مهدی میقانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: یکی از مهمترین مباحث در راستای ایمن سازی حمل و نقل جاده ای جایگزینی خودروهای فرسوده و مستهلک است که برای رفع این چالش باید چاره اندیشی کرد.
وی اظهارداشت: از مجموع ۵۷۸ دستگاه ناوگان مینی بوسرانی فعال بین شهری گلستان ۴۹۰ دستگاه فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد.
وی خاطرنشان کرد: در ناوگان مسافربری ۷۸ دستگاه مینی بوس با میانگین ۳۰ سال، ۱۹۸ دستگاه اتوبوس با میانگین ۱۱.۳ سال و ۷۷۹ دستگاه سواری با میانگین ۱۱ سال با دارا بودن کارت هوشمند درحال فعالیت هستند.
میقانی ادامه داد: ایمنی در حمل و نقل از هر طریقی در سراسر جهان مورد توجه است اما بدلیل اینکه عمده تردد در ایران بصورت زمینی و از طریق جاده ها انجام میشود توجه به محورهای مواصلاتی با حجم روز افزون خودروها اهمیت ویژه ای دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان افزود: با توجه به آمارهای موجود به ازای هر سه نفر در گلستان یک خودرو و وسیله نقلیه اعم از شخصی، عمومی، موتورسیکلت و کشاورزی وجود دارد.
وی گفت: گلستان پنج هزار کیلومتر راه دارد و به دلیل افزایش رانندگان، افزایش کیفیت وسایل نقلیه عمومی در حمل و نقل باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.
میقانی بیان کرد: براساس آخرین آمارهای سال گذشته ۱۱ هزار و ۶۱۹ خودرو در ناوگان باری گلستان خدمت رسانی میکنند که از این تعداد هشت هزار و ۹۳ دستگاه کامیون با میانگین ۱۷ سال و بقیه خودروهای کوچکتر نظیر وانت بارها با میانگین ۱۰ سال هستند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان ادامه داد: با توجه به آمار سامانه های برخط این سازمان سالانه حدود هفت میلیون تن بار شامل محصولات کشاورزی، فرآورده های نفتی و ساختمانی از طریق انواع ناوگان های حمل و نقل در جاده های استان جابجایی می شود و سهم گلستان به نسبت کل کشور حدود ۲ درصد است.
وی گفت: نوسازی ناوگان های حمل و نقل با توجه به کاهش هدررفت انرژی، کم شدن خطر بروز حوادث در جاده ها، کاهش اتلاف زمان بدلیل مشکلات ناشی از فرسودگی باید بعنوان مهمترین موضوع قابل پیگیری مورد توجه مسوولان باشد اما با توجه به مشکلاتی مانند تامین اعتبار و فاصله قیمت زیاد خودروی فرسوده با خودروی نو برای جایگزینی افراد مشمول را با تردید مواجه می سازد.
میقانی بیان کرد: در این مسیر با داشتن نقشه راهی مناسب نظیر طولانی تر کردن بازپرداخت و نرخ بهره تسهیلات، شناورسازی برخی کرایه ها و در همین مسیر فرهنگ سازی برای استفاده مردم از وسایل نقلیه و جمعی بجای خودروهای سواری و شخصی می توان از حجم مشکلات کم کرد.
میقانی بر ضرورت نگهداری مستمر از راه ها تاکید کرد و گفت: در زمان حاضر یک پنجم اعتبار مورد نیاز و واقعی کارشناسانه نگهداری راه ها در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار می گیرد که این موضوع می تواند مشکلات متعددی را در جاده ها بوجود بیاورد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان افزود: آموزش اصلاح رفتار ترافیکی اصلی ترین و راهبردی ترین روش بهبود شرایط در جاده ها و جلوگیری از تلفات انسانی است که در این مسیر فرهنگ سازی از سوی آموزش و پرورش برای نسل های آینده و رسانه ها در راه آگاهی بخشی به جامعه می تواند نقش بسزایی داشته باشد.
نظر شما