۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۱۴
کد خبر: 84737415
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روایت رسانه آمریکایی از زمزمه‌های حمله اتمی روسیه به اروپا

تهران- ایرنا- نشریه نیوزویک در گزارشی با اشاره به محتوای یک برنامه تلویزیون دولتی روسیه نوشت: مهمانان و میزبانان این برنامه خبری بر سر حمله اتمی به اروپا به ویژه انگلیس که از حامیان اصلی اوکراین در جنگ با روسیه است تبادل نظر می کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از نشریه نیوزویک، یک برنامه خبری در تلویزیون روسیه چشم‌انداز حمله اتمی را به اروپا به بحث گذاشته و یکی از مهمانان حاضر در این برنامه پیشنهاد حمله اتمی مسکو را به انگلیس به دلیل حمایت هایش از اوکراین داده است.

این نشریه آمریکایی در گزارشی که در تارنمای خود منتشر کرده نوشت: تلویزیون روسیه اغلب درباره اینکه جنگ فراتر از اوکراین گسترش می‌یابد، بحث می کند و ایده جنگ حتمی علیه اروپا و جهان را ترویج می‌کند. به ادعای این رسانه، شبکه‌های خبری روسیه اساسا به دلیل پخش لفاظی‌های تند برای توجیه حمله روسیه به اوکراین شناخته می شوند.

«الکسی ژوراولیوف» رئیس حزب سیاسی ملی گرای "رودینا" روز پنجشنبه در برنامه ۶۰ دقیقه شبکه یک تلویزیون روسیه گفت: یک "موشک سرمت" کافی است که جزایر انگلیس دیگر وجود نداشته باشد.

«اولگا اسکابییوا» مجری این برنامه در واکنش به اظهارات این سیاستمدار روس گفت: اما برنامه جدی است و ژوراولیوف هم با قطع سخنان مجری تاکید کرد: من این را جدی می‌گویم.

نیوزویک در ادامه این گزارش افزود: هفته گذشته، روسیه موشک بالستیک قاره پیمای سرمت را با قابلیت حمل کلاهک هسته ای آزمایش کرد که به "شیطان ۲" نیز معروف است. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه هم در پی این آزمایش موشکی خاطرنشان کرد که موشک سرمت دشمنان خارجی مسکو را به اندیشیدن بیشتر وادار خواهد کرد.

به ادعای این رسانه آمریکایی، ژوراولیوف در این برنامه تلویزیونی موضوع حمله اتمی به انگلیس را در پی پخش کلیپی از تلویزیون انگلیس مطرح کرد. «جیمز هیپی» وزیر نیروهای مسلح انگلیس در این کلیپ بر حمایت نظامی لندن از کی‌یف برای کمک به اوکراین با هدف مقابله با تهاجم روسیه اشاره کرد.

هیپی در هفته جاری هم حملات نظامی اوکراین برای ایجاد اختلال در خطوط تدارکاتی در روسیه را بخشی «مشروع» از جنگ اعلام کرد. اما مسکو، انگلیس را به تحریک اوکراین برای حمله به خاک روسیه متهم کرده است.

«اوگنی پوپوف» میزبان دیگر این برنامه با اشاره به اینکه انگلیس هم سلاح هسته ای دارد، خاطرنشان کرد که در صورت حمله اتمی به اروپا، هیچکس در این جنگ زنده نمی ماند.

پوپوف خطاب به این سیاستمدار روس افزود: وقتی پیشنهاد حمله با سرمت را می‌دهید، متوجه هستید که در چنین حمله ای هیچ کس زنده نمی ماند؟ هیچ‌ موجودی بر روی کل این سیاره.  

اما ژوراولیوف که نسبت به اظهارات دیگر میزبان برنامه خونسرد به نظر می رسید، اضافه کرد: ما این حمله را بدون هیچ گونه تعصب و پیش فرضی آغاز می کنیم.

ژوراولیوف ادامه داد: از آنجایی که ما در مورد سرمت صحبت می کنیم، این سوال مطرح می شود که آیا آنها می توانند آن را ساقط کنند؟ این نوع موشک قابل رهگیری نیست، بنابراین توانایی انگلیس محدود است.

سپس دیگر مجری برنامه به بررسی زمان لازم برای حرکت موشک از منطقه محصور روسیه در کالینینگراد به برلین، پاریس و پایتخت انگلیس پرداخت و همزمان هم یک نقشه گرافیکی روی صفحه نمایش داده می شد و نشان داد که زمان لازم برای رسیدن موشک سرمت به لندن ۲۰۲ ثانیه است.

جولیا دیویس روزنامه‌نگار انگلیسی و ناظر رسانه‌های روسی، این کلیپ پخش شده در برنامه تلویزیونی روسیه را توییت کرد و نوشت که روسیه «به تهدید حملات هسته‌ای علیه کشورهای غربی ادامه می‌دهد و به شدت تلاش می‌کند آنها را از ادامه کمک به اوکراین بازدارد».

دیویس افزود: اما به عنوان یک نکته جانبی، واکنش اسکابییوا مجری تلویزیون دولتی روسیه است که به نظر نمی رسد مشتاق مرگ برای میهن باشد و همزمان با یک قانونگذار دست به اسلحه بحث می کند.

این مجری یکی از چهره های اصلی تلویزیون دولتی روسیه است که اظهاراتش به تشدید خصومت ها در جنگ اوکراین قابل توجه بوده است. در هفته جاری وی در اظهاراتی گفت: یا در اوکراین شکست می‌خوریم، یا جنگ جهانی سوم آغاز می‌شود. به نظر من جنگ جهانی سوم واقع‌بینانه‌تر است.

بحث رسانه ای بر سر احتمال وقوع جنگ هسته ای از سوی مسکو در حالی است که «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که ادعاهای کشورهای غربی مبنی بر اینکه روسیه تهدید به آغاز جنگ هسته‌ای می‌کند صحت ندارد و کرملین به دنبال شروع چنین جنگی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در حساب خود در تلگرام نوشت: مقامات غربی با اتکا به بدترین روش‌های انتشار اطلاعات نادرست و به صورت هماهنگ، به رسانه‌ها روایتی جعلی درباره تهدیدات هسته‌ای از سوی مسکو ارائه می‌دهند.

زاخارووا افزود: در واقع، روسیه خطرات موجود در این زمینه را درک می‌کند و ما حتی نمی‌توانیم به جنگ هسته‌ای فکر کنیم.

«دیمیتری پولیانسکی» معاون سفیر روسیه در سازمان ملل هم در جلسه کمیسیون خلع سلاح گفت که بر خلاف گمانه زنی‌ها، استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای فقط در واکنش به استفاده از سلاح هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی علیه مسکو و متحدانش است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha