نظام ایده‌ها و نیازها بستر یکپارچه برای کل کشور فراهم می‌کند

تهران- ایرنا- رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، گفت: یکی از ماموریت های سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) فراهم کردن بستر یکپارچه برای سامانه های مشابه کل کشور است. برای این منظور کارگزارهای مختلف می توانند ارتباط خود را با نان به صورت ارایه وب سرویس آنلاین ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمد جواد دهقانی در آیین رونمایی از نظام ایده ها و نیازها که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهار داشت: به منظور عملیاتی کردن نظام ایده ها و نیازها، سامانه نان با آدرس الکترونیکی توسعه داده شده است. در عملیاتی کردن این طرح تلاش کردیم از فناوری های به روز در حوزه مهندسی نرم افزار، هوش مصنوعی، پایگاه داده، شبکه و امنیت بهره برده شود.

وی  ادامه داد:‌ از جمله ویژگی های سامانه که در آغاز کار جزو اولویت گروه اجرایی نان بوده، می توان مواردی مانند فراهم کردن امکان ثبت نام سریع کاربران و ثبت اطلاعات نیاز/ایده با چند کلیک، دسترسی آسان به فرم ها، امکان جستجوی ایده/نیاز در صفحات مختلف به همراه پالایش داده ها و بهره بردن از پیشنهادهای هوشمند در فرآیندهای مختلف سامانه را نام برد.

دهقانی افزود: ارایه گزارش های کاربردی در سامانه به مدیران و سایر اشخاص درگیر سازمان این امکان را می دهد تا بتوانند در لحظه تصمیم صحیح بگیرند. در سامانه نان نیز امکان گزارش گیری های شرطی و مدیریتی، نموداری، چارت ها و استفاده از ابزارهای گزارش ساز و داشبوردهای مدیریتی این امکان را به کاربران می دهد تا بتوانند در کوتاه ترین زمان، بیشترین استفاده را از اطلاعات ببرند.

رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درباره یکپارچه سازی سامانه های مشابه کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر، فرآیند جمع آوری نیازها و ایده های وزارتخانه ها، سازمان ها و انجمن های مختلف به صورت مستقل از یکدیگر انجام می شود؛ یکی از ماموریت های سامانه نان فراهم کردن بستر یکپارچه برای کل کشور است. برای این منظور کارگزارهای مختلف می توانند ارتباط خود را با نان به صورت ارایه وب سرویس به صورت آنلاین ایجاد کنند.

دهقانی درباره نظام ایده ها و نیازها، خاطرنشان کرد: نظام ملی نوآوری عبارت است از ایجاد زیست بومی که بر اساس آن، مسیر تبدیل شدن یک ایده به پدیده، محصول و ثروت به صورت نظام مند طی شود. سامانه نظام ایده ها و نیازها یکی از ابزارهای قدرتمند برای ایجاد نظام ملی نوآوری مبتنی بر ایجاد ارتباط مستقیم بین نیازهای جامعه، صنایع خصوصی، دولتی و پژوهشگران، شرکت های دانش بنیان و خلاق، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد است.

وی تصریح کرد:‌ از اهداف اصلی اجرای این طرح، علاوه بر کاربردی کردن تحقیقات مراکز علمی، برانگیختن احساس مشارکت آحاد کشور و ایجاد طوفان فکری ملی در ساختن کشور است.

دهقانی خاطرنشان کرد: مطابق بند (ه) تبصره (۹) قانون بودجه در راستای اجرایی بند (ب) ماده (۶۴) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اختصاص یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای تخصیص یافته به دستگاه‌های اجرایی به امور پژوهشی و توسعه فناوری، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مجاز است اعتبارات موضوع این ماده را از سر جمع اعتبارات هزینه‌ای استان این قانون کسر کند و با هماهنگی دستگاه های اجرایی استانی و بر اساس اولویت‌ها و سیاست های پژوهشی مصوب و نیازهای استان و در چهارچوب دستورالعمل ابلاغی سازمان برنامه و بودجه کشور که با هماهنگی وزارتخانه های علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی تدوین می‌شود، برای امور پژوهشی و توسعه فناوری به دستگاههای اجرایی استانی تعیین شده توسط آن شورا از جمله جهاد دانشگاهی اختصاص دهد.

وی گفت: شرط استفاده از اعتبارات این بند، درج اولویت‌ها، نیازها و مسائل تحقیقاتی توسط دستگاه‌های اجرایی در سامانه نظام ایده ها و نیازها در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است.

رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری با اشاره به مصوبه سیاست‌های ایجاد و ارتقای سکوهای ملی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بر اساس ماده چهار این مصوبه ایجاد ساختار نهادی برای برنامه ریزی و پیاده سازی سیاست های ابلاغی در حوزه آموزش عالی، پژوهش، فناوری و نوآوری برعهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و لذا وزارت علوم لازم است در راستای انجام تحقیقات نیاز محور نسبت به احصا و تعیین نیازها، ایده‌ها و توانمندی‌های کشور و یکپارچه سازی سامانه های موجود پژوهش، نوآوری و فناوری در حوزه مرتبط با نیازهای کشور، اقدام و نظام ایده ها و نیازها را برنامه ریزی و پیاده سازی کند.

به گزارش ایرنا، فرآیندها و برآیندهای سامانه «نان» شامل موارد زیر است:
- ایجاد طوفان فکری در کمک به حل مسائل کشور و جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌ها در اجرای طرح‌های کلان
- ارتباط با ساختار سیستم ثبت اختراعات و بورس ایده
- انجام تحقیقات نیاز محور
- آگاهی، طبقه‌بندی و اولویت‌بندی نیازهای واردات (گمرک)، صنعت، دولت، جامعه و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها
- افزایش اعتماد صنعت، دولت و جامعه به علم و دانش و ایجاد مطالبه اجتماعی ارتباط با دانشگاه‌ها
- تدوین نظام مند و پویای اولویت‌های تحقیقاتی و ترسیم نقشه جامع نیاز – توانمندی، صنعتی – دانشگاهی کشور
- امکان رویت، تحلیل، نقد و بهره گیری ایده – نیازها توسط عموم مردم و پایش و رتبه بندی پژوهشگران

سامانه نظام ایده‌ها و نیازها با نام اختصاری نان امروز با حضور وزیر علوم و برخی روسای دانشگاه های بزرگ کشور در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha