یکهزار و ۲۶۰ تُن انواع ماهی در استان سمنان تولید شد

سمنان- ایرنا- مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: یکهزار و ۲۶۰ تنُ انواع ماهی طی سال گذشته در استان سمنان تولید شد و پرورش ماهیان زینتی و تیلاپیا نیز در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، بهرام فلاحی لیما عصر پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: میزان تولید ماهیان سردآبی ۸۰۰ تن و میزان تولید ماهیان گرمابی استان سمنان ۴۵۸ تن بود.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان برای توسعه تولید آبزیان گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی تخصصی برای آبزی‌پروران، برگزاری کلاس آموشی طبخ آبزیان، مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی، توزیع بچه ماهی و خوراک آن به صورت ترویجی با مشارکت بخش خصوصی و پیگیری صدور مجوز آبزیان از جمله برنامه‌های توسعه‌ای شیلات استان است.

فلاحی لیما درخصوص توسعه، تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا گفت: تا کنون بیش از ۲ هزار تن مجوز پرورش و پنج میلیون قطعه مجوز تکثیر در استان صادر شده است.

وی ادامه داد: پرورش متراکم کپور ماهیان، توسعه گونه‌های جدید آبزیان مانند ماهیان خاویاری، تکثیر و پرورش جلبک و پرورش آرتمیا با استفاده از آبهای شور در دستور کار است.

فلاحی لیما اضافه کرد: سه مرکز تکثیر ماهی قزل آلا با ظرفیت سه میلیون قطعه در شاهرود در حال فعالیت است.

وی بیان داشت: ۲۵۶ باب استخر ماهی در سطح استان وجود دارد که ۴۵ باب سردابی، ۱۷۵ عدد استخرهای گرمابی و تعداد استخرهای تیلاپیا ۳۶ باب است.

فلاحی لیما با اشاره به وضعیت تولید آبزیان در سمنان اظهار داشت: میزان سرانه مصرف آبزیان در استان ۶.۴ کیلوگرم و این میزان در ایران حدود ۱۳ کیلوگرم و در دنیا ۲۶ کیلوگرم است که اقدامات متعددی برای افزایش سرانه مصرف در این استان انجام شده است.  

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: پیگیری ایجاد مراکز عرضه آبزیان- بازارچه اختصاصی برای آبزیان، ایجاد و توسعه مناطق گردشگری شیلاتی در سطح استان منطقه دیباج و پارک سوکان، ایجاد خوشه‌های آبزی پروری در کالپوش- دشت دانیال پیغمبر، توسعه آبزی پروری خرد در مناطق روستایی با استفاده از تسهیلات قرض الحسنه کمیته امداد با توجه به تفاهم نامه فی مابین وزارت جهاد کشاورزی و کمیته امداد، ماهیدار کردن استخرهای ذخیره آب کشاورزی و تسهیل در صدور پروانه برای این گونه استخرها با همکاری و هماهنگی نظام مهندسی استان از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای شیلات استان سمنان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha