۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۱۵
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 84740579
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه شهر زیارت شیروان آغاز شد

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۱۵
کد خبر: 84740579
مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه شهر زیارت شیروان آغاز شد

بجنورد-ایرنا- مسابقات منطقه ای کشتی باچوخه شهر زیارت شیروان به مناسبت عید سعید فطر روز سه شنبه در محل گود کشتی باچوخه شهر زیارت این شهرستان خراسان شمالی آغاز شد.

سرپرست اداره ورزش و جوانان شیروان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مسابقات ۱۵۰ کشتی گیر از استان های خراسان شمالی و خراسان رضوی در پنج وزن ۶۶، ۷۴، ۸۴، ۹۶ و ۹۶+ بدون ارفاق به رقابت با یکدیگر می پردازند.

مهدی شعبانی خاطرنشان کرد: این مسابقات با همکاری شورای اسلامی شهر و شهرداری زیارت، هیئت کشتی باچوخه شهر زیارت، اداره ورزش و جوانان، فرماندهی نیروی انتظامی شیروان و حوزه مقاومت بسیج و پایگاه شهید کلانتری زیارت انجام شده و کل جوایز در نظرگرفته شده برای نفرات اول تا سوم هر وزن، ۳۰۰ میلیون ریال است.

وی اضافه کرد: در پایان مسابقات به نفر اول تا سوم وزن ۶۶ کیلوگرم، ۲۰، ۱۵ و ۱۰ میلیون ریال، ۷۴ و ۸۴ کیلوگرم، ۲۵، ۲۰ و ۱۵ میلیون ریال، ۹۶ و ۹۶+ کیلوگرم، ۳۰، ۲۵ و ۲۰ میلیون ریال جوایز اهداء خواهد شد.

کشتی با چوخه یکی از معروف‌ترین ورزش‌های محلی ایران است، کشتی با چوخه که در میان کردهای خراسان رواج دارد، از تاریخچه کهنی برخوردار است، کردهای خراسان از قدیم برای این کشتی اهمیت خاصی قائل بودند و در پرورش پهلوانان این رشته می‌کوشیدند.

واژه چوخه در اصل واژه‌ای کردی کرمانجی است و به معنی جامهٔ کوتاهی که کشتی‌گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می‌کنند. از آنجا که این ورزش از دیرباز در بین مردم کردهای شمال خراسان مرسوم بوده به این نام (کشتی با چوخه) معروف گشته‌ است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha