۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۳۶
کد خبرنگار: 1357
کد خبر: 84742707
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

غول گازی نروژ: گاز نروژ نقش کلیدی در آینده انرژی اروپا دارد

تهران-ایرنا- معاون مدیرعامل مهمترین شرکت گازی نروژ گفت: گاز این کشور برای یک دوره طولانی مدت، نقش مهمی در تامین نیازهای انرژی اروپا خواهد داشت.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، «کی جتیل هاو» معاون مدیرعامل «اکوینور» غول گازی نروژ در گفت و گو با یک روزنامه محلی، پایین بودن سطح انتشار دی اکسید کربن، پایین بودن هزینه ها و توسعه زیرساخت ها را مزیت برتر گاز نروژ برای اروپا ارزیابی کرد.

در شرایطی که تعدادی از کشورهای اروپایی در حال کاهش واردات گاز از روسیه تا قطع کامل وابستگی به مسکو در حوزه انرژی هستند، این مقام اکوینور، گاز نروژ را نقطه اتکای قاره سبز در حوزه گاز و نفت در دوران گذار از انرژی های فسیلی به انرژی های تجدیدپذیر عنوان کرد.

«آندرس اوپدال» مدعامل اکوینور نیز اعلام کرده که این شرکت توان افزایش ظرفیت تولید گاز را دارد.

اوایل این هفته، اکوینور از کسب ۱۸ میلیارد دلار درآمد در فصل گذشته خبر داد اما خروج از میادین نفتی و گازی روسیه بعد از شروع جنگ اوکراین را عامل کاهش ارزش دارایی های این شرکت اعلام کرد.

اکوینور همچنین از شروع به کار کارخانه تولید «ال ان جی» خود در همرفست در ۱۷ می(۲۷ اردیبهشت) خبر داد. این کارخانه از سپتامبر ۲۰۲۰ به خاطر آتش سوزی تعطیل شده بود.

نروژ در سال ۲۰۲۱، یک چهارم گاز اتحادیه اروپا و انگلیس را تامین می کرد. در ماه مارس و بعد از شروع جنگ اوکراین، این شرکت متعهد شد استخراج گاز را افزاش دهد تا بتواند کمبود ناشی از قطع گاز وارداتی از روسیه را جبران کند.

جنگ اوکراین به یک جنگ تمام عیار اقتصادی بین روسیه و غرب منجر شده است. از طرفی آمریکا حوزه انرژی روسیه را تحریم کرده و از طرف دیگر اتحادیه اروپا دنبال کاهش وابستگی به واردات انرژی از این کشور است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha