ارتقای ۷ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری

تهران- ایرنا- رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از ارتقای ۷ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری خبر داد و گفت: هرساله نزدیک به ۱۳۰ کشور جهان براساس حدود ۸۰ شاخص در حوزه‌های مختلف اقتصادی و علمی رتبه‌بندی می‌شود و در یک سال گذشته رتبه ایران از پله ۶۷ به ۶۰ ارتقا یافت.

سید محمدعلی میرطاهری روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری اظهارداشت: ایران در شاخص سرانه علایم تجاری ثبت شده در کشور رتبه یک، در شاخص سرانه طرح‌های صنعتی ثبت شده در کشور رتبه ۱۴، در شاخص سرانه اختراعات ثبت شده در کشور رتبه هفت و در شاخص سرانه درخواست‌های ثبت اختراع تحت سیستم PCT، رتبه ۴۴ را به دست آورده است.

وی خاطرنشان کرد: هرگاه سخن از دارایی به میان می‌آید ناخودآگاه ذهن انسان به سمت مصادیق عینی مالکیت همچون پول، زمین و کالا سوق پیدا می‌کند، این در حالی است که در دنیای امروز نوع دیگری از مالکیت مورد توجه قرار گرفته است که به مراتب از دارایی‌های ملموس پر اهمیت‌تر بوده و از آن با عنوان مالکیت فکری یاد می‌شود.

میرطاهری با بیان اینکه به طور سنتی دارایی‌های فیزیکی بخش عمده‌ای از دارایی‌های صاحبان کسب و کارها و صنعتگران محسوب و تا حد زیادی به عنوان عامل رقابتی در بازار در نظر گرفته می‌شوند، گفت: در چند دهه اخیر علم و دانش و در سایه آن تکنولوژی، مسیر تحول صنعت را تحت تاثیر قرار داده و جنبه‌های جدیدی در آن ایجاد کرده است.

رئیس مرکز مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه مالکیت‌های نامحسوس در حال تبدیل شدن به موضوع ارزشمندتر از دارایی‌های عینی هستند، اظهارداشت: مرکز مالکیت معنوی ۷۰ اقدام مهم و اساسی در یک سال اخیر انجام شده است.

وی با اشاره به موضوع شعار سال افزود: تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین روح تازه‌ای در کالبد اقتصاد کشور دمید.

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهارداشت: در یک سال اخیر، کارگروه ویژه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شد و میز خدمت برای فعالان اقتصادی در حوزه دانش بنیان ایجاد شد همچنین طبق مصوبه‌ای از هیات مقررات زدایی مقرر شد تا اتصال الکترونیک میان مرکز فناوری‌های ریاست جمهوری و مرکز مالکیت معنوی برقرار شود تا معرفی شرکت‌های دانش بنیان به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تسریع و ارایه خدمات تسهیل شود.

رئیس مرکز مالکیت فکری با بیان این‌که ما توانستیم مدت زمان رسیدگی به علائم تجاری را از پنج ماه به ۲۰ روز کاهش دهیم گفت: برای اولین بار توافق مشترکی با وایپو انجام دادیم تا مدرسه‌ای تابستانه در مرکز مالکیت معنوی تشکیل دهیم و برای نخستین بار متقاضیان از سایر کشورها برای شرکت در این مدرسه به ایران خواهند آمد و با اجرای این طرح امیدواریم سایر کشورها نگاه ویژه‌ای به ایران پیدا کنند. 

ایجاد پنجره تجاری سازی اختراعات
رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره اقدامات این مرکز برای تجاری سازی اختراعات گفت: در مرکز مالکیت معنوی پنجره تجاری سازی ایجاد کردیم تا مشخصات اختراعات و مخترعان مستقیم در اختیار سرمایه‌گذاران و صنعتگران قرار گیرد.

وی ادامه داد: قرار است اقدامات مشترکی در راستای تجاری سازی اختراعات با سازمان فرابورس انجام شود البته نیاز به هم افزایی و همکاری با سایر دستگاه‌ها داریم.

اجرای طرح برندسازی پسته ایرانی
میرطاهری در پاسخ به سوالی درباره اجرای طرح برندسازی پسته برای تجار ایرانی گفت: این طرح با همکاری سازمان جهانی وایپو از یک سال گذشته اجرا شده و تجار ایرانی پسته برای معرفی هر چه بهتر این محصول پرطرفدار ایرانی دوره‌های آموزشی را شرکت کرده‌اند تا پسته ایرانی را در دنیا به نحو شایسته معرفی کنند.

رتبه سوم ایران در ثبت اظهارنامه‌های علایم تجاری رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره رشد ثبت برندها گفت: طبق آمار رسمی سازمان جهانی وایپو، ایران رتبه سوم در ثبت اظهارنامه‌های علایم تجاری پس از چین و آمریکا به دست آورده است همچنین در ثبت طرح‌های صنعتی رتبه ۱۲ را کسب کردیم.

وی ادامه داد: در ثبت اختراعات نیز  ایران رتبه ۲۱ را به خود اختصاص داده است هر چند درصدد هستیم که از طریق آموزش ها این رتبه را ارتقا بخشیم.

علائم تجاری خارجی گمراه کننده ثبت نمی‌شود
رئیس مرکز مالمیت فکری در پاسخ به سوالی درخصوص ثبت علائم تجاری خارجی مثل مک‌دونالد در ایران که در گذشته نیز اختلافاتی بر سر ثبت آن وجود داشته گفت: براساس ماده ۳۲ قانون علائم تجاری، علامت‌هایی که برخلاف شئون اسلامی و گمراه‌کننده است نباید به ثبت برسد، این قبیل علامت‌ها درخواست می‌شود اما توسط کارشناسان ثبت مالکیت معنوی رد می‌شود. 

وی ادامه داد: اگر چنین علائمی هم در گذشته به ثبت رسیده باشد نسبت به ابطال آن‌ها اقدام می‌شود البته این ابطال نباید به گونه‌ای باشد که به تولید ضرر برسد.

ثبت علائم جغرافیایی و حمایت از صنایع دستی ایرانی
میرطاهری در پاسخ به سوالی درباره حمایت از صنایع دستی و برندسازی در این زمینه گفت: نشان‌های جغرافیایی به عنوان مصادیقی از مالکیت فکری مطرح هستند و در زمینه صنایع دستی، بخشی را با عنوان نشان‌های جغرافیایی داریم. نشان‌های جغرافیایی محصولاتی است که در مالکیت معنوی به ثبت می‌رسد و متعلق به یک منطقه خاص است. در این رابطه طرح مشترکی را با مرکز مالکیت فکری سوئیس برای ثبت انار ساوه، چاقوی زنجان، فرش نائین در دست انجام داریم. 

وی خطاب به اتحادیه‌های صنفی افزود: از اتحادیه‌های صنفی درخواست می‌کنیم نسبت به ثبت نشان‌های جغرافیایی محصولات استان‌های مختلف کشور  اقدام کنند زیرا ثبت علائم جغرافیایی تاثیر بسیار زیادی در تجاری‌سازی دارد.

مخترعان جوان تقدیر می‌شوند
رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: مخترعان جوان ۱۵ تا ۲۴ سال براساس نظر هیات داوران در مراسمی با حضور معاون رییس قوه قضاییه روز شنبه دهم اردیبهشت تجلیل می‌شوند.

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha