۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ۰:۱۴
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 84724547
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

گمانه‌زنی مقام اروپایی: شهر ماریوپل در روزهای آینده سقوط می‌کند

تهران-ایرنا- چند روز بعد از آنکه روسیه اعلام کرد تقریبا تمامی مناطق شهر ماریوپل را از وجود نیروهای اوکراینی پاک سازی کرده است یک مقام اروپایی که خواست نامش فاش نشود از احتمال سقوط ماریوپل در روزهای آینده خبر داد.

به گزارش ایرنا  یک مقام اروپایی روز سه شنبه به رویترز گفت که شهر بندری ماریوپل اوکراین ممکن است ظرف چند روز آینده به دست نیروهای روسی بیفتد.

وی گفت: ممکن است بعد از تصرف، شهر ماریوپل بیشتر از شهر بوچا آسیب ببیند.

کشورهای غربی در هفته‌های گذشته روسیه را به جنایت علیه بشریت در شهر بوچا متهم کرده‌اند اما کرملین آن را رد کرده است.

این مقام اروپایی افزود: در پایان روز، ما انتظار تخریب کامل شهر و تعداد زیادی تلفات غیرنظامی در ماریوپل را داریم. ترس من این است که بدتر از بوچا باشد.

مقامات محلی می‌گویند هزاران نفر در شهر ماریوپل کشته شده‌اند. گفته می‌شود نظامیان روسیه به آخرین نظامیان اوکراینی حاضر در ماریوپل مهلتی برای تسلیم تعیین کردند.

مسکو بر خلاف ادعای رسانه‌های غربی هدف قرار دادن غیرنظامیان را در اوکراین تکذیب کرده است و بارها اعلام کرده تنها هدفش کنترل بر پایگاه‌های  این کشور است.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور توانسته‌اند تمام مناطق شهر ماریوپل را از وجود نیروهای اوکراینی پاک‌سازی کنند و تنها تعداد کمی از نیروهای اوکراینی در کارخانه فولاد ازووتسال باقی مانده‌اند. 

درگیری‌های شدید در شهر بندری ماریوپل به مدت چند هفته ادامه داشته است و تسخیر این شهر برای روسیه یک پیروزی راهبردی محسوب می‌شود. 

شهردار ماریوپل اوکراین با گذشت بیش از ۶ هفته از محاصره و حملات گسترده نیروهای روسیه، مدعی شده که دستکم ۲۱ هزار تن در این شهر راهبردی که قطب صنعتی اوکراین به شمار می‌رفت، جان خود را از دست داده‌اند. 

در ماریوپل که پیش از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) با حمله همه جانبه نیروهای روسیه، ۴۵۰ هزار شهروند داشت، اکنون ۱۲۰ هزار تن باقی مانده‌اند و اجساد بسیاری از هزاران قربانی درگیری‌های شدید در خیابان‌هایش پراکنده شده‌اند.

کمبود تسلیحات، تدارکات و پشتیبانی توانایی نیروهای مدافع ماریوپل را برای ادامه مقاومت در برابر نیروهای روسیه تهدید می‌کند. 

روسیه و اوکراین روز شنبه برای ایجاد ۹ گذرگاه انساندوستانه در چند شهر این کشور توافق کردند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) اقدامات نظامی را که «عملیات ویژه نظامی» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌های جهانی شامل تحریم‌های گسترده علیه روسیه به این اقدام همچنان ادامه دارد.

پوتین سه روز پیش از آن در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس اوکراین به رسمیت شناخت. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha