اتحادیه اروپا: پرداخت بهای گاز روسیه با روبل نقض تحریم‌ها است

تهران- ایرنا- "کادری سیمسون" کمیسر انرژی اتحادیه اروپا گفت: استفاده شرکت‌های خارجی از طرح پیشنهادی مسکو جهت پرداخت هزینه گاز از طریق روبل تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو را نقض می‌کند.

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا از الجزیره، سیمسون در کنفرانسی خبری پس از نشست وزرای انرژی اتحادیه اروپا در بروکسل افزود: پرداخت هزینه گاز وارداتی از روسیه با استفاده از روبل از طریق افتتاح حساب در گازپروم بانک نقض تحریم‌های روسیه است و قابل قبول نیست.

«دمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرده است پرداخت پول گاز این کشور به روبل مبنایی برای از سرگیری صادرات گاز به اروپا قرار خواهد گرفت. 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وی تاکید کرد که این اقدام ناشی از اقدامات نامطلوب کشورهای خارجی است که دارایی‌های روسیه در خارج از این کشور را مسدود کرده و بخش قابل توجهی از ذخایر روسیه را به سرقت برده‌اند. 

به دنبال کشمکش‌های فراوان پیرامون مساله واردات انرژی روسیه در میان کشورهای اروپایی و تصمیم آن‌ها مبنی بر تلاش فزاینده برای کاهش وابستگی به مسکو در این زمینه، شرکت گازپروم با قطع صادرات به کشورهای بلغارستان و لهستان در این خصوص پیش دستی کرده است. 

گازپروم تامین کننده بزرگ گاز در روسیه اعلام کرد که تحویل گاز به بلغارستان و لهستان را به دلیل عدم پرداخت هزینه‌ها به روبل از سوی این کشورها به طور کامل متوقف کرده است. بر اساس بیانیه این شرکت، تا زمانی که صوفیه و ورشو شرایط جدید را رعایت نکنند، عرضه گاز از سر گرفته نخواهد شد. 

در همین حال پسکوف در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا گازپروم صادرات گاز به دیگر کشورهای اروپایی علاوه بر بلغارستان و لهستان را قطع می‌کند، گفت: با نزدیک شدن به مهلت پرداخت، اگر برخی مصرف کنندگان از پرداخت طبق سیستم جدید خودداری کنند در آن صورت فرمان رئیس جمهور در مورد مطالبه پرداخت به روبل برای گاز به اجرا گذاشته خواهد شد. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با امضای فرمانی، کشورهایی که مسکو را تحریم کرده‌اند و کشورهای غیردوست تلقی می‌شوند، ملزم به پرداخت پول گاز روسیه به روبل کرده است و این فرمان واردکنندگان را ملزم می‌کند پرداخت‌های خود به یورو و دلار را در حساب‌های گازپروم‌ بانک که قبلا از سوی برخی از این کشورها تحریم شده است، واریز کنند. 

کشورهای غربی در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین، مسکو را تحریم کرده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha