۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۱۲
کد خبر: 84739534
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معلم، مجازی یا حضوری پرچمدار تعلیم و تربیت در کشور

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۱۲
کد خبر: 84739534
معلم، مجازی یا حضوری پرچمدار تعلیم و تربیت در کشور

قرچک - ایرنا - کسانی که ثابت کردند چه در فضای مجازی و کلاس‌های حضوری پرچم‌داران تعلیم و تربیت هستند و بدون وجود آنان، آموزش و پرورش معنایی ندارد.

به گزارش ایرنا، معلمان در نظام آموزش و پرورش کشور، تا پیش از آن که دارای ۲۰ سال سابقه شوند، موظفند ۲۴ ساعت یعنی چهار روز در هفته در مدارس حضور داشته باشند.

ساعت کاری معلمان در شیفت اول مدارس ۲ نوبته، از ۷ و ۳۰ دقیقه آغاز شده و تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه ادامه دارد و در نوبت دوم، از ساعت ۱۳ تا ۱۸ به مدت پنج ساعت، ادامه پیدا می‌کند، اما شیوع ویروس کرونا، دنیای معلمی را نیز خلاف آن چه عموم مردم تصور کردند رقم زد و معلمان به نیروهایی تبدیل شدند که نه تنها ۲۴ در هفته که در ۲۴ ساعت شبانه روز مجبور شدند تا اطلاعات لازم را در فضای مجازی بارگذاری  و فضای کلاس و ارتباط با دانش‌آموز را به صفحه‌های چند اینچی گوشی‌های هوشمند خود تبدل کنند.

قصه دوران کرونایی مدارس 

از دوم اسفند سال ۱۳۹۸  نخستین جایی که برای مقابله با همه‌گیری کرونا تعطیل شد، مدارس بود، و این سرآغاز داستان معلمان سراسر کشور بود که نقش پررنگ خود را در به حرکت در آوردن چرخ‌های تعلیم و تربیت در فضا و دنیایی جدید به نمایش بگذارند.

گچ، تخته سیاه، ماژیک، تخته سفید، دفتر حضور و غیاب مدرسه، لیست نمرات و ضربه زدن‌های معلم بر روی میز برای آن که دانش‌آموزان حواسشان را به درس جمع کنند، به کلیک، لایک، اعلام حضور، کامنت، ریپلای، پی وی(خصوصی) و صدای ضبط شده تبدیل شد.

با روی فعال شدن نرم‌افزار شاد و فضای مجازی، ساعت کار معلمان نیز تغییر کرد، دیگر زمان درس دادن به ساعات رسمی کار محدود نمی‌شد و فرقی بین روزهای عادی کاری و تعطیلی حتی تعطیلات رسمی وجود نداشت و در تمام این لحظات، این معلمان بودند که زمان، انرژی، تمرکز، سلامتی و بینایی خود را به روی صفحات تلفن همراه خود صرف می‌کردند.

اگر در شروع کلاس‌های درس، برخی از اولیاء برای دانش‌آموزان در گروه‌های درس اعلام حضور می‌کردند و گاه حتی به جای آنان امتحانات برخط را پاسخ می‎‌دادند، این معلمان بودند که علاوه بر وظیفه خود، نقش تمامی اعضای کادر مدرسه را بر عهده داشتند، مدیریت می‌کردند، به جای معاونین نظم می‌بخشیدند، نماینده کلاس بودند و نقش معلمی خود در فضایی که تا آن زمان برای هیچ کس شناخته شده نبود، ایفا می‌کردند.

کرونا البته یک فرصت بزرگ نیز برای جامعه فرهنگیان محسوب می‎‌شد

کرونا البته یک فرصت بزرگ نیز برای جامعه فرهنگیان محسوب می‎‌شد و در این مدت خانواده‌ها بیش از گذشته، به اهمیت نقش معلمان در تعلیم و تربیت فرزندان خود پی بردند، خانواده‌هایی که ۲ سال مجبور بودند در هر شرایط فرزندان را در منزل نگاه دارند، به آنان در یاد گرفتن دروس کمک کنند و آخر سر این جمله را همگی به زبان بیاورند که " خدا کند که هر چه زودتر، این مدرسه ها باز شود".

شیوع ویروس کرونا و آموزش‌های مجازی معلمان را صاحب عینک یا آنان را  به دردهای مزمن گردن ناشی از فعالیت تلفن‌های همراه مبتلا کرد.

اینکه پس از ۲ سال تعطیلی و باز بودن نصفه ونیمه مدارس، از ۱۴ فروردین امسال کلاس‌های درس حضوری با حداکثر ظرفیت پذیرای دانش‌آموزان بود، بیشتر به دلیل استقبال پدران و مادران از حضور فرزندانشان در مدرسه انجام شد، فرزندانی که نه تنها دچار افت تحصیلی شده بودند، که حتی بسیاری از رفتارهای اولیه اجتماعی را نیز فراموش کرده بودند.

 پس از حضوری شدن مدارس، مسئولان از نقش بالای معلمان در تربیت جامعه و لزوم توجه به شأن و شخصیت آنان به ویژه در حوزه معیشت دارند، موضوعی که جامعه اگر به درستی به آن توجه کند، قطعا آینده درخشان‌تری نصیب او خواهد شد.

نگاه خانواده‌ها به معلمان تغییر کرده است
یکی از دبیران شهرستان پاکدشت با بیان این که شیوع ویروس کرونا نگاه جامعه را نسبت به معلمان تغییر داده اظهار داشت: در شرایطی که خانواده‌ها در ۲ سال گذشته بیش از قبل به اهمیت نقش معلم در آموزش فرزندان خود پی‌برده‌اند، ولی خواسته یا ناخواسته شبکههای مجازی  و برخی رسانه ها شأن و جایگاه معلم را با مطرح کردن موضوعات حاشیه‌ای مربوط به مسائل معیشتی متزلزل کرده‌اند.

نگاه هزینه‌ای به آموزش و پرورش معلمان را در شرایط نامطلوبی قرار داده است
یکی دیگر از معلمان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تا زمانی که نگاه جامعه به معلمان، نگاه هزینه‌ای باشد، معلمان هیچ‌گاه شرایط مطلوبی را از نظر فعالیت‌های حرفه‌ای و رسیدن به حقوق حقه خود نمی‌بینند، آموزش و پرورش محل سرمایه‌گذاری و کاشت بذر پیشرفت و توسعه آینده کشور است که البته بسیاری از مسئولان این نگاه را به معلمان ندارند.

زهرا علی محمدی  تصریح کرد: طنز تلخی در ایام شیوع ویروس کرونا در فضای مجازی دست به دست می‌شد که اگر ویروس کرونا عده‌ای را نکشد، قطعا ناراحتی این که چرا معلمان به مدرسه نرفته و حقوق می‌گیرند، برخی‌ها را خواهد کشت، این نگاه طنز واقعیتی است در صورتی که بی‌شک تنها کسانی که در ایام کرونا اجازه تعطیلی آموزش را ندادند معلمان بودند.

وی افزود: تمام هزینه‌های مربوط به اینترنت از جیب معلم و با استفاده از تلفن همراه و رایانه شخصی معلمان انجام شد، در بانک‌ها و ادارات دولتی و خصوصی یا حائلی بین ارباب رجوع و کارمند ایجاد کرده‌اند یا از پذیرش افراد در اتاق کار ممانعت می‌شد ولی معلمان بدون واسطه در نزدیک‌ترین حالت ممکن با دانش‌آموزان و اولیاء آنان در ارتباط بودند و سلامتی خود را فدای راه تعلیم و تربیت آینده‌سازان ایران اسلامی کردند.
 

دلسوزی معلمان نسبت به دانش‌آموزان بیشتر از اولیاء آنان است
مدیر آموزش و پرورش شهرستان قرچک نیز در رابطه به نقش معلمان در جامعه گفت: در بسیاری از موارد، معلمان نسبت به آینده دانش‌آموزان بیشتر از اولیاء آنان دلسوزی کرده و مسائل و مشکلات آنان را پیگیری می‌کنند در حالی که ممکن است وقت کمتری برای رسیدن به درس فرزند خود داشته باشند.

رضا داورزنی افزود: معلمان کشور علاوه بر آموزش دروس، آینده سازان را برای حضور تأثیرگذار در جامعه آماده می‌کنند و تعلیم و تربیت را به عنوان ۲ بال پرواز دانش‌آموزان مورد توجه قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر معلمان از معیشت سخنی به میان می‌آورند به این دلیل است که جامعه به درستی به مشکلات آنان توجه نداشته که امید است با نگاه ویژه دولت مردمی سیزدهم به مجموعه آموزش و پرورش، این مشکلات تیز مرتفع شود.

این مسئول گفت: امروز به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که حوزه آموزش مجازی با آن روبرو بود باعث شد تا خانواده‌ها بیش از گذشته با مسئولیت‌های خطیر معلمان آشنا شوند و این اطمینان را داشته باشند که بدون معلم، تعلیم و تربیت به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.
۱۲ اردیبهشت به مناسبت سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری به عنوان روز معلم در تقویم جمهوری اسلامی ثبت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha