تداوم یادگیری معلمان مهمترین عامل در ارتقای کیفی آموزش است

ارومیه - ایرنا - معلم منتخب جلوه‌های معلمی استان آذربایجان غربی گفت: تداوم یادگیری کادر آموزشی در حین تدریس مهمترین عامل در ارتقای کیفی آموزش در مدارس است.

«سهیلا اسمعیل ­لو» جزء معلمان جوان و منتخب جلوه‌های معلمی استان آذربایجان غربی است که نامش در لیست ۱۲ معلم برگزیده استانی است که به مرحله کشوری راه یافته و در هفته معلم امسال از آنها تجلیل خواهد شد.

وی دارای ۶ سال سابقه کار در مدرسه شهید شهبازی چورسی در شهرستان خوی از شهرهای شمالی آذربایجان غربی است و امسال برای دومین بار در ردیف معلمان برگزیده استانی قرار گرفته است.

این معلم نمونه روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به علل موفقیت خود در سال‌های تدریس افزود: فعالیت‌ها، مهارت‌ها و تجربه‌های دوران دانشگاه توشه راه معلمی هستند و این دانش دوران دانشجویی باعث شد که در دو سال گذشته که آموزش‌های ما سمت و سوی مجازی به خود گرفته بود و نیازمند دانش فناوری بود با مشکلی مواجه نشوم.

وی با بیان اینکه تداوم روند آموزش‌های دوران تدریس باعث پویایی کلاس و ارتقای کیفی تدریس شد، ادامه داد: سعی کردم در دوران آموزش مجازی ارزشیابی یا تکالیفی که از دانش آموزانم می‌خواستم متناسب با زیست بوم جدیدی که در آن قرار داشتیم، باشد.

این معلم منتخب با بیان اینکه «تلاشم این بود که به همین مهارت‌ها اکتفا نکنم و از هر موقعیتی برای یادگیری بیشتر و به روز کردن دانش خود استفاده کنم»، گفت: همه این مهارت‌ها و فعالیت‌های دو سال اخیر شاید علت انتخاب شدن من به عنوان معلم نمونه استانی بوده باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در زمینه فعالیت‌های ویژه‌ایی که تاکنون انجام داده است، اضافه کرد: من همان سال‌هایی که در دانشگاه فرهنگیان دانشجو بودم، فعال بودم. در تمام دوره‌های فناوری آموزشی شرکت می‌کردم و در چندین نمایشگاه تولید محتوای الکترونیکی ارائه اثر داشتم.

اسمعیل لو پژوهش را اساس کار معلم دانست و اظهار کرد: در همان دوران دانشجویی چندین مقاله در حوزه  فناوری آموزشی در همایش های ملی ارائه کردم همچنین در همایش ملی ریاضیات و کاربردها در سال ۱۳۹۸ علاوه برا ارائه مقاله برای معلمان و دانشجو معلمان کارگاه هندسه با نرم افزار نیز برگزار کردم.

وی با تاکید براین که سابقه چندانی در تدریس ندارد، یادآور شد: در همان سال اول خدمت یعنی سال تحصیلی ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ توانستم جزو جلوه‌های ویژه معلمی در منطقه باشم همچنین محتوای تدریسم در همان سال نخست خدمت توانست رتبه اول استانی را کسب کند.

اسمعیل لو به معلمان جوان و دانشجو معلمان توصیه کرد که به خود، توانایی ها و دانش شان ایمان داشته و همیشه عاشق کارشان باشند چرا که تنها نیروی محرکه­ معلمان عشق به تدریس و بچه‌ها است.

این معلم منتخب با اشاره به وجود مشکلات فراوان در سیستم آموزشی از مسوولان خواست به معلمان که از عناصر اصلی سیستم هستند توجه ویژه داشته باشند و توجه و رسیدگی به وضعیت معیشت معلمان در اولویت باشد.

به گفته این معلم منتخب، مسوولان باید آگاه باشند که یک حرکت مثبت یا منفی­ شان چقدر می­ تواند در ایجاد انگیزه و یا از بین بردن انرژی معلم تاثیرگذار باشد، اما گاهی در برخی مناطق نگاه و رفتار مسوولان در شان یک معلم به خصوص معلم منتخب و برجسته در زمینه­ های مختلف مانند مسابقات علمی ورزشی، جشنواره­ ها نیست و همین عوامل باعث از بین رفتن انگیزه و انرژی معلمان فعال می­ شود.

به عقیده اسمعیل لو، اولین راه ترغیب معلمان به فعالیت های فوق برنامه هم ایجاد انگیزه است، وقتی معلمان انگیزه لازم را داشته باشند نیروهای فعالی می‌شوند که باید حمایت شود تا هر چه بیشتر کارایی خود را نشان دهند.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های عصر کنونی آموزش است، گفت: آموزش ریاضیات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، سطح پایین درگیری دانش‌آموزان با ریاضیات برای مربیان بین المللی چالش بزرگی است، به نظر می‌رسد استفاده از ظرفیت ­های فناوری در آموزش ریاضی بتواند کاستی­ های آموزش سنتی را جبران و در پیشبرد اهداف یادگیری موثر باشد.

 به گفته این معلم، با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها ثابت شد که فناوری و آموزش مبتنی بر آن حتی اگر به عقیده برخی افراد سازنده نباشد معلمان، مدرسان و فعالان حوزه­ آموزش مجبور هستند که به دانش استفاده از آن مجهز باشند تا بتوانند در چنین موقعیت ­هایی اضطراری از آن استفاده بهینه را داشته باشند.

اسمعیل لو با تاکید برعلاقه دانش اموزان به یادگیری توام با فن آوری‌های جدید و محتواهای دیجیتال گفت: وقتی دانش آموزانم با مفاهیم ریاضی به صورت انیمیشن یا در قالب نرم افزار مواجه می‌شدند برایشان تازگی و هیجان داشت و حتی ضعیف ترین دانش آموزان هم مشتاق به دیدن محتوا بودند و این به نظرم دستاورد خوبی بود.

این معلم خویی با بیان اینکه تمامی معلمان در ایام کرونا ایثارگری های بسیاری داشتند، ادامه داد: همه معلمان شایسته تقدیر هستند ولی فداکاری‌های آنان به علت برخی شرایط حاکم در مدارس و شیوه تحصیل مجازی در جایی ثبت نشده است.

در پایان این گفت و گو این معلم منتخب از رسانه ها خواست توجه بیشتری به ثبت جلوه‌های ایثار و تلاش معلمان استان در راستای آموزش دانش آموزان در ایام شیوع کرونا داشته باشند تا این تجربیات در آینده چراغ هدایت و راهنمایی برای معلمان و دانشجو معلمان باشد.

به گزارش ایرنا، همزمان با هفته گرامیداشت مقام معلم، ۱۱۳ جلوه ویژه معلمی (معلمان نمونه) در مناطق ۲۴ گانه آموزش و پرورش استان مورد تجلیل قرار می‌گیرند که از این تعداد ۱۲ معلم به مرحله کشوری راه یافته‌اند.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی امسال هزار و ۸۵۹ نفر در برنامه شناسایی جلوه های ویژه معلمی استان آذربایجان غربی شرکت کردند که از منتخبان در آیین استانی هفته معلم تجلیل خواهد شد.

تدریس در فضای مجازی، ارتباط با اولیای دانش آموزان، استفاده از فناوری نوین، تشکیل جلسه برای والدین، تولید محتوای آموزشی الکترونیکی، ارتباط مستمر با گروه های آموزشی، خلاقیت آفرینی در فرآیند یادهی و یادگیری و کمک گرفتن از دانش آموزان در کلاس در قالب طرح همیار معلم و بهره مندی از کمک والدین در جریان آموزشی کلاس از جمله محورهای طرح جلوه های ویژه معلمی در زیست بوم جدید است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha