حوزه علمیه راهبردهای کلانی را برای حمایت از نخبگان دارد

قم - ایرنا - مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در سال‌های اخیر راهبردها و رویکردهای کلانی درحوزه جهت حمایت از نخبگان در پیش گرفته شده است گفت: تلاش ما این است که با بهره‌گیری از اندیشه‌های امامین انقلاب رویکرد نظام‌مند، جامع و راهبردی داشته باشیم.

به گزارش روز جمعه مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در نشست صمیمانه با نخبگان جوان و استعدادهای برتر حوزه اظهار داشت: اگر خطا و اشتباهی در کار نخبگان باشد پیامدهای آن هم نسبت به خطاهای سایر افراد جامعه دوچندان است.

وی اخلاق فرزانگی را از لوازم نخبگی دانست و گفت: این موضوع فصل مهمی است که باید از سوی نخبگان مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که اگر کسی بخواهد به وظایفی که از سوی خداوند به او واگذار شده‌است جامه عمل بپوشاند، باید اخلاق فرزانگی را در وجود خود پرورش دهد.

مدیرحوزه‌های علمیه تصریح کرد: نخبه هم پیشاهنگ و هم نقاد است، فرد فرزانه در عین حال که نقاد است متواضع، فعال، پرکار و جهادی است. 

وی با اشاره به تعاریف گوناگون فرزانگی افزود: این مفهوم را باید در نگاه‌های مختلف دینی بویژه از منظر اخلاق اسلامی شناخت.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان داشت: همه ما و نهادهایی که دارای امکاناتی هستند وظیفه ریل‌گذاری برای اثربخشی نخبگان را برعهده داریم، اما این حمایت‌ها و ریل‌گذاری‌ها تنها تجهیزاتی برای ظهور و بروز نخبگان هستند و وظیفه اصلی بر عهده خود این افراد است تا رسم فرزانگی را در وجود خود رشد دهند.

وی گفت: در سال‌های اخیر راهبردها و رویکردهای کلانی در حوزه جهت حمایت از نخبگان در پیش گرفته شده‌است.

اعرافی تصریح کرد: تلاش ما این است که با بهره‌گیری از اندیشه‌های امامین انقلاب رویکرد نظام‌مند، جامع و راهبردی داشته باشیم.

وی با تاکید بر میراث گرانبهای حوزه بیان داشت: وسواس در مراقبت از این میراث و درعین حال نوآوری و نواندیشی درحوزه های علمیه از لوازم امروز این نهاد علمی و فرهنگی است.

وی گفت: مردمی و انقلابی بودن حوزه‌های علمیه در طول تاریخ همواره مورد توجه بزرگان حوزه بوده و هست، خروجی محور بودن حوزه و رویکرد جهانی و بین المللی داشتن نیز از دیگر اصول حوزه پویا و فعال است.

وی ادامه داد: نخبه‌گرایی و اعتماد به میدان و اقشار پیشگامی که کمتر درگیر حواشی و امور دست و پاگیر هستند از دیگر راهبردهای محوری در حوزه های علمیه می‌باشد.

عضو شورای عالی حوزه، وجود زیرساخت‌های مناسب برای حضور حوزه در عرصه‌های مختلف را از مسائل مهم امروز حوزه برشمرد و خاطرنشان کرد: در طراحی اسناد و در برنامه پنج ساله حوزه حدود ۲۰۰ برنامه تحولی وجود دارد که بخش مهمی از آن ها معطوف به زیرساخت های حضور در صحنه می‌باشد.

وی گفت: درختواره دانشی حوزه با تمام نقدهایی که بر آن می‌تواند وجود داشته باشم شاهراهی برای تحول در علوم حوزه است.

 اعرافی بیان داشت: ظرفیت سنتی حوزه در عین حفظ آن باید به سمت رویکردهای جدید امتداد یابد، راه‌اندازی دفتر فقه معاصر یکی از حرکت‌های عملی در این راستا است.

وی ضمن تاکید بر لزوم نقدپذیری مدیران حوزوی افزود: باید از نقد و انتقادها استقبال نماییم تا بتوانیم در انجام مسئولیت‌ها موفق تر عمل کنیم.

وی گفت: به زودی و پس از چهار سال تلاش نسخه نهایی طرح آمایش ظرفیت های حوزه منتشر خواهد شد؛ این موضوع به کارهای متنوع حوزویان انسجام خواهد بخشید.

مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر برنامه‌های مشترک حوزه با دیگر نهادهای آموزشی و فرهنگی کشور گفت: در این زمینه و در نهادهایی همچون وزارت آموزش و پرورش اجرا و عمل هم آغاز شده است.

وی با اشاره به ستاد حوادث غیرمترقبه حوزه ادامه داد: ما اعلام کردیم دست اعضای این ستاد را می‌بوسیم و در مواقع لازم از فعالیت‌های آنان حمایت می‌کنیم.

 اعرافی خاطرنشان کرد: در عرصه بین‌الملل تعامل‌های خوبی در سطوح بالا بین حوزه علمیه قم با نهادهای علمی و دینی دنیا ایجاد شده است.

وی افزود: حضور و نقش.آفرینی حوزه در صحنه تدوین اسناد کلان نظام اسلامی یکی دیگر از فعالیت های این نهاد دینی در سال های اخیر بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه خروجی شایسته برای تلاش‌های نخبگان حوزه را در عرصه‌های کلان نظام و جامعه اسلامی دانست و گفت: نخبگان، ممتازان و اساتید جوان ما باید به آفاق بلندی بیاندیشند و در عین حال از بنیان های علمی قوی حوزوی غافل نشوند.

وی گفت: در بخش تولید محتوی برای فضای مجازی حمایت‌هایی را در نظر گرفته ایم که امسال اجرایی خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: راه‌اندازی مرکز رشد حوزه یکی دیگر از اقدام‌هایی است که نیازمند مشارکت نخبگان حوزوی می‌باشد.

وی با تاکید بر وجود ظرفیت‌ها و فرصت‌های حمایتی در مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه عنوان داشت: در این مرکز ده ها ظرفیت وجود دارد که باید نخبگان و کانون های نخبگانی به سمت آن ها رفته و از آن ها بهره‌گیری کنند

 اعرافی گفت: ۱۰۰ شاخص مختلف را برای گنجاندن در نظام کمک هزینه‌های هدفمند می‌توانیم به مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ارائه دهیم تا این حمایت‌ها به شکل دقیق‌تری انجام گیرند.

۳ هزار استعداد برتر حوزوی شناسایی شد

رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه نیز گفت: تاکنون بیش از سه‌هزار تَن استعداد برتر در حوزه‌های علمیه مورد شناسایی واقع شده‌اند، در بخش برگزیدگان که شامل افراد فعال بالای ۴۰ سال در عرصه‌های تحصیل، تدریس و مدیریت نیز افرادی زیادی شناسایی شده اند که در سال جاری مورد تکریم واقع خواهند شد.

حجت‌الاسلام سید علی عماد افزود: بر پایه دغدغه سالیان درازی که از سوی مراجع تقلید به‌ویژه رهبر معظم انقلاب مطرح می‌شد مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه راه‌اندازی شد.

وی افزود: یکی از قلمروهای اجرایی این مرکز شناسایی نخبگان و تکریم مفاخر حوزوی است. 

وی ورود جدی و انگیزه مند معاونت های مختلف و دستگاه های پیشران در افزایش انگیزه نخبگان را امری لازم دانست و گفت: خوشبختانه امروز برای ایجاد وحدت رویه و اجرای برنامه های منسجم آمادگی معاونت های مختلف حوزه وجود دارد.

رئیس مرکز نخبگان حوزه تصریح کرد: شناسایی رویدادهای نخبگانی یکی دیگر از قلمروهای فعالیت مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه است.

وی با اشاره به لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های جامعه نخبگانی در حل مسائل روز جامعه اسلامی افزود: در این زمینه فعالیت‌هایی انجام گرفته است اما همچنان با حد مطلوب فاصله داریم، خوشبختانه از سوی مراکزی همچون مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و دفتر تدوین متون درسی حوزه همکاری‌هایی را شاهد بوده‌ایم و زمینه‌هایی نیز در عرصه‌های بین‌الملل و رسانه برای استفاده از ظرفیت نخبگان حوزوی ایجاد شده است.

مدیر موسسه مطالعات انقلاب اسلامی هم گفت: این موسسه اقدام به تولید و نشر پایان نامه‌های مرتبط با شخصیت و اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی کرده‌است.

حجت‌الاسلام مهدی گرامی پور افزود: پویش آموزشی-پژوهشی کتاب غنا و موسیقی یکی از فعالیت‌های مؤسسه بوده‌است که با ثبت نام ۲۵۰ تَن در مرحله اولیه مواجه بود و حدود ۳۰ تَن از آنها به مرکز امور نخبگان حوزه معرفی شدند.

 وی خاطرنشان کرد: طرح مدرسه انقلاب اسلامی با موضوع‌هایی همچون آشنایی با آثار مقام معظم رهبری و مطالعه کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی از دیگر طرح های موسسه بوده‌است.

گرامی‌پور درس‌نامه انقلاب اسلامی را از منابعی دانست که جای خالی آن در میان متون درسی حوزه محسوس است.

وی تصریح کرد: برگزاری سه دوره تربیت مدرس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن یکی دیگر از فعالیت‌های موسسه بوده که تاکنون موفق به تربیت ۱۲۰ مدرس در این راستا شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha