نامزد ریاست جمهوری برزیل: زلنسکی مانند پوتین مسوول آغاز جنگ اوکراین است

تهران-ایرنا- لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، نامزد پیشتاز ریاست‌جمهوری برزیل گفت که ولودیمیرزلنسکی و ولادیمیر پوتین روسای جمهور اوکراین و روسیه، هر دو مسئولیت یکسانی در قبال جنگ اوکراین دارند.

به گزارش ایرنا از "الجزیره"، لولا رئیس جمهور پیشین برزیل در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ چهارشنبه‌شب افزود: من رئیس جمهور اوکراین را می‌بینم که در تلویزیون صحبت می‌کند، مورد تشویق قرار می‌گیرد و توسط همه نمایندگان اروپایی تشویق می‌شود. 

وی تاکید کرد: زلنسکی به‌اندازه پوتین مسوول آغاز جنگ در اوکراین است. 

داسیلوا در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: زلنسکی نیز خواهان این جنگ بود. او اگر جنگ نمی خواست، به مذاکرات با روسیه ادامه می داد.

این اظهارات درحالی بیان می‌شود که آمریکا و کشورهای غربی مشغول ارائه کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین هستند و علیه روسیه تحریم‌های گسترده‌ای وضع کرده‌اند. 

به گزارش ایرنا، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از پیشنهاد جدید این اتحادیه برای ممنوعیت خرید نفت روسیه تا پایان سال جاری میلادی به عنوان بخشی از بسته ششم تحریم‌های ضد روسیه در پاسخ به جنگ اوکراین خبر داد.

اورسولا فون در لاین، روز چهارشنبه به پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ گفت که کشورهای عضو اتحادیه باید تا پایان سال ۲۰۲۲ خرید نفت و سایر مشتقات نفتی از روسیه را ظرف شش ماه متوقف کنند. 

با این حال برزیل تاکنون حاضر به ارائه تسلیحات به اوکراین نشده است.

یک سخنگوی ارتش برزیل در ماه جاری در گفت وگو با اسپوتنیک اعلام کرد: نیروی زمینی در حال مذاکره با آلمان درباره فروش مهمات یا قطعات سیستم‌های ضدهوایی «جی پارد» به اوکراین نیست. 

هرچند آمریکا و متحدانش در ناتو از جمله آلمان تاکید کرده‌اند که از درگیری مستقیم نظامی با روسیه خودداری خواهند کرد اما مقامات کرملین، تحریم‌ها علیه مسکو و ارسال تسلیحات به اوکراین را نوعی اعلام جنگ علیه خود می‌دانند و درباره تبعات این اقدامات به کاخ سفید هشدار داده‌اند. کارشناسان نظامی، شروع هرگونه رویارویی نظامی بین ناتو و روسیه را آغاز جنگ جهانی سوم اعلام کرده‌اند. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha