۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲:۴۱
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84741152
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

خشم جمهوریخواهان از عدم ممانعت دولت بایدن از همکاری هسته‌ای روسیه و ایران

نیویورک- ایرنا- اعلام دولت جو بایدن مبنی بر عدم ممانعت از همکاری های هسته ای میان روسیه و ایران، خشم جمهوریخواهان کنگره آمریکا را بر انگیخته است که مدعی هستند این اقدام تلاش جامعه بین المللی برای انزوای مسکو به دلیل جنگ اوکراین را تضعیف خواهد کرد.

تارنمای واشنگتن فری بیکن در گزارشی نوشته است: آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا هفته گذشته به کنگره این کشور اعلام کرد که در صورت احیای برجام، آمریکا مانع اجرای قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری تهران و مسکو برای ساخت تاسیسات هسته‌ای ایران نخواهد شد. جمهوریخواهان این را مغایر تحریم‌ها علیه روسیه در جنگ علیه اوکراین می‌دانند.

وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماع کمیته خارجی مجلس نمایندگان این کشور گفت که در صورت دستیابی  موفقیت در مذاکرات وین، دولت بایدن مانع اجرای قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری روسیه و ایران برای ساخت بخشی از زیرساخت‌های هسته‌ای در ایران نخواهد شد.

درل ایسا، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا در این جلسه از بلینکن خواست تضمین دهد که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و روسیه تا زمانی که مسکو به جنگ  در اوکراین ادامه می‌دهد، برجای خود باقی خواهد ماند.

بلینکن در پاسخ به این اظهارات سناتور آمریکایی گفت: تحریم‌هایی که به‌عنوان بخشی از توافق هسته‌ای جدید با ایران لغو شود، جدا از کارزار فشار آمریکا  به روسیه در رابطه با جنگ اوکراین است.

نشریه فری بیکن نوشت که این به آن معناست که قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری میان تهران و مسکو همچنان مجوز اجرا خواهد داشت.

وزیر خارجه آمریکا افزود: در صورتی که بازگشت به توافق محقق شود، اقداماتی که روسیه بر اساس (برجام) انجام خواهد داد، ارتباطی به تحریم‌هایی که علیه روسیه به دلیل اقداماتش در اوکراین وضع شده است ندارد.

فری بیکن به  نقل از درل ایسا نوشت  که دولت بایدن "به قدری از توافق با ایران ناامید شده"  که حاضر است چنین اقدامی در مقابل روسیه انجام دهد.

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره ادعا می کنند امتیازی که دولت بایدن در این زمینه به روسیه می‌دهد، تلاش‌های جامعه بین‌المللی را برای منزوی کردن روسیه به دلیل جنگ آن در اوکراین، تضعیف خواهد کرد.

واشنگتن‌ فری بیکن در این گزارش نوشت که اتکای دولت بایدن به روسیه برای انجام دیپلماسی با ایران جمهوری‌خواهان کنگره را خشمگین کرده است زیرا آنها  می‌خواهند روسیه به دلیل جنایات جنگی در اوکراین به طور کامل در جامعه بین‌المللی منزوی شود.

شرکت  "روس اتم" آماده ساخت چند پروژه هسته‌ای برای ایران است که در دوره دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری قبلی آمریکا تحریم شد.

 اوایل سال جاری میلادی، آمریکا بعنوان بخشی از امتیازاتی که ایران را به بازگشت به توافق هسته‌ای ترغیب کند، معافیت تحریمی برای این پروژه‌ها ایجاد کرد. وزارت خارجه آمریکا گفت بر اساس توافق هسته‌ای جدید این پروژه ها را تحریم نخواهد کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در ماه مارس گفته بود که آمریکا فعالیت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای را که بخشی از ازسرگیری اجرای کامل برجام است، تحریم نمی‌کند.

به گزارش ایرنا، بلینکن گفته بود: روسیه اقداماتی انجام داد که پیشرفت مذاکرات هسته ای با ایران را پیچیده کرد، اما طرف های دیگر در مقابل این اقدامات ایستادند.

وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال افزوده بود: روسیه هم اکنون یک مانع برای دستیابی به پایبندی مشترک با ایران نیست.

وی در ارتباط با نقش روسیه در خرید اورانیوم اضافی ایران گفت: باید ببینیم آنها این نقش را خواهند پذیرفت.نشانه ای وجود ندارد که آنها چنین کاری را رد کنند.

به گزارش ایرنا، آمریکا اخیرا بدون اشاره به زیاده خواهی های خود  مدعی است: اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های آمریکا فراتر از برجام رسیدگی کند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: ما به صورت علنی مذاکره نمی کنیم اما اگر ایران می خواهد لغو تحریم ها فراتر از برجام باشد، باید به نگرانی های ما نیز که فراتر از برجام است، رسیدگی کند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به اینکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی کشورش است، در ادامه ادعاهایش گفت: اگر آنها نمی خواهند از این مذاکرات برای حل سایر مسایل دوجانبه استفاده کنند، ما اطمینان داریم که می توانیم به سرعت به یک درک مشترک در خصوص برجام برسیم و اجرایی کردن آن را آغاز کنیم. ایران باید تصمیم بگیرد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

 قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha