۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲:۰۱
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 84741708
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صنعا: مذاکرات با سازمان ملل برای مبادله اسرا بسیار کند است

تهران- ایرنا- رئیس کمیته امور اسیران در دولت نجات ملی یمن چهارشنبه شب گفت که مذاکرات با سازمان ملل متحد درباره پرونده اسرا بسیار کند پیش می‌رود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، «عبدالقادر المرتضی» گفت: با وجود ارائه پیشنهادهای بسیاری برای حل پرونده بشردوستانه، پیشرفت در پرونده مذاکرات با سازمان ملل در مورد اسرا بسیار کند است.

وی افزود: تاخیر در اجرای توافق تبادل اسرا تحت نظارت سازمان ملل متحد به دلیل تعلل مزدوران ائتلاف سعودی در ارائه فهرست اسرا است.

المرتضی همچنین گفت که ۵ هزار نفر از نیروهای یمنی از زمان شروع جنگ در این کشور آزاد شده‌اند.

رئیس کمیته امور اسیران در دولت نجات ملی بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت: ۹۵ درصد از این موارد با میانجی‌گری‌های محلی انجام شده است.

وی پیش تر از ائتلاف سعودی خواسته بود که دست از تجارت با موضوع بشردوستانه یمن بردارند و آن را به مزایده نگذارند.

المرتضی هفته گذشته نیز از پیشنهاد جدید دولت نجات ملی یمن از طریق سازمان ملل متحد برای تبادل اسیر خبر داده بود.

رئیس کمیته امور اسیران یمن گفته بود: به سازمان ملل پیشنهاد دادیم که ۲۰۰ اسیر از هر دو طرف عید سعید فطر آزاد شوند.

وی این پیشنهاد را مقدمه‌ای برای اجرای کامل توافق تبادل اسرا دانست و گفت: منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم که امیدواریم مثبت باشد.

طبق بیانیه چهارمین نشست کمیته نظارتی اجرای توافق تبادل اسرا و بازداشت شدگان یمنی، نمایندگان دولت مستعفی و جنبش انصار الله توافق کردند که در مرحله نخست، یکهزار و ۸۱ اسیر را طبق اسامی توافق شده، مبادله کنند.

مبادله اسیران از موضوع‌های اساسی در گفت وگوهای یمنی – یمنی در سوئیس است که تلاش‌ها در این زمینه همواره ناکام بوده و فقط در برخی موارد با میانجیگری‌های محلی، مبادله شماری از اسیران انجام شده است.

پیشتر نیز تعدادی از اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و نیروهای وابسته به دولت مستعفی و فراری این کشور در چند مرحله از طریق واسطه‌های محلی آزاد شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha