معادن مرمریت گرمه خراسان شمالی بدلیل نبود بهره وری تعطیل شد

بجنورد- ایرنا- معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: تاکنون ۱۰معدن مرمریت شهرستان گرمه بدلیل نبود بهره وری مناسب و فرآوری مناسب تعطیل شده اند و لازم است تا سرمایه گذار برای فرآوری از این محصول جذب شود.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی، علی اصغر رضا زاده نبود واحدهای فرآوری را مهمترین عامل این مشکل عنوان کرد و افزود: در حال حاضر مواد خام سنگ مرمریت از معادن این شهرستان برای فرآوری به استان های خراسان رضوی و اصفهان ارسال می شود که برای بهره بردار به صرفه نیست.

وی تصریح کرد: طی ۲سال گذشته برای یکی دیگر از معادن مرمریت استان پروانه اکتشاف صادر شد که با وجود سرمایه گذار چینی این معدن بدلیل شیوع ویروس کرونا و امتناع از سرمایه گذاری تعطیل شد.

رضازاده با بیان اینکه معادن خراسان شمالی ماشین آلات مورد نیاز را برای استخراج در اختیار ندارند، گفت: معادن استان برای تهیه ماشین آلات نیاز به تسهیلات دارند ولی بانک ها در این زمینه کوتاهی می کنند و پروانه بهره برداری معادن را به عنوان وثیقه نمی پذیرند و دست معدن کاران از تسهیلات بانکی کوتاه است.

به گزارش ایرنا، بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۶۸ ماده معدنی در کشور شناسایی شده است که ۲۸ مورد آن در خراسان شمالی نیز یافت می‌شود؛ استانی که با توجه به گستره و جمعیت کمتر آن در مقایسه با سایر استان‌های کشور باید از نظر درصد بهره‌مندی از مواد معدنی در جایگاه بالایی قرار داشته باشد.

براساس آمارهای رسمی سالانه فقط پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن ماده معدنی از معادن خراسان شمالی استخراج می‌شود و از  ۲۵۰ معدن ثبت شده، کمتر از نیمی از آن‌ها فعال و مابقی غیرفعال است.

این اعداد و ارقام نشان می‌دهد؛ خراسان شمالی دارای ظرفیت عظیم معدنی بوده که در صورت استفاده صحیح از آن می‌توان اقتصاد استان را با پیشرفت چشمگیری مواجه کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha