همت مسوولان در رفع بلاتکلیفی از قلعه وکیل‌آباد مشهد

مشهد-ایرنا- مسوولان استان خراسان رضوی با همراهی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، روز پنجشنبه برای پایان دادن به بلاتکلیفی مالکیت واحدهای مسکونی در "قلعه وکیل‌آباد" مشهد و بررسی مشکلات ساکنان این محله فرسوده، از این منطقه بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در پی مراجعات مکرر ساکنان محله "قلعه وکیل‌آباد" و درخواست آنان مبنی بر تعیین تکلیف مالکیت واحدها و رفع مشکلات آنها با معارضین، به همراه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، فرماندار مشهد و یکی از اعضای شورای شهر امروز در این منطقه حضور یافتند.

آنان طی نشستی با معتمدین محله قلعه وکیل آباد در جریان مشکلات و دغدغه های آنان در خصوص اسناد مالکیت واحدهای مسکونی، طرح تفصیلی، کمبود فضاهای خدماتی مانند مسجد و مدرسه و معارضین قرار گرفته و راه حل هایی برای آن ارایه دادند و سپس بازدیدی از بخشهای مختلف محله قلعه وکیل آباد داشتند و به درددل مردم و دغدغه‌های آنان گوش سپردند.

محله قلعه وکیل‌آباد مشهد هفت هزار نفر جمعیت در قالب ۵۰۰ خانوار دارد که در یکهزار و ۲۰۰ پلاک مسکونی ساکن هستند، از سالهای گذشته نسبت به برخی پلاکها در این منطقه از سوی نهادهایی ادعاهای حقوقی وجود دارد و این موضوع مانع از توسعه اماکن مسکونی در  آنجا شده است.

همت مسوولان در رفع بلاتکلیفی از قلعه وکیل‌آباد مشهد

مشکل ۲۰ ساله "محله قلعه وکیل‌آباد"

عضو شورای شهر مشهد در حاشیه این بازدید گفت: اکنون قریب ۲۰ سال است که محله "قلعه وکیل آباد" گرفتار مسایل و مشکلات حقوقی و مالکیتی است که البته مشابه مسائل این منطقه در محلات "آبکوه" و "حر عاملی" مشهد نیز وجود دارد.

مجید طهوریان عسگری افزود: اعضای دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد به جد دنبال تدوین برنامه‌ای است که معضلات و مشکلات چندین ساله این شهر را تعیین تکلیف کند و طی هفت تا هشت ماه گذشته که کار خود را آغاز کرده، حداقل من چندین مرتبه به محله "قلعه وکیل آباد" آمده و مشکلات ساکنان آن را بررسی کرده‌ام.

وی بیان کرد: محله "قلعه وکیل آباد" با چند مشکل از جمله مالکیت خانه و ریزپلاکها برخوردار است که برای حل این مشکلات نیاز به یک سری موتورهای پیشران و جهشی است.

عضو شورای شهر مشهد گفت: در صورتی که مردم محله "قلعه وکیل آباد" اعلام کنند که به چه خدماتی نیاز دارند، شورای شهر برای افزایش سرانه خدماتی آنها حداقل ۱۰ میلیارد تومان تا پایان سال به این محله تزریق خواهد کرد تا وضعیت برخی از سرانه‌ها به سمت مطلوب بودن پیش رود.

وی بیان کرد: بعد از بهبود وضعیت سرانه خدماتی این محله با کمک مجموعه استانداری و فرمانداری مشکلات مربوط به اسناد مالکیت واحدهای مسکونی این منطقه و پلاکها حل شده و طرح تفصیلی برای واقعی‌شدن نیازهای مردم بروزرسانی خواهد شد.

همت مسوولان در رفع بلاتکلیفی از قلعه وکیل‌آباد مشهد

طرح تفصیلی و اسناد مالکیتی، دو مشکل اصلی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: "قلعه وکیل آباد" به عنوان یکی از مناطق اصیل با ساکنین قدیمی شهر مشهد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

جواد خدایی افزود: خوشبختانه طی سالهای گذشته تصمیماتی اتخاذ شد تا امکان مشارکت مردم برای نوسازی این محدوده فراهم شود اما به دلیل مشکلاتی که در اسناد مالکیتی ساکنان وجود دارد، تعیین تکلیف بسته مالکیتی این بخش متوقف بوده است.

وی بیان کرد: موضوع اسناد مالکیتی خانه های محله "قلعه وکیل آباد" امروز طی نشستی با حضور نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر و برخی مسوولان شهرداری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد ظرف یک ماه آینده با مشارکت اهالی منطقه و جمعی از ساکنین آن که شناخت کامل نسبت به مشکلات محله دارند، همه موارد و مسایل مربوطه جمع‌بندی شده و گزارش نهایی آن به استانداری اعلام شود.

وی اظهار داشت: گزارش نهایی ساکنین "قلعه وکیل آباد" به حل مشکلات و مسائل مربوط به نوسازی، مالکیت و گفتگو با معارضین در اراضی محله کمک خواهد کرد تا شرایط به نفع ساکنین در منطقه ای که محدودیتهای ویژه ای دارد، تغییر کرده و از این بلاتکلیفی خارج شود.  

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: بخش اصلی مشکلات محله "قلعه وکیل آباد" مربوط به اسناد مالکیتی است، زیرا در این منطقه ساکنین قدیمی هستند که زمینهای در اختیار آنها دارای معارض بوده و باید تعیین تکلیف شود که البته شهرداری نیز ممکن است نتواند پاسخ کاملی به این شرایط بدهد.

خدایی گفت: پیش‌تر قرار بوده که در این محله ساخت و ساز در قطعات ۲ هزار مترمربعی انجام گیرد، اما هم اینک میانگین پلاک هر خانه به ۱۰۰ مترمربع کاهش یافته است، ساکنین فعلی در اسناد مالکیت که در گذشته برای این اراضی صادر شده، سهمی نداشته اند، در طرح جدید تفصیلی به خانه های پلاک‌دار به وسعت ۱۰۰ مترمربع به بالا نیز اجازه ساخت می دهند.

وی ادامه داد: ممکن است در جریان اجرای طرح تفصیلی برای محله "قلعه وکیل آباد" در تعریض معابر یا شرایطی که بوجود می آید، امکان ساخت و ساز برای مردم فراهم نشود لذا برای رفع بلاتکلیفی ساکنین این منطقه نیاز به یک اقدام چند وجهی است که امیدواریم ظرف یکی دو ماه آینده مشکل را برطرف کنیم.

خدایی افزود: مردم ساکن محله "قلعه وکیل آباد" نیز نسبت به طرح تفصیلی موجود و تعریض معابر و تعداد طبقه هایی که می خواهند به واحد مسکونی خود اضافه کنند، درخواستها و نکات قابل توجهی دارند که باید ظرف یک ماه آینده مسائل خود را جمع بندی کرده و ارایه دهند تا بتوان با مشارکت اهالی مشکلات را حل و ساکنین را از بلاتکلیفی نجات داد.

وی اظهار داشت: ساکنین می توانند مشکلات خود را چه در بخش اسناد مالکیتی و چه در خصوص شرایط ساخت اعلام کنند تا اگر نیاز به اتخاذ تصمیماتی در سطح مدیریتی استان بود، بتوان آنها را اتخاذ و در سریع‌ترین زمان ممکن حل کرد، چراکه مقدمه حل این مشکلات فراهم شده است.

همت مسوولان در رفع بلاتکلیفی از قلعه وکیل‌آباد مشهد

کمبود مکانهای خدماتی از مشکلات ساکنان قلعه وکیل‌آباد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: ساکنین محله "قلعه وکیل آباد" از امکانات خدماتی مانند مدرسه، مسجد و درمانگاه نیز محروم هستند و باید نیاز این محله با جمعیت هفت هزار نفری برطرف شود.

حجت الاسلام "نصرالله پژمانفر" افزود: در پیش نشست امروز با حضور فرماندار، معاون استاندار و برخی اعضای شورای شهر و شهرداری مشهد،  زمینه رسیدگی به مشکلات ساکنین این محله را برای بررسی دقیق و کارشناسی آن و رسیدن به یک راه حل مطمئن در نشست اصلی فراهم کرد تا بتوان در ماه آینده تصمیم نهایی را برای حل مشکلات این منطقه اتخاذ نمود.  

وی اظهار داشت: باور داریم که مشکلات محله "قلعه وکیل آباد" مشهد با مشارکت و همراهی مردم منطقه که جزو ذینفعان این موضوع هستند، قابل حل خواهد بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha