوی احسان آقابابایی، فاطمه فاطمی و وحید قاسمی در قالب تیم تحقیقاتی پایان نامه کارشناسی ارشد، در شهر اصفهان (به عنوان میدان تحقیق) انجام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha